{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.370 visninger | Oprettet:

oktan tal... {{forumTopicSubject}}

hej
jeg faldt over en indskruktions bog til en næsten ny mercury på nettet, og kom af en eller anden grund hen på brænstof systemet....
Og så så at den ska minimum 88 oktan!?
Er jeg den eneste der har været så dum og fylde 95 oktan på mine påhængsmotore de sidste mange år?
Har sq aldrig tænkt over at amerikanerne kun har møg benzin til rådighed, så dvs så længe det er en amerikansk produceret motor, så er 92 oktan mere end rigeligt...
Syns jeg sq lige jeg ville dele med jer...


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  oktan tal...
  • #2   14. aug 2008 ehem, er det overhoved muligt at få fat i 88 oktan ? måske i polen, men tvivler på at man kan finde det i DK

  • #3   14. aug 2008 den nye V-power er oktan 99 smiley

  • #4   14. aug 2008 Det er fordi at motoren er lavet til det amerikanske marked. og i USA kører alle biler på lav-oktan brændstof. Som Steffen skriver er oktan 99 højoktan brændstof herhjemme, men i USA er det vildeste du kan købe oktan 95, mens det man normalt hælder på sin bil derovre er oktan 88 eller 92. Det nummer kan de udelukkende lave fordi de amerikanske bilproducenter laver motorer der som udgangspunkt har et lavere kompresionsforhold end europæiske motorer. Og det er jo derfor de kan præstere at lave en 5 liters v8 motor som kun yder 250 hk. Hvis BMW eller mercedes laver en 5 liters v8'er yder den jo gerne 100-150 hk mere end det. Så du kan sagtens spare de penge og hælde oktan 92 på i stedet for, det tager den ikke skade af.

  • #5   14. aug 2008 Hæld du bare 92 på..
    Det er kun højtydende motorer som skal have 95 og nogle 98 - De er fra Mercury Racing..


  • #6   14. aug 2008 hehe det skader jo heller ikke at smide 95 på. Tænker ikke over forskellen på 92 og 95. Der er jo kun 6 øres forskel eller noget i den stil

  • #7   14. aug 2008 Hey - 6 øre er jo også hele 60 kr når man kører 1000liter brændstof i gennem en sæson smiley

  • #8   14. aug 2008 uha da da da:D

  • RAMBO
    RAMBO Online Tilmeldt:
    maj 2008

    Følgere: 31 Både: 1 Emner: 14 Svar: 1.948
    #9   14. aug 2008 Jeg har benyttet forskellige oktan-tal til min bådmotor og helt uden problemer.

    Jeg har hørt rygter om, at i Rusland har de 88 oktan.


  • #10   14. aug 2008 Får man ikke mere kraft eller hk ved at bruge en benzin med et højre oktantal ???

  • #11   14. aug 2008 man kan også snildt tanke oktan 88 i USA. Jeg vil ikke tro at en almindelig motor yder mere med 95 i stedet for 92. Det vil i hvert fald være så lidt at det ikke vil kunnem mærkes. Det kan vist først mærkes når man kommer op i nogle motorer som har en kompresion som er over gennemsnittet.

  • #12   14. aug 2008 Lars T. Nej du har nok ret i at der ikke er meget at spare ved at vælge 92 fremfor 95.

  • #13   14. aug 2008 Jeg bruger oktan 95 altid.. kun til poker run der bliver smidt oktan 99 på smiley

  • #14   14. aug 2008 Kan godt være det ikke er mange penge der er til forskel men vi snakker de sidste 10 år... alle penge tæller når man er på SU;P

  • #15   14. aug 2008 Oktantallet måles efter 2 forskellige principper i USA og Europa - og en 89 oktan Benzin i USA er det samme som en 98 oktan i Europa.

    Man kan således ikke sammenligne oktantallet i USA og oktantallet i fx Danmark direkte idet det måles efter 2 forskellige principper

    Her er forklaringen:

    Oktantal er et tal der bruges til at beskrive benzins egenskaber med hensyn til bankning, når den bruges i en forbrændingsmotor. Bankning indtræffer, hvis benzin-luftblandingen i motoren antændes for tidligt; det er energimæssigt ineffektivt og slider kraftigt på motoren.

    Benzin består af en blanding af kulbrinter med alt fra 5 til 12 kulstof-atomer i hvert molekyle, så for at finde dens oktantal sammenligner man dens banknings-egenskaber med en blanding af 2,2,4-trimetylpentan (forgrenet C8 kulbrinte, også kaldet isooktan, en kemisk forbindelse med otte kulstofatomer og pr. definition oktantal 100) og n-heptan (lineær uforgrenet C7 kulbrinte med defineret oktantal 0) som er to "typiske" bestanddele i benzin: En benzin der "måles" til 92 oktan efter det såkaldte Research Octane Number (forkortet RON), vil således have samme tilbøjelighed til at banke som en blanding af 92% (iso)oktan og 8% n-heptan. Jo større andel af forgrenede alkaner i benzinen, jo højere oktantal. RON-oktantal er de tal, vi kender fra benzinstanderne på tankstationer i Europa.

    Et andet "mål" for oktantal, Motor Octane Number eller MON, undersøger benzinens egenskaber i en motor, der trækker en vis belastning: Det giver et oktantal, der er omtrent 10 procentpoint lavere end samme benzins oktantal efter RON-systemet.

    I USA og visse andre lande opererer man med et tredje system, roaD Octane Number eller DON: Dette oktantal er ganske enkelt gennemsnittet mellem oktantallene ifølge RON- og MON-systemerne.

    Der findes andre stoffer, der er mindre tilbøjelige til at banke end den oktanforbindelse, der danner grundlag for oktantallet, og det er forklaringen på, at benzin til motorvæddeløb og flymotorer kan have oktantal på langt over 110.

    Hentet fra "(link fjernet)


  • Anders O
    Anders O Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #16   26. aug 2008 Ahem! 89 R+M svare ikke til 98 RON. 87=92, 89=95, 90=96, 92=97, 93=98. Jeg har boet usa i en årrække, og har haft med motorer i blier og både at gøre, der køre fra 87 til 116 oktan R+M eller det der hedder 92 til 130+ oktan RON.

  • #17   27. aug 2008 Tak for info smiley

Kommentér på:
oktan tal...

Annonce