{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
293 visninger | Oprettet:

Termostat i indenbordsmotor fra bil ? {{forumTopicSubject}}

Er der NOGEN der har erfaring med at udskifte bådens termostat med en bil termostat med samme mål og temp funktion....Er der noget specielt med marine termostater udover de koster en jetjager Go Påske og kun 73 dage til sommerferie

Kommentarer på:  Termostat i indenbordsmotor fra bil ?
  • #1   17. apr Hvis det er en ferskvandskølet, og temperaturen passer kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle kunne bruges.

• #2   17. apr Mener jeg også, men vil lige høre om nogen har prøvet *det med godt resultat.

• #3   17. apr Er bådmotoren ferskvandskølet, er der ingen problemer ( bortset fra, hvis motoren er med ECU, så skal ECU´en programmeres til en højere driftstemperatur ).

Du bør ikke sætte en termostat til en ferskvandskølet motor, på en motor der er kølet med saltvand, grundet krystalliseringen af salt i kølekanalerne...

• #4   17. apr ingen problemer med at bruge termostaten fra en bilmotor. der er ingen forskel på de termostater der sidder i Volvo Penta benzinmotorer og bilmotor. du skal bare være OBS på temperaturen. Volvo penta saltvandskølede benzinmotorer kører med 72 eller 74 gr termostat og temperaturen på motoren ligger på ca. 75/76 gr. det med at saltet krystalliserer er en gammel skrøne.

• #5   17. apr Hvorfor er der så ikke monteret en 85 graderes termostat i en bådmotor med åbent kølesystem ?

• #6   17. apr TAK for indput Jeg vil bruge lidt tid på at søge markedet igennem....om det kan være materialevalg der er afgørende eller noget andet der afgør om det er marine eller *landjords termostat der KAN benyttes. - JEG har bestilt en ny original hos aut. forhandler, syntes bare man betaler meget for navnet... Min er på 90 grader og sad urokkelig fast i åbningsfasen(lukket for vand). Dvs. den blokerede motorens kølevand. Alarmen går ved 10-15 sek over 110 grader. Det har jeg oplevet et par gange. Tror termostaten havde siddet stille længe og jeg bare var heldig. Motoren er lavet til høj temp. men max 114 så brænder den af hvis man fortsætter (Volvo). Det undrede også mig at udstødnings vandet var **koldt. Så nu kommer ny termostat i og veksleren er renset (næsten ingen snavs) Der kommer ny temperatur giver på med alarm OG instrument visning. Så jeg bliver helgarderet. tror jeg

• #7   17. apr og nu fatter jeg hat af skribentens indlæg......gggggrrrrrrrr

• #8   17. apr Jamen så gentager jeg da lige mig selv... Om der var nogen der havde erfaring med en bil termostat i en indenbordsmotor - det var der ikke, desværre. Men en del havde meninger derom. Så jeg besluttede mig for at bestille en original. Båden skal jo snart i vandet. Derfra og hertil vil jeg finde ud af om det er muligt... Men i er da velkommen til at skrive HVIS i har erfaring med bil termostat i bådmotor. Jeg er stadigvæk interesseret, men vil ikke gamble med motoren.. Mvh ps: motoren er ferskvandskølet.

• #9   17. apr I min instruktionsbog til Volvo penta saltvandskølede står at normal arbejdstemp. er 68 til 81 gr alt er motorens belastning. termostat 72 gr.
    dette gælder dog ikke for 8,1 Gi og GXI da disse har lukkede kølesystemer og kører ca 17 gr højerer.
    min termostat er lavet af samme materiale som termostater du køber til bilmotoren.
    som jeg skrev vær OBS på temperaturen for den skal selv følgelig passe.
    Volvo og mercruiser benzin motorer er GM bilmotorer.

• #10   17. apr preben j:: Og her er min motor. MIN termostat åbner ved 90 grader *stempel på termostaten..(eller det gør den bare ikke *mere) VP D1-13f

• #11   17. apr kan du finde en 90 gr termostat som passer i hullet er der ikke noget i vejen for at bruge den. Tag den gamle med og se om forhandlerne har noget der passer.

• #12   17. apr Jeg opgiver...god fornøjelse,

Kommentér på:
Termostat i indenbordsmotor fra bil ?