{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.297 visninger | Oprettet:

Propel hjælp! {{forumTopicSubject}}

Hej.

Båd info:
Fletcher Arrowsport 150
Mercury 90 hk

Jeg har et problem ang. propel.
Jeg har udskiftet den originale propel (13x19), da den var ved at være lidt 'træt', men en rustfri Laser II propel 20P.
Båden sejler perfekt med to personer, og motoren har ingen problemer med at trække propellen. Men med fem personer kan båden knapt nok komme op og plane. Den tager bare en masse omdrejninger, og det er ligesom den laver 'koger'. Dvs. der er alt for lidt 'løft' i propellen, men hvad ville være et godt alternativ? Båden skal bruges til hygge ture og vandsport, men den må stadig gerne have en god topfart.

Takker smiley

- Michael


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Propel hjælp!
  • #2   1. aug 2008 Den sejlede sådan set fint med en gamle propel.
    Motoren er placeret så højt som muligt, der stod i mannualen (kan ikke huske den præcise højde, skal nok finde ud af det).
    Propellen tager ikke luft, da der er godt med vægt bag i (3 personer, benzin, motor og batteri.), så den den er langt nede i vandet indtil den kommer op og plane. Motorens højde er ikke ændret.


  • #6   2. aug 2008 Ja, det er ligesom der er for meget slip i propellen. Bladene står også noget 'skarpere' i forhold til den originale.

    Hvilken anden propel kan anbefales i mit tilfælde?


  • #8   3. aug 2008 Ved ikke om diameteren er den samme. Men Laser II propllen er 20 P, hvor den gamle var 19 P.

    Jeg overvejer om jeg skal købe en ny original propel, evt. en 4 blads?


  • #10   4. aug 2008 Der er ingen grund til en 4 blads til din fletcher..
    Laser II er perfekt til en lille båd som din - du skal bare finde den rigtige..
    Hvis du har problemer med at komme op og plane når i er et par stykke i vandet så ville jeg finde en Laser II i mindre stigning..


  • #11   4. aug 2008 Lars T.

    Den kan jo sagtens trække propellen, da den snilt kan tage en masse omdrejninger, men den kommer ingen vegne. Der er alt for lidt bid i vandet, så tror ikke denne type propel er særligt god til min båd?


  • #12   4. aug 2008 "så tror ikke denne type propel er særligt god til min båd?"

    Hmmm det er da lidt sjovt så, for alle som sejler race og lign i Fletchere bruger den - ganske succesfuldt..


  • Anders O
    Anders O Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #13   18. aug 2008 Din propeller ventilere! Der bliver trukket for meget udstødningsgas ind i bladene. En stål propeller som laseren bider markant hårdere i vandet en din gamle alu. Laserens blade er tyndere og stærkere, og meget mere effektiv end din gamle alupropel. Hold dig til en propeller der ikke er for stor i dia. Det er ikke nødvendigt til din båd. Prøv en trophy eller en high-five. Faktum er - En propeller der sejler stærkt, trækker ikke en fuld båd! 18 eller 19 tommer stål er the way to go.

Kommentér på:
Propel hjælp!

Annonce