{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.166 visninger | Oprettet:

Glasfiber arbejde, vådt skum osv. {{forumTopicSubject}}

Hej BG
Har købt mig en super lækker Selco jolle. Dog havde den fået lavet en utæt glasfiber reparation, hvor vandet er sevet ind i skummet, som er fast, men vådt...

Skal skummet ud/skiftes, eller er en reparation nok..

Har selv overvejet at skærer et hul i gulvet i båden og sætte luge i til at opbevare årer anker osv. Imellem lagene, også samtidig fjerne skummet og reparere skaden indvendigt for ikke at få samme resultat som tidligere reparation.

Se billede


Kommentarer på:  Glasfiber arbejde, vådt skum osv.
  • #1   16. okt 2016 skummet skal ud da det er enormt tungt når det er vådt. jeg ved ikke om du kan evt kan tøre det ig ligge det i igen efterfølgende, men mens det vådt, ud med det;)

  • #2   16. okt 2016 Ja okay, så bør jeg jo nok skære hele gulvet op så alt skummet kan fjernes.. men hvordan fastgøre jeg så gulvet igen efterfølgende? smiley

  • #3   16. okt 2016 er gulvet blødt at gå på

  • #4   16. okt 2016 prøv evt at gå ind i den her tråd og kigge. der er en masse fif til ny bund:D
    http://www.baadgalleri.dk/forum/generel-diskussion/55941-skift_af_bloed_bund_i_kabinebaad_pris


  • #6   16. okt 2016 Ja præcis, meget ringe repareret, det var ikke svært at få af i hvert fald smiley

    Mht. Gulvet så er det ikke blødt at gå på, det er udelukkende hullet i bunden der er problemet... Den vejer en hel del, så er ret sikker på at skummet fyldt med vand..

    Dumt spørgsmål måske, men hvad er spanter og en vandfast plade, og hvor skal det sidde?

    Tænkte selv at fjerne al den dårlig skum, og lave et aflangt rum i midten til anker og årer, også skyde skum i resten og ligge gulvet på igen, men ved bare ikke hvordan gulvet kan ligges pænt på igen uden at det bil se grimt ud når det har været skåret af?


    profilbillede
  • #7   17. okt 2016 Tjek mit foto

  • #8   17. okt 2016 prøv et tjek mit fotoalbum. det var bare vådt skum

  • #9   18. okt 2016 Tusind tak for svar, jeg prøver mig frem..

    En sidste ting, se vedlagte billede:
    Da skaden er så lang som den er, bør jeg så måske ikke reparere med fiber indefra, også samtidig læbe 2-3 små klodser fast for at styrke skroget der hvor skaden er.. Eller er fiber alene nok?


    profilbillede
  • #11   18. okt 2016 De vejede 250 kg ekstra i min bayliner 2150

  • #12   18. okt 2016 Jeg ville nok klippe 2 store stykker overlappe dem ca 20 cm ud på den gamle bund og i hele længden også derefter reparer inde fra så får du et pænt jævnt tryk ud på begge sider

  • #13   18. okt 2016 Du nød til og fjerne alt maling ca 20 cm på begge sider

  • #14   18. okt 2016 Jep, er klar over gelcoat skal væk, i første omgang har jeg bare fjernet bundmaling for at få en ide om omfanget af skaden smiley

    Hvad gør jeg hvis glasfiberen er fugtig? Lader jeg det tørre eller skal det skæres væk?

    Og nu er det lidt svært at vurdere hvor meget vand der er i skummet, men bæstet er forholdsvis tungt.

    Tak for svar! smiley


  • #15   18. okt 2016 Er der i øvrigt også en lettere måde at få bundmaling af en med sandpapir, for det kommer da til at tage et år hvis alt skal væk.. har set nogen bruge "aquastrip" på youtube, men kan ikke finde det i Danmark?

    Har desuden prøvet med acetone på en lille firkant, men acetonen fordamper bare hurtigt så det bliver også lidt besværligt

    På forhånd tak


    profilbillede
  • #16   18. okt 2016 http://www.watski.dk/Owatrol-Marine-Strip-115QV Har selv brugt malingsfjerner til at fjerne bundmaling med. ..

    Husk at fjerne gelcoaten brug evt . en vinkelsliber med flapskive, så der er rå glasfiber der hvor du skal støbe ny glasfiber , den gamle glasfiber skal være ordentlig tør ..


    profilbillede
  • #17   18. okt 2016 Tak, hvordan må vejret være når man arbejder med glasfiber? Er bange for at det efterhånden er for koldt til at gøre udenfor?

    Og hvad mht. Styrepult, biminitop osv. Har overvejet at installere en centerpult i jollen, kan den sådan uden videre tippe hvis det bliver for højt?


  • #18   18. okt 2016 Der er for koldt og fugtigt udenfor til glasfiber arbejde ..

  • #19   24. okt 2016 Lav det der både indefra og udefra nu du alligevel fjerner skummet. En spante eller 2 over så holder det 200 % bedre end da det var nyt smiley

  • #20   24. okt 2016 Det tænker jeg også, spanterne skal bare sættes fast med glasfiber?

  • #21   27. okt 2016 Ja støbes fast smiley

  • #22   28. okt 2016 Ja lav det af glaskugler det gjorde jeg det blir perfekt og arbejde med men pas på med mængden færdi det ikke til og slibe i bagefter

  • #23   28. okt 2016 Jesper,
    Glaskugler, hvad tænker du der, altså til at støbe spanter fast eller hvordan og hvorledes? Er ny på området så har ikke helt styr på det smiley


  • #24   29. okt 2016 E komposit. Har alt du skal bruge

    Glaskugler er en pulver du blander i din polyester indtil den blir ligesom den tykkelse spartelmasse du skal bruge til og presse dine spanter ned i.
    Derefter kan du lægge glasfiber hen over


  • #25   29. okt 2016 Her kan du se jeg har sat den første fast kun med dette polyester og glaskugler...

    Prøvede 2 dage senere og sparke med 2 ben alt hvad jeg kunne og kun traileren flytter sig så Strærkt det er det


    profilbillede
  • #26   29. okt 2016 Har ingen skruer brugt i mit nye gulv alt er støbt sammen

  • #27   29. okt 2016 Jesper .
    Er det ikke dem der kaldes for microballonner (glaskugler ) ?


  • #28   29. okt 2016 Ja lig præcis kan os købes i biltema men det jeg ikk lig fan af når det skal være stærkt

  • #29   29. okt 2016 Det må jeg forsøge at få fat i så, tusind tak for hjælpen! smiley

  • #30   29. okt 2016 Hvor du fra her i Syddanmark Nikolai ?

  • #31   29. okt 2016 Sønderborg smiley

  • #32   29. okt 2016 Du kan også bare lime dem i med Tec7 det holder også kan støbes oven på smiley

  • #33   29. okt 2016 Ja okay, jeg må lige se hvad jeg gør, først og fremmest skal jeg lige forsøge at få plads til båden i svigerforældrenes garage, ellers kan jeg ikke komme igang med polyester arbejdet smiley

  • #34   29. okt 2016 Vil næsten tro det er dels nemmere og dels billigere at bruge Tec7.. Du giver det bare en tyk streg neden under og så glitter det lidt bagefter.. Det holder også som bare fanden og de bliver jo alligevel støbt også. Nogen siger det skal være noget der kan give sig lidt ellers kan det fungere som bræk-punkt.. Men har du været meget sjusket og det hele gaber mere end et par cm når du har skåret spanter til ja så er den anden løsning nok bedre.. Et lille tip køb en billig spånplade og lav skabeloner først.. Det kan være lidt tricky at tilpasse helt til bundens konture.. Spånplade er nemt at raspe og save i ved tilpasning.. Efterfølgende skære du det ud i det rigtige materiale som er østenfiner.. Det er lidt dyrt derfor skabeloner.. Man kan også bruge krydsfiner men der er tit nogle grimme knaster ol der kan gøre det irriterende at save ud og kan lave luftlommer når du støber over det .. smiley Og husk så lige det med den rigtige temepreratur til at støbe samt sørg for god udluftning og brug selvfølgelig maske og dragt ved slibning og gør slibningen udenfor .. Det støver ad h til og sætter sig i alt.

  • #36   29. okt 2016 Man kan også købe glas fibre der får man en helt spand for ingen penge og så bliver det i bund og grund bare til spartelmasse

  • #37   29. okt 2016 Så bruger jeg Tec7, tusind tak!
    Nu nævner du Ørstenfiner og krydsfiner, hvilken af disse to ville være bedst til at reparere agterspejlet med, for den var godt og grundigt rådnet i stykker på jollen, desværre smiley
    Har set på nettet at nogen bruger Sea Cast, hvad er dette, og kan det fås i Danmark?


    profilbillede
  • #38   29. okt 2016 Har godt hørt om det Seacast men hvor godt det er ved jeg ikke.. Jeg ville altid bruge østenfiner så man slipper for de knaster.. Skal man lime 2 plader sammen så de bliver tykkere så rul et par lag måtte ud på den ene og giv det hele RIGELIGT polyester og skru begge plader sammen med nogle kraftige skruer så det pibler ud i siderne... Tec7 er ret tykt og svært at lime 2 plader sammen med da det kræver de presses sammen med en enorm kraft.. Man kan med fordel pladre pladerne ind i polyester først inden man støber noget da det suger lidt..

  • #39   29. okt 2016 Okay tusind tak for hjælpen!


  • #40   29. okt 2016 Men som med alt andet er der forskellige måder at gøre tingene på nogen er til det ene og nogen til det andet smiley Smid gerne nogle billeder op i et album hvis du ikke har gjort det så kan folk drage nytte af dem og rådene hvis de selv skal.. Denne operation der er ganske almindelig på ældre både.. Polyester mv kan du købe hos noget der hedder Djurs import mener jeg det.. Men man skal bestille en pæn sjat før det kan svare sig da det er lidt dyrt i fragt.. Han har også top/gelcoat og bestil nu rigeligt af det hele.. Der går altid noget mere til end man lige regner med..

  • #41   29. okt 2016 Kan det passe at det er Aarhusimport du mener? De har i hvert fald glasfiber osv. smiley


  • #42   31. okt 2016 ja det er det smiley

  • #43   31. okt 2016 OKay tak smiley

  • #44   1. nov 2016 He he fedt det jeg også

  • #45   1. nov 2016 Cool cool smiley

Kommentér på:
Glasfiber arbejde, vådt skum osv.

Annonce