{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.397 visninger | Oprettet:

HJÆÆÆLP - kommer vand ind fra Z-drevet {{forumTopicSubject}}

Min nye utrolig velholdte båd, som jeg lige har hentet i Tyskland, trækker vand ind fra Z-drevet. Tog ud til AB-marine i Næstved i forgårds , som først prøvede at skifte leje og pakningssættet på selve Z-drevet. Pakningen blev limet så den ikke kunne rulle ved genmontering. I vandet igen, men den tog stadig vand ind. Så skiftede de pakningen hvor trim-kablerne løber igennem skroget til Z-drevet, men den tager stadig vand ind. Ikke meget men nok til at jeg vil have det lavet. Det har nu kostet 4.500 kr. uden at det har hjulpet noget, og AB-marine skal have yderligere 7.000 kr for at tage motoren ud og prøve at finde lækagen, men uden at give garanti for at det ikke bliver endnu dyrere. Er der nogen herinde der har kontakter til dygtige folk på området.? Mvh
Stig


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  HJÆÆÆLP - kommer vand ind fra Z-drevet
  • #1   29. maj 2008 " trækker vand ind fra Z-drevet." hvordan giver det sig, hvor kan du se at der kommer vand ind, er det i motorbrønden eller kan du se at det er fra Z-Drevet.
    Er det kun når du sejler eller er det også når den ligger stille.

    Kan være, din bundprop der skal pakkes om.
    Kan være den fuge der sider helevejen rundt om Transom.
    Kan være et gennemføringshul som ikke er helt tæt.

    Bare lidt forslag.


  • #2   29. maj 2008 prøv at søge hjælp på www.nyt drev.dk der er et forum der Men garanti kan gi dig nogen gode råd.!

    Husk lige at fjerne mellemrummet i det link jeg har givet dig.!


  • #3   29. maj 2008 Hej Stig.

    Har AB-marine set hvor vandet kom ind inden de begynde rep? du kan jo ligge til ved deres lille dok, så må de kunne se hvad de skal skifte..
    Jeg handler dernede af og til med småting, og synes nemlig han virker virkelig kompetent. Men deres priser er ret høje smiley
    Kan du virkeligt ikke se hvor vandet kommer ind henne?
    Jeg smed min i vandet den anden dag, og dagen efter regnede det helt vild, så jeg havde fået 10L vand ind, føj havde jeg noia over om de bælge jeg havde skiftet var tætte, men det er de smiley


  • #4   29. maj 2008
    Der sidder en pakdåse bag gimblelejet, der skal sørge for, at evt. vand i drivbælgen ikke kommer ned i motorrummet.

    Hvis drivbælgen er utæt, vil dit gimbleleje skurre kraftigt - det ruster - når motoren er startet. I værste tilfælde - ved meget vand i drivbælgen - vil dine kardanled på drivakslen tage alvorlig skade.

    Har du undesøgt, om motoren lækker vand ?
    Har du undersøgt, om en udstødningsbælg er flækket ?
    Har du undersøgt, om der er nogen tæringer i udstødningssystemet ? F.eks. bullhorn.
    Hvis du starter motoren op, kan du så se, hvor vandet kommer ind i motorrummet ?
    Kommer der vand ind i motorummet selv om motoren er slukket og båden ligger i havn ?


  • #5   29. maj 2008 Hej. Takker for de gode foreslag. Ejeren fortalte at der er nye manifold og bullhorn på motoren. Men det er utrolig svært at se hvor det kommer fra. Min svoger der er mekaniker lå i venstre side med et spejl og var sikker på at vandet kom inde fra det område/tunellen hvor kabler og alt andet går gennem skroget. AB-Marine var først meget skråsikker på pakningssæt og leje, så de så skiftede. Men det var det så ikke, og heller ikke pakdåsen til trimkablerne. Henter den imorgen da dette rent økonomisk accelererer voldsomt hos AB-Marine, uden garanti for tæthed vel og mærke. Tror nu også at de er dygtige nok, men bare jeg så kunne får et fast tilbud. Det ville jeg da kunne forholde mig til.

  • #6   29. maj 2008 Rolf T:
    Jeg kontakter dig imorgen. Stig


  • #7   29. maj 2008 Til Juel
    Ja, de har haft den i vandet 3 gange nu uden at finde årsagen.


  • Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 36
    #8   29. maj 2008 Hej

    Det er ikke den bedste service, og har selv prøvet det smiley


  • #9   29. maj 2008 prøv evt med trykluft / kompressor mens der er en der mærker i mortot rummet... ?

  • #10   30. maj 2008 jeg hælder til en ekstra lænsepumpe plus batteri også leve med det... man kan jo blive ved ellers.

  • #11   30. maj 2008 Det lyder ikke godt

    En sådan "uforklarlig" vandlækage kan skyldes.....et råddent agterspejl - har du gået det grundigt efter?

    Har du prøvet at stille dig ovenpå drevet og hoppe mens en kammy nøje ser efter om agterspejlet giver sig?

    Det der sker er at træet der ligger inde i glasfiberen rådner og bliver blød - og så trykkes gimbalringen etc ikke længere ordentligt fast på agterspejlet - vand kryper forbi og man har en af disse "uforklarlige" lækager

    Der er en anden mulighed du også bør se efter det er at det ikke er det øverste leje på drevet (det leje drevet drejer sideleds med) som er utæt - Stroyer har vist skiftet det på sin - og der er billeder af det i hans galleri

    Hvis nu alle disse råd ikke munder ud i en løsning - så er her et trick

    Vask agterspejlet helt rent indvendigt - sørg for at det tøtter ud - køb nu en gang talkum og blæs talkum overalt på indersiden af agterspejlet - omkring motoren etc - sæt båden i vandet - kravl ned og kig så hvor vandet kommer ind fra

    Talkum er fremragende til dette da enhver vanddråbe straks bliver afsløret


  • #12   30. maj 2008 Det var godt nok et fedt trick med talkum smiley

  • #13   30. maj 2008 TIL ALLE.
    Kanon gode råd. Printer alle ud idag. Henter båden hos AB i eftermiddag og så går min kammerat og jeg ellers igang imorgen Lørdag. Flere erfaringerog råd modtages gerne. Stig


  • #14   30. maj 2008 Hej
    Som EN N skriver har jeg været omkring det styreleje der sidder øverst på gimbalringen og går IND i transumpladen (lodret) der sidder en pakdåse, hvis den er utæt så vil det se ud som om det er bælg,gearkabel eller nævnte pakdåse der er utæt det er muligt at skifte den og akslen uden at tage motoren ud.
    men hvis det er det så ville jeg som Eigilck skriver købe en ekstra pumpe og et godt batteri. og lave det efter sæsonen.
    det er billeder i mit fotoalbum.

    Jan


  • jimdean j
    jimdean j Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 34
    #15   12. sep 2008 hej min søn har samme problem med sin bayliner har også forgæves lagt mange penge hos AB næstved, men uden held. fandt du en løsning

  • #16   17. maj 2009 OG HER KOMMER SÅ DET SKØRE FORESLAG - OG DOG...
    Tag båden op af vandet.
    Sørg for at den er helt tør udenpå
    Fyld lidt vand i motorrummet med en vandslange
    Se hvor vandet kommer ud.......

    Mvh Christian


  • #17   31. okt 2009 pas på med ham AB i næstved,han aner ikke hvad han laver!!! han har smaderet en motor for kammi som han ikke ville dække

Kommentér på:
HJÆÆÆLP - kommer vand ind fra Z-drevet

Annonce