{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
403 visninger | Oprettet:

Indstilling af skrue {{forumTopicSubject}}

Hej alle i vidende sejlere.
Jeg har en Nordan 16 med 50 HK Honda. Båden er halvplanende.

Jeg ved godt, at motoren er for kraftig, og derfor spørgsmålet om skrue, når jeg sejler med en marchhastighed på ca. 8 knob - se herunder

Med nuværende skrue går motoren max små 6000 omdrejninger, hvilket er fint.
Båden sejler så ca. 23 knob. Det er ikke rart at være med! Båden lægger sig på lidt på siden og næsen danser op og ned. Det første tyder på at motoren er for kraftig - det andet, at jeg måske ikke er dygtig nok til at indstille powertrimmet

Måske kunne Trimflaps hjælpe - jeg ved det ikke!!

Derfor sejler jeg sjældent over 3000 omdrejning, hvilket giver en fart på ca. 8 knob - snuden er i ro og det larmer ikke.

MEN - og så kommer et af spørgsmålene - måske kan jeg sejle de ca. 8 knob med færre omdrejninger, hvis skruen var større eller havde større stigning.

Skruen er den dog største man kan få ifølge forhandler - vist nok med en stigning på 13"" og 3 blade.

Jeg har derfor købt en Propulse indstillelig skrue med 4 blade - diameter 10,4 "" og stigning fra 11"" - 17""

Jeg tænker at indstille den til max stigning - men er det klogt - eller er det i det hele taget et klogt valg?????

Glæder mig til at høre jeres vurdering

Kommentarer på:  Indstilling af skrue
  • #1   15. mar Hej Michael
    Jeg har selv en propulse på min båd, 16fods kabine med 60hk mariner/yamaha (nok nærmere 50hk da det er en gammel svend).

Jeg lagde som du ud med højeste "gearing" med det resultat at motoren gik i stå i tomgang, med mindre jeg gav manuuelt gas under indkobling. Når den ellers fik fuld gas gik den omkring 38km/t på GPS.

Jeg har så i løbet af sidste år leget med indstillingen og er kommet frem til den går "acceptabelt" i midterstillingen (14tommer) men faktisk allerbedst i laveste stilling (11tommer) hvor den klokker 47km/t på GPS'en og går omkring 4500/min (max er 5000 på min gl motor). Går jeg op på 14 tommer taber den 2-3km i topfart men planer ved lavere omdrejninger, det er nok den bedste indstilling til en familietur hvor man også skal tale sammen... men altså knapt så sjove for drengene

Propellen er jo 4-bladet og flytter derfor mere vand ved samme stigning end en 3-bladet. Om det er 33% mere ved jeg ikke, men vel deromkring. At den så nok er blødere end både en stål og alu propel tæller vel modsat.

Jeg vil råde dig til at stille propellen midt i og så tage en tur på vandet og se hvordan den opfører sig. Det tager jo max et par minutter at stille propellen om, dog kræver det en bro da der er lidt for langt fra båden ud til skruen for alm mennesker

Held og lykke med projeketet

• #2   15. mar Hej Per
    Tak for info.
    Den med tomgang og indkobling havde jeg end ikke tænkt på.
    Topfarten betyder ikke så meget for mig, da det ikke er behageligt at sejle sådan.
    Båden er en trailernes, så du har ret i, at man nemt kan indstille skruen.
    Jeg hører lige andres mening, men du har bestemt givet mig en indstillingsmulighed.
    Tak for det.

• #3   15. mar Det tyder på du ikke har trimmet båden helt optimalt, eller båden ikke er så velegnet til høj fart.
    6000 o/m gearing 2,09:1 fart 23 knob giver et propelslip på 25 % det burde være det halve, så den sejler 27 knob.
    Passer benlængden til båden, indsæt gerne et billede med motoren nede, og taget bagfra.
    Som jeg husker er Nordan 16 "rundbundet", så jeg tror smarttabs kunne hjælpe dig, til at kunne sejle mere komfortabelt med færre o/m, samt få tilpasset skruen så den køre med 5500 o/m på toppen, så burde du ikke få problemer med tomgang mv.
    Du skulle kunne få en "fast skrue" med op til 17" stigning, men vil mene en 15" vil være det rette valg til din sejlads.
    http://www.rubexprops.com/boat-propellers/Honda/?motor=K0500A&ver=a

• #4   15. mar Hej Jens
    Tak for dit svar - dejligt at du giver dig tid.
    Du har ret i, at jeg sikkert ikke får trimmet båden ordentligt. Jeg har sejlet en del sejlbåd, men er ny i motorbåd. Jeg forsøger mig dog lidt frem.

Smarttabs vil jeg overveje - var nemlig usikker på om det har effekt på den type båd og i det hastighedsområde, jeg sejler. Vil dog gerne sejle lidt hurtige, men finder det bare ikke behageligt - med mine indstillinger!!

Benlængden passer fint - kaviationsplader sidder, hvor den skal.

Mht. Skrue, så sagde min forhandler, at han ikke kunne skaffe en skrue med større stigning ( i forbindelse med at jeg fik motoren efterset her til vinter for 7.700 kr inklusiv skift af tandrem) . Du kunne så godt finde en

Jeg kan desværre ikke komme til at tage billeder lige nu. Dels står båden ved mit sommerhus og dels er den pakket ind i presenning - men der ligger billeder under min profil. Hvi det er nødvendigt, så må jeg alligevel forsøge a få dem taget.

Det med de 5.500 omdrejninger kan jo være et pejlemærke, som jeg vil benytte.
    Tak

• #5   16. mar Hej som Jens skriver så vil smarttabs nok gøre en del...

Med hensyn til indstilling af skruen så vil det mest optimale nok være at starte i midten, test sejle her i match fart og fuld gas hvad du ellers kunne finde på at bruge, samt tomgang når du ligger til ved kajen...

Når det er gjort rykker du indstillingerne i den ene retning og ser om det føles bedre eller ringere i tvivl så ryk lidt mere!!

Når det er gjort ryk i den anden retning og test det der sådan finder du bedst den rigtige indstilling til lige netop din båd og dig personligt... self. Kan du gå ud fra andres erfaringer men vi er alle forskellige og ønsker noget forskelligt...

• #6   16. mar Hej Patrick
    Tak for dit svar.
    Det er sådan, jeg vil gøre, når båden kommer i vandet. Skal være noget varmere til min smag

• #7   16. mar Hej igen
    Lige en ting: Propulse er på ingen måde en dårlig propel og med mindre du har et pengetræ i baghaven vil jeg da foreslå dig at eksperimentere med den i stedet for at købe en fast propel.

Og hvis du starter "i midten" går det ikke galt, det er faktisk ret sjovt at lege med indstillingerne og se resultatet. Så mærker man også at der stadig er en virkelig verden derude bag skærmen

• #8   16. mar Hej Per
    Desværre ikke noget pengetræ, så naturligvis benytter jeg Propulse. Virker det ikke godt for mig -ja så har jeg den nuværende skrue som er næsten ny.
    Jeg købte i øvrigt Propulse skruen billigere under boatshowet tidligere i år.

Endnu engang tak for du giver dig tid til at svare.

• #9   11. maj Hej igen
    Båden er nu klar, men er kommet meget i tvivl om skift af skruen.
    Opdagede, at arealet (ikke beregnet præcist ) på min nuværende skrue med tre blade er noget større end arealet af de 4 blade på den nye skrue.
    Ved ikke om den større stigning kan opveje arealet.
    Så, jeg overvejer lige situationen.

• #10   16. maj Hej Michael
    Er det ikke bare at sætte den nye skrue på og tage en tur? Det værste der kan ske er du får en dejlig dag på vandet

Hvis du tøver fordi du stadig kan bytte propulse propellen hvor du købte den burde de kunnerådgive dig mht rette størrelse når du kender din nuværende propel

• #11   16. maj Hej Per

Klart, det handler selvfølgelig om det økonomisk kan betale sig - om jeg får valuta for pengene

Kommentér på:
Indstilling af skrue