{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.362 visninger | Oprettet:

Yamaha 30 kører ujævnt {{forumTopicSubject}}


Jeg har tidligere skrevet et indlæg på siden her om min hakkende yamaha 30 påhængsmotor: http://www.baadgalleri.dk/forum/teknik/55199-nykoebt_yamaha_30_hakker_og_kan_ikke_koere_i_tomgang_

Efter diverse målinger og rensning af karburator mv. kom mit værksted frem til, at det måtte være cdi'en den var gal med. Efter montering af CDI'en samt rensning af karburator og skift af tændrør går motoren bedre, men har stadig problemer. Den skal fortsat nærmest have fuld gas for at starte og den hakker det første minuts tid fra kold, hvorefter den begynder at køre mere jævnt, men altså stadig ujævnt, som det ses på video 2. Når den har kørt i ca. 1 minut fra kold kan den gå i tomgang (høj tomgang vil jeg sige) og køre jævnt, men med små udfald. Se forskellen før og efter herunder

Før: https://www.youtube.com/watch?v=EbcqNos6PDE&t=14s

Efter: https://www.youtube.com/watch?v=gGpEeLFk_nY&t=11s

Ideer til hvad det kan være. Er det noget jeg selv kan prøve at gøre, som ikke er relateret til elektriske eller rensning af karburator?



Kommentarer på:  Yamaha 30 kører ujævnt
  • #1   22. jun 2017 https://youtu.be/_kT-aNqI0Qc


  • #3   22. jun 2017 Hej og tak for det hurtige svar. Har fået lavet kompressionstest og kompression var fin.

    Jeg prøver at undersøge om krumtappen og zimmerringene kan være problemet. Jeg ved faktisk ikke hvor de pågældende elementer sidder, og er det en vanskelig operation/udskiftning?


  • #4   22. jun 2017 ... er det noget med at man kan tjekke det ved at sprøjte starsspray/dieselstarter i området omkring krumtappen (der hvor den nu sidder)?

  • #5   23. jun 2017 Hvis komparation er ok burde der ikke være utætheder i zimmerringe ved krumtappen lyder det ikke mere som enten brændstof eller gnist har du prøvet med en gnist tester og se om den levere lige meget hver gang

  • rasmus T
    rasmus T Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 63
    #6   23. jun 2017 det kan godt være din benzin pump der er problemet hvis der er hul i menbranen så suger den benzin in den vej har set det før.

  • #7   23. jun 2017 Alt det elektriske skulle være tjekket igennem på værksted. Her fik jeg at vide, at tændingssystemet var tjekket igennem og han gennem udelukkelse metoden var kommet frem til at fejlen måtte ligge i cdi'enheden, men den er som sagt blevet udskiftet. Brændstofsystemet virker umiddelbart ok. Har tjekket de første slanger og motoren påvirkes ikke af, at jeg presser pumpen, når den kører.

  • rasmus T
    rasmus T Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 63
    #8   23. jun 2017 okay det er nemt lige at tjekke hvis du skruer pumpe af blocken og pumper benzin op hvis der kommer benzin ud er den i stykker

  • #9   24. jun 2017 Jeg afmonterede pumpen som er forbundet til karburatorerne med en slange. Der sidder en pakning eller et filter/membran og når jeg pumper ryger benzinen ud af den ene side, hvor pakningen ikke klæber til pumpen. Kan det være problemet?

    (Når pumpen monteres/skrues fast er den tæt, dvs. der drypper ikke benzin ud af den)


  • #11   24. jun 2017 OK, så er det altså fortsat muligt, at det er simmeringene. Men nu prøver jeg lige at finde ud af om, det har noget at gøre med benzinpumpen, som Rasmus T foreslår.

  • rasmus T
    rasmus T Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 63
    #12   24. jun 2017 der må ikke komme benzin ud af det hul der er bag på pumper

  • rasmus T
    rasmus T Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 63
    #13   24. jun 2017

    profilbillede
  • #14   25. jun 2017 Synes ikke rigtig jeg kan genkende hullet. Kan kun afmontere forsiden af pumpen, hvor selve membranen sidder. Det virker som om resten sidder sammen med karburatoren.

  • rasmus T
    rasmus T Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 63
    #15   26. jun 2017 det havde jeg sku glemt at den sidder sammen med karburatoren på 30`er

  • rasmus T
    rasmus T Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 63
    #16   26. jun 2017 er der nogen forskel på motor gangen hvis du pumper benzin boldten når den køre .?



  • rasmus T
    rasmus T Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 63
    #17   26. jun 2017 det kan også være dødemand kontakten der er defekt

  • #18   26. jun 2017 Pumpe giver ikke noget resultat

  • #19   30. jun 2017 Hvad tænker du på i forhold til dødmandsknappen Rasmus T?

  • rasmus T
    rasmus T Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 63
    #20   30. jun 2017 at den er defekt. at den kort sluter lidt så der ikke kommer helt fuld tænding

  • #21   30. jun 2017 Ok. Dvs. jeg skal forsøge at følge ledningen rundt for at se om der er nogle samlinger eller andet, hvor forbindelsen kan være dårlig. Tak for det. Jeg tjekker op på det.

  • #23   1. jul 2017 Har tjekket ledningen igennem og samlingerne er alle meget fine. Da motorens momentane tab af omdrejninger er så systematisk, altså sker med jævne intervaller samt den hele tiden skal have meget gas for at starte, tænker jeg, at det ikke kan være en løs forbindelse, som vel ville medvirke til en mere tilfældig motorgang.

    Jeg kan desværre ikke selv finde ud af tjekke benzinpumpen, men den ser umiddelbart meget fin ud. Det er desværre et mysterium for mig.


  • rasmus T
    rasmus T Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 63
    #24   2. jul 2017 okay men har du prøve at start den uden dørmands kontakten?

  • #25   2. jul 2017 Hvordan slår jeg den fra? Er det ved at skille forbindelse?

  • rasmus T
    rasmus T Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 63
    #26   2. jul 2017 ja du kan bare tag en af dem fra. den der er nemmest at komme til så du kan stoppe motor igen. du sidder bare ledning sammen igen

  • #27   3. jul 2017 Det virkede desværre ikke. Og nu har jeg solgt den til 3200 kr til en gut fra Fyn. Konen lagde pres på mig. Den skulle ikke længere stå i haven.

    Takker alle der har givet input.

    God sommer uden problemer på havet til jer alle.


Kommentér på:
Yamaha 30 kører ujævnt

Annonce