{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.108 visninger | Oprettet:

Motor kort eller lang {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg har en jofa 485 der på papiret er til kort ben. Den måler 440mm
Når jeg ser på nye med kort ben er nogle 385mm og langt ben 508mm
Ville den kunne gå med 508 da udvalget er større, eller skal jeg holde mig på den korte ?

Den der er i dag er en ældre suzuki som er 440 mm


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motor kort eller lang
  • #1   23. mar 2017 hvor tager du målet ? Det skal være fra kavitationspladen og op til hvor motoren hænger på båden.

  • #2   23. mar 2017 Der er også der der er målt smiley

  • #3   23. mar 2017 Hvis du vælger en 508mm vil den jo stikke 68mm højere op end den 440mm du har i dag, det bliver nok for ustabilt.

    Jeg har selv en kortbenet Mariner/Yamaha 60hk på min og har gået i overvejelser om at opgradere også. Når den dag kommer vil jeg nok vælge at forhøje hækken og gå efter en langbenet hvor udvalget som du siger er langt større

    Tohatsu er vist de eneste der har fornuftigt størrelse motor i kortbenet i dag.


  • #4   23. mar 2017 ps - her har du et foto af en Jofa med forhøjet hæk og langbenet, sakset fra DBA. Ikke det kønneste arbejde men burde kunne laves for små penge hvis den oprindelige hæk er sund


    profilbillede
  • #5   24. mar 2017 Kunne godt være man skulle undersøge om ikke den kan forhøjes. Takker.

  • #6   24. mar 2017 Ingen årsag - læg endelig billeder ind hvis du beslutter dig for at forhøje, så kan jeg jo blive inspireret også smiley

    Jeg vil tro man skraber den gl glasfiber af hækken foroven til man kommer ned til krydsfineren, limer og skruer et stykke hårdt træ ovenpå krydsfineren og lægger et par lag glasfiber over det hele med overlæg ned til den gamle fiber. Men der er sikkert glasfibersnedkere herinde der ved bedre og gerne vil give gode råd.


  • #7   24. mar 2017 På min sidder der et metal beslag ud over hækken, spændende og se hvad der er under

  • #8   25. mar 2017 Har brugt morgenen på at kigge motorer og bliver lidt rundtosset.
    Tænker (når)hækken bliver forhøjet skal der en ny maskine til.
    Jeg bruger båden til at fiske fra, ikke trolle men ud til et sted osv osv.
    Skal jeg se efter 4 takts eller måske tohatsu tlf, mariner optimax eller evinrude e tec da jeg kan læse de er lettere og bruger det samme som en 4 takts.


  • #9   25. mar 2017 Hvis skulle væleg ny motor, så ville jeg gå efter støj, når det er en motor, som er monteret "fast" på båden. Vægten hvis det er en som man piller af, og stuver væk. Brændstofforbruget er kun vigtigt hvis man sejler rigtigt meget, og den er jo idag næsten ens på nye motorer. Det gør ikke båden specielt ustabil at sejle med et ben, som er for lang, men det tager en del af farten. Hvis benet der imod er for kort, så kan du "tabe" trækkraften ved høj søgang fordi skrue kommer ud af vandet. Det er det sidste du ønsker, hvis det er hækbølger du har ind. Du vil så risikere at ligge på tværs til den næste bølge, med risiko for at du ruller rundt. Hvis du forhøjer hækken, så skal kavitationspladen ligge 2-3 cm under bunden. Det er min erfaring det bedste mest allround resultat.
    Hvis pengene ikke er et problem, så montere du bare hydraulisk lift, så vælger du selv smiley De kan også fåes som en "fast" manuel model.


  • #10   27. mar 2017 @9 - du nævner kavitationsplade 2-3cm under bunden - de fleste mener den bør flugte med bunden eller ligge 1-2cm OVER?

    Trådstarter, hvorfor vil du have ny motor? Den du har ser da fin ud?

    Rent økonomisk tror jeg du står dig bedre ved at købe et andet bådsæt end renovere alt for meget på Jofa'en. Det er i alt fald den konklusion jeg er kommet til, og nu nyder jeg min "rat-boat" som den er og sparer op til den næste båd i stedet


  • #11   28. mar 2017 Hej Per T
    Det kunne vi jo starte en tråd med. Min erfaring er at der er risiko for at skruen mister grebet I vandet, hvis pladen sidder over bunden. Mit SX drev er pladen også under, og den er jo trods alt "fabriks" monteret.
    Mvh Per


  • #12   28. mar 2017 Det er nu af økonomiske overtager jeg ville skifte. Ved en 6-7 timers blandet sejl, fisk, sejl Og fisk bruger den 30l uden problemer.
    Jeg har ikke så meget at holde det op men syntes det er meget.


  • #13   28. mar 2017 @21 - Tjaeh, det er jo svært at sige om det er for meget, hvor mange mil sejler du på 6-7 timer?

    Selvom du får en moderne motor er den jo ikke gratis. Halveres forbruget (optimistisk) sparer du måske i omegnen af 200kr pr sejldag. Ny brugt motor koster måske 20.000 dvs du skal sejle 100 dage før den er tjent hjem?


Kommentér på:
Motor kort eller lang

Annonce