{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.992 visninger | Oprettet:

Jørgen M
Jørgen M
Tilmeldt:
14. mar 2017
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 11

Svejsning i støbejern. Topstykker {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen. Vi har i mange år prøvet at få svejset støbejerns-topstykker, De fremlagte resultater har op til dato været meget ustabile.

Allan fra AB Svejsetæknik Lyngbygårdvej 28a 8220 Brabrand. gik ind i sagen for ca. 3 måneder siden. Allan påstod: at han med garanti vidste hvordan det skulle gøres, derfor fik han arbejdet. Allan har lige leveret 3 topstykker, som han har svejset for os. Alle 3 topstykker viste sig at var revnede og fyldt med små huller ved eftersynet og trykprøvningen hos Cylinderservice firmaerne. Det ser ud som støbejernet er blevet porøst og revnet omkring varmezonerne. Lad os høre, kan fagkundskaben og de saglige hjælpe her.

Det var planlagt.: At bearbejdningen af de omtalte topstykker skulle efterfølgende ske hos 3 forskellige cylinderservice firmaer, som alle nu har meldt fra, og underkendt arbejdet som værende useriøst og meningsløst efter de har set svejsningerne og de mange utætheder.

Alle 3 firmaer vil anvise svejsearbejde til den som kan løse opgaven. (utæthederne er ind til vandkamrene og mellem ventilkamre)

Jeg har været smedemester i 40 år. jeg har ved siden af smedearbejdet fusket meget med støbejerns- svejsning. fuskeriet er og var uden garanti. Mit arbejde kunne for det meste holde og alle var glade. Jeg vil gerne lære hvordan man som professionel svejser støbejern. Det her er grunden til at jeg er inde i billedet her.

Forstå.: I her ovennævnte er den professionelle og fagligheden (AB-Svejsetkknik) gået inde i billedet og viser hvordan man fagligt reparerer og svejser støbejern med garanti. Omtalte topstykkerne blev udleveret til os med garanti, for at der ikke var utætheder eller revner, og betalt ved levering.

Hvad siger de faglige og saglige til dem som mangler viden om hvordan man gør?

Hilsen Jørgen Mortensen


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Svejsning i støbejern. Topstykker
  • #3   19. mar 2017 Hvad jeg ved, kan man ikke svejse støbejern UDEN det revner igen rundt om det man HAR svejset det påvirkes først når det varme/kulde påvirkes. Havde et udstødnings knæk i støbejern der skulle svejses og svejses fint indtil det varme/kulde påvirkes så revner det rundt om svejsningen. Og sådan kan man blive ved til der ikke er mere svejsetråd! smiley

  • #4   19. mar 2017 .Er denne tråd en ?
    1 Mulighed for at hænge Allan fra AB Svejseteknik ud ?
    Det er dårlig stil uden dokumentation og ikke engang nævne de andre involverede firmaer.
    2 Tilbud om at lave/svejse topstykker for 3 firmaer ?
    Det er nok hverken det rette hjemmeside eller forum.
    3 En faglige og saglige tråd om hvordan man svejser i støbejern ?
    Hvis man skal være ærlig, så har vi vel alle en mening, men om den bunder i en professionel baggrund er jo umuligt at vide for nogen.


  • #5   19. mar 2017 1? hvorfor 2 tråde ?
    2? hvad ønsker du at opnå ,med din tråd ?
    3 ? hvad er problemet ?


  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 11
    #6   19. mar 2017 Hej alle sammen. Vi har i mange år prøvet at få svejset støbehjernes-topstykker, De fremlagte resultater har op til dato været meget ustabile .

    Allan fra AB Svejsetæknik gik ind i sagen for ca. 3 måneder siden. Allan påstod: at han med garanti vidste hvordan det skulle gøres, derfor fik han arbejdet. Allan har lige leveret 3 topstykker, som han har svejset for os. Alle 3 topstykker viste sig at var revnede og fyldt med små huller ved eftersynet og trykprøvningen hos Cylinderservice firmaerne. Det ser ud som støbejernet er blevet porøst og revnet omkring varmezonerne. Lad os høre, kan fagkundskaben og de saglige hjælpe her.
    Det var planlagt.: Bearbejdningen af de omtalte topstykker skulle efterfølgende ske hos 3 forskellige cylinderservice firmaer, som alle nu har meldt fra, og underkendt arbejdet som værende useriøst og meningsløst efter de har set svejsningerne og de mange utætheder.

    Alle 3 firmaer vil anvise svejsearbejde til den som kan løse opgaven. (utæthederne er ind til vandkamrene og mellem ventilkamre)

    Jeg har været smedemester i 40 år. jeg har ved siden af smedearbejdet fusket meget med støbejerns- svejsning. fuskeriet er og var uden garanti. Mit arbejde kunne for det meste holde og alle var glade. Jeg vil gerne lære hvordan man som professionel svejser støbejern. Det her er grunden til at jeg er inde i billedet her.

    Forstå.: I her ovennævnte er den professionelle og fagligheden (AB-Svejsetkknik) gået inde i billedet og viser hvordan man fagligt reparerer og svejser støbejern med garanti. Topstykkerne blev udleveret med garanti, for at der ikke var utætheder eller revner, og betalt ved levering.

    Hvad siger de faglige og saglige til dem som mangler viden om hvordan man gør?

    Hilsen Jørgen Mortensen
    Slet emne - Rediger emnet (14 minutter tilbage)


    Det her drejer sig ikke om at hænge nogle ud. Allan fra AB Svejseteknik, har sagt han render ikke fra noget og vil stå ved sit ansvar og garanti, så er den ikke længere. Allan har fået adresserne på de involverede firmaer og billeder af fejlene, lige fra star. Ingen er sure på nogle.

    Det er faktum vi fremlægger og det er faktum vi vil have frem. Kan det lade sig gøre at svejse omtalte topstykker. Bevis det for os i stedet for at snakke. Jeg stiller gerne billeder, video og de omtalte involverede firma adr. til rådighed for fagkundskaben. Det her er ikke snak. (Vedlagte billede er taget hos firma AU2parts cylinderservice)
    Hilsen Jørgen Mortensen


    profilbillede
  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 11
    #8   19. mar 2017 Her er 1 billedet af det ene topstykke. Der er 2 mere. Det er faglighed vi ser frem til at modtage, ikke snak og vrøvl.
    Hilsen Jørgen Mortensen


    profilbillede
  • #9   19. mar 2017 lyder som om det kun kan klares med medicin ,det der-

  • #11   19. mar 2017 Hej Jørgen
    Jeg har svært ved at hitte hoved og hale i det du skriver. Eller forstå hvad du forventer af svar fra brugerne her?

    Hvis omtalte ab svejseteknik har lavet en reparation der ikke holder er det vel ab svejseteknik du skal gå til? Og du skriver jo han står ved hans arbejde?

    Det virker lidt som om du forsøger at give ab svejseteknik et dårligt ry. Jeg tror ikke det fremmer din sag hvis du skal have lavet reparationerne om


  • #12   20. mar 2017 Ab svejseteknik er sikkert en konkurrent til Jørgen smiley

  • #13   20. mar 2017 Det kan da ikke blive til andet end snak og også vrøvl, når man tager sådan et emne op i baadgalleri. Her er jo repræsentanter fra alle faggrupper. Fra tossen til geniet og den anden vej. Jeg er ikke udannet smed, men 40 år som smed betyder ikke at man er en god svejser. Jeg har dog en sort uddannelse, så jeg er ikke helt grøn.
    Jørgen. Kort fortalt. Hvis du vil have et sagligt, fagligt og professionel vurdering, så er dette nok ikke det rigtige sted.


  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 11
    #14   20. mar 2017 Som svar på jers spørgsmål.

    Der er personer som insinuere, det er ikke noget problem at svejse støbejerns topstykker, så topstykkerne bliver tætte og kan renoveres og efterfølgende bruge i en bådmotor.

    Jeg er indgået aftaler med nogle cylinderservice firmaer som ved hvor svært det er at svejse i støbejerns topstykker. De vil gerne se hvordan det gøres.

    Ingen nedennævnte firmaer eller jeg konkurrerer med nogle firmaer eller svejsefirmaer. Vi søger kun faglighed og faktum. Arbejdet vil tilfalde den som kan svejse topstykkerne. Det her er i alles interesse.

    Der er en som har udtalt.: Dem som siger til andre: det kan ikke lade sig gøre at svejse støbejerns topstykker. Der er dem som ikke ved hvordan det skal gøres. Denne udtalelse har gjort at jeg og nedennævnte firmaer nu gerne vil se hvordan professionelle svejser Støbejernstopstykker. Det bør være i alles interesse det her. og i er velkommen til at hjælpe med at få resultaterne frem.

    Her er omtalte firma kontakter, som bearbejder topstykker og renoverer motorer. Vær i 100% sikre på, at det her er meget faglige og saglige firmaer.

    1. Inga aps. cylinderservice Valby. 1topstykke.
    2. AU2parts cylinderservice. 1 topstykke
    3. LL Autoteknik. Åbenrå 1 topstykke

    Det er BUKH dv20 topstykker som er revnede mellem ventilkamrene.

    Lad være med jeres spekulationer. Det her er ren service som her nævnte firmaer eller jeg ikke tjener noget på. Vi forventer kun, at blive klogere i fremtiden når det drejer sig om svejsninger i støbejern topstykker.

    Hilsen Jørgen Mortensen


  • #16   20. mar 2017 Ingana I Valby, har jeg hørt godt om.

    Jeg har også hørt at svejsning i støbejern, er mere en tilfældighed end end regel. Det afhænger også af støbningen, renhed af jern, og en masse også.

    Det er uden tvivl et møg materiale at arbejde i, men følger med. Måske den " røde tråd" kommer frem 👍


  • #17   20. mar 2017 ang spekulationer ,jeg og andre har flere gange spurgt hvad det er du vil opnå med dit indlæg , og jeg må erkende at jeg synes for hver gang du skriver bliver det mere og mere sort snak , du spørger om noget og alligevel vel du lære os noget ja du må undskylde men jeg fatter hat af det du skriver.

  • #18   20. mar 2017 Der er også en der har utalt at man skal lære af andres fejl.
    Problemet er at det jo ikke kun at der er et hul imellem de 2 kamre, men en generel tæring af støbejernet. For at man skal kunne svejse noget som helst, skal der jo være noget at starte på.
    Problemet har Volvo jo også haft med deres MD modeller, de "brænder" også igennem, så det hele er ikke vrøvl, har selv haft problemet. Om det er Bukh, Volvo eller et andet mærke er et fedt. Når udstødnings gasserne blander sig med fugten, fra den vandkølede manifold og omgivelserne, så dannes der syre. Hvis du hælder syre på støbejern, så trækker du kulstoffet ud af jernet, og det det bliver porøst og smuldre. Hvis du skal have en chance for at lavet et godt resultat, så skal du helt ind til det "jomfruelige" støbejern, men så kommer du jo nærmet til at svejse et nyt topstykke op, men stadig uden garanti.
    Alt kan laves, men det er jo også et spørgsmål om tid/penge og sikkerheden for i at kunne sejle tilbage i havnen.
    Og kære Jørgen, fordi der er nogle der siger dig i mod, så lad være med at kalde det usaglig vrøvl. Det udstiller dig, som en "sur gammel mand" og det tror jeg ikke var din hensigt.


  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 11
    #19   21. mar 2017 Hej per
    Tak for dine ord. Jeg har det samme synspunkt som dig meget langt hen af vejen. Men, det er jo i BaadGalleri al kloge snakken foregår. Jeg ved godt der er tosser alle vegne. Men som du også siger, der er også mange kloge og dygtige læsere som gerne vil vide. Det er jo det?

    Hilsen Jørgen


  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 11
    #20   21. mar 2017 Hej jonas.
    Tak for dit indlæg. det lyder positivt. Det lyder rigtigt det du siger. Jeg skal prøve om jeg kan fremlægge den røde tråd. Hilsen Jørgen


  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 11
    #21   21. mar 2017 Det er ved at læse i BaadGalleri og jeres indlæg om svjejsnings i støbejern at vi besluttede at lave en test, for at se om der var fundament i udsagnene.
    Det var der ikke.
    1. Vis os og fortæl os hvem kan svejse støbejerns topstykker. uden det revner.
    Der kan jo være en som har fundet de vise sten. Opgaven er stadig ikke løst. Er der nogle som vil påtage sig opgaven?
    Det arbejde som er leveret til os, og det svejsearbejde vi har set op til nu. Kan ikke anbefale til andre, Det duer simpelt hen ikke.
    Hilsen Jørgen Mortensen


  • #23   21. mar 2017 Det er alligevel imponerende at du 7 dage efter at have meldt dig ind , mener at dem der ikke forstår hvor du vil hen er tosser ?

  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 11
    #24   22. mar 2017 Hej Michael.
    Tak for dit indlæg. Alt hvad der skrives i BaadGalleri bedømmer jeg meget seriøst. BaadGalleri udgiver sig jo for at være en seriøs platform.
    Jeg gør hvad jeg kan for at være seriøs over for læserne, og over for dig Michael. Jeg mindes ikke jeg har udtrygt mig som det du fremfører nu.
    Den der mener det drejer sig om at svine andre til har misforstået det hele.
    Hilsen Jørgen Mortensen


  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #26   23. mar 2017 Har ladet mig fortælle at de varmer jernet meget op i en ovn for at undgå spændinger når der svejses da temperaturen i svejsebadet er megett høj og så skal det hele køle langsomt af i ovnen over nogle timer,prøv det. Ellers er der nogen der slaglodder men bruger samme måde med ovnen,det er ekstrem vigtigt at det har samme temp næsten under svejsningen,men har selv forsøgt at svejse en manifold uden held,så K&B

  • kaj v
    kaj v Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Svar: 1
    #27   23. mar 2017 hm jeg har en blok i støbejern der har en lille frost sprængning kan man svejse den??

  • #28   23. mar 2017 #27.

    Ja, men om det vil holde er nok mere et " måske"


  • #29   23. mar 2017 Ligner nu godt nok meget alu..... Anyway så er der ikke slået på svejsningen med en slagger hammer efter svejsningen så det revner jo helt sikkert. Har lært af gamle kloge hoveder at det er vigtigt at blive ved med at slå på svejsningen flere minutter efter endt svejsning med en slagger hammer. Så undgår man revner bagefter da man har slået materialet ud. Forvarmning, 90 grader vinkel på elektroden og MEGET kort lysbue. 2 cm svejse længde mellem turen med slaggerhammer er max.

  • Søren H
    Søren H Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Svar: 1
    #30   23. mar 2017 Det kan lade sig gøre spørg
    Poul Erik Andersen
    Opkøb-Bjergning-Bugsering
    Tlf.: 25377363
    Det er ikke hans feldt men han har kontakt til en der kan !


  • stig j
    stig j Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Svar: 2
    #32   23. mar 2017 Har set tråden og spørgsmålene er meget simple ;Kan man svejse i topstykke og andet støbegods og slippe godt fra det ?? Har selvstuderet på nettet og især de amerikanske youtube sider...der påståes at et materiale bestående af 9 forskellige metaller kan løse disse opgaver Easy weld og tx 2000 til tig.
    De fleste erfarne svejsere vil sige at der er 50/50 % chance for det lykkedes.
    Held og lykke....:)


  • Kim N
    Kim N Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #33   24. mar 2017 50/50 procents chance for det måske kan lykkedes.
    Og jeg vil til enhver tid sige ingen garanti , dem der gør det er useriøse efter min mening.

    Og en af grundende er at man aldrig kender støbejernets præcise kemiske sammensætning 100 % , også kan man reelt ikke ,, garantere ,, noget - smiley
    Har set drejeplatter indkapslet i støbejern , bare for at nævne et eksempel ,)

    Alle tricksene med forvarmning , bankning med hammer osv. , afhænger af strukturen i støbejernet og er afgørende for om det kan lykkedes.

    Nogle er dygtigere og ,, heldigere ,, til at udføre den slags opgaver end andre og sådan har det vist været i de 40 år jeg har været i faget .


  • #34   24. mar 2017 Er det tænkeligt at det måske kunne sølvloddes ?

  • #36   25. mar 2017 Jeg arbejder i en virksomhed, som bearbejder nyt støbejern. Hvis vi får støbegods, hvor der er fejl i, og det kan være alle mulige fejl, så svejser vi aldrig. De bliver kasseret. Man har nogen gang imprægneret, hvis det kun er fordi at støbejernet "fugter".
    Får vi noget ind til renovering, så svejser vi heller ikke, da alle vores erfaringer skriger til himmelen at der findes INGEN vidunder midler til støbejern. Du kan nemlig ikke se hvor langt tærring går ned i godset. Jeg tvivler på at der findes en professionel virksomhed, som vil stille nogen som helst garanti på sådan en opgave, da man aldrig helt kan se omfanget af tærringen. Jeg ville ikke røre ve opgaven, da risiko vs indtjening hænger jo ikke helt sammen.
    Det undre mig at der ikke er flere, som nævner sikkerheden med at skulle kunne komme ind igen. Men hvis man er en der altid sejler inden for bolværket, så er risikoen jo også lille smiley


  • #37   26. mar 2017 Der findes en kold reparation af støbejern som hedder metalockning. Jeg har været i firmaet metalock Denmark I 9 år og skruet masser af støbejern sammen. Dog primært på commercial wessels. Se evt på deres hjemmeside metalock.dk. Der findes nogle fine illustrationer. Dog er der visse krav for at kunne udføre reparationen. Og så er det pisse dyrt. MHV rasmus

  • stig j
    stig j Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Svar: 2
    #38   26. mar 2017 Forhandler i Norge: Ikke noget man lige finder i Harald Skrald smiley http://lnseurope.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=20&Itemid=8&lang=en

  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 11
    #39   4. apr 2017 Tak for jeres mange indlæg

    Det som startede emnet var at en forhandler sagde at dem som gik rundt og sagde at man ikke kunne svejse støbejerns topstykker ind til vandkamrene, det var dem som ikke vidste hvordan man gør.

    Ingen har ind til nu bevist hvordan man gør.

    Der er mange gode indlæg her. Hvor der skriver om hvad man ikke kan. det mener jeg man kan lære noget af, ind til det modsatte er bevist.

    (Vi taler ikke om rust og tæring. men små revner.)

    Hilsen Jørgen Mortensen


Kommentér på:
Svejsning i støbejern. Topstykker

Annonce