{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.534 visninger | Oprettet:

mat J
mat J
Tilmeldt:
15. apr 2017
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 7

Balsa-sandwich både... {{forumTopicSubject}}

Hej alle bådejere smiley

Jeg er ved at købe en båd fra 1985, i fuld glasfiber-balsasandwich konstruktion. Den er massiv glasfiber omkring midten, og køl.

Det store spørgsmål, er om der kan være fugt/råd i skroget. Jeg har snakket med div. sagkyndige som ikke vil tage stilling til dette spørgsmål, eller også har jeg måske endnu ikke fundet den rette ?

Er der nogen herinde som kender til at konstatere den slags, eller kender til nogen som kan ?


Bedste hilsner


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Balsa-sandwich både...
  • #2   9. maj 2017 som jens skriver vil der ofte være en anden lyd. nogle gange opdager man det også ved at dækket begynder at fjedre, eller at propperne i et evt teakdæk arbejder sig op. De steder det oftest begynder er midtskibs og ved mastefod ( hvis det er sejlbåd ) Mørke revnedannelser kan også være en indikator på vand i konstruktionen. når det så er sagt vil jeg så også sige at jeg ikke er prof på området.. har dog lavet sådanne skader et par gange. hvad er det for en båd..

  • mat J
    mat J Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 7
    #3   9. maj 2017 Der er helt sikkert vand i dækket nogle steder. Altså det er et slidt teakdæk med manglende propper osv.

    Jeg er mere bekymret over om der kunne være vand i skroget, da det er også er af balsa laminat stort set hele vejen igennem. Der er en enkel revne i en bundstok, som har en brun farve langs med. Sagkyndig har skønnet at det var en gammel skade som burde udbedres, men vil ikke tage stilling til om det er noget eller ej. (Sagkyndig har troet at skroget var massiv glasfiber). Det er en Conyplex Contest 38s.


    profilbillede
  • #4   10. maj 2017 Du kan måle om fugtigheden er den samme i hele skroget. hfmarine.dk lejer en ud der kan klare jobbet.

  • mat J
    mat J Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 7
    #5   10. maj 2017 Det må blive fremgangsmåden..

    Tusinde tak for feedback smiley


  • mat J
    mat J Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 7
    #6   11. maj 2017 Der er åbenbart ikke andet en delte meninger om dette problem. Nogle sagkyndige, og bådebyggere mener ikke at man undersøge og det er delaminering/råd i balsa, uden at borre stykker ud hist og her. Andre foreslår det samme som dig, men vil ikke selv stå inde for metoden...

    Så det bliver nok at tage en chance, da landets professionelle ikke kan forholde sig til en båd af balsa smiley


  • #7   11. maj 2017 problemet med metoden er at du skal ramme et dårligt sted for at finde det. men tager du en test omkring søventiler, langs dækket, ved mastefod og ved bunds stokke, og fugtigheden er stort set ens ville det være et godt tegn. du kan jo samtidig lige måle dækket. det skal gøres indefra ( i loftet ) du kan også banke med bagsiden af en skruetrækker, hvis lyden pludselig forandrer sig kan det være fugt. en anden indikator er hvis du syntes dækket fjedre, igen et dårligt tegn. jeg forstår ikke at der ikke er nogen det vil lave testen for dig. Jeg er desværre træ bådebygger og har ikke lavet fiber nok til at være sagkyndig. men hvis du laver disse test vil du kunne være temmelig sikker.

  • mat J
    mat J Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 7
    #8   11. maj 2017 Mange tak for meget nyttig information. Burde man egentlig se alt med et termisk kamera ? - Det virker umiddelbart nemt nok..

  • #9   12. maj 2017 Det tror jeg ikke man kan. Men det havde da være nemmest smiley

  • mat J
    mat J Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 7
    #10   12. maj 2017 prøvede bare for sjov.. Aner ikke noget om termiske billeder. Men det ligner da fugt ved kølen... Åbenbart en helt normal fremgangsmåde i andre lande..

    profilbillede
  • #11   13. maj 2017 Ja der er da et eller andet der. godt tænkt. spørgsmålet et bare hvor meget det så er.

  • Georg K
    Georg K Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 21 Svar: 1
    #12   19. apr 2020 Utzon legede med lamineret træ i konstruktioner af sejlbåde til køl og spant i "Lene" båden, limen viste sig uegnet på det lange løb og forårsagede delaminering af spant og køl på de smukke maghonybåde, sandwich konstruktioner med balsa træ som kerne ligner den samme tragedie, når der indtrænger fugt i kernen forsvinder styrken fuldstændigt

Kommentér på:
Balsa-sandwich både...

Annonce