{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.571 visninger | Oprettet:

Propel er færdig og gear opføre sig underligt. {{forumTopicSubject}}

Jeg har desværre ramt en sten og min propel skal skiftes.
Båden ligger forsat i vandet, så aner ikke hvilken propel der sidder på båden.

Er der nogen der kan anbefale hvad jeg skal købe.
Motor er en Mericruiser 3.0L 135H benzin båden er 22 fod Drago fiesta,

Syntes også at motor/gear har det med at hoppe ud når jeg giver gas den sejler fint nok når jeg sejler langsomt optil 7 kn men når jeg giver gas er det som om gearet slå ud og ikke længere tager fat.

Kan det skylles at drevet er gået i stykker eller hvad siger i?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Propel er færdig og gear opføre sig underligt.
  • #2   19. jul 2017 Derfor jeg skal have den skiftet. kan man skifte propel mens båden er i vandet ? eller skal en op

  • #3   19. jul 2017 hejs drevet helt op ,hop i vandet og skru den af . tag den med til forhandler og køb en ny . eller læs hvad den hedder .og søg på dba .husk skyl værktøjet bagefter ,

  • #4   20. jul 2017 Du skal bruge den gamle, for at købe en ny, for du er nødt til at kende stigningen.

    Ved du evt. hvor mange omdr/min. motoren fik ved max. fart i vindstille vejr med din typiske "oppakning" og antal personer i båden, så kan man lidt nemmere sikre sig den korrekte propel?

    Vil i øvrigt anbefale dig at gå efter en 4-bladet, da den har væsentlig bedre grip i vandet og dermed væsentlig bedre acceleration, manøvre egenskaber - specielt i skarpe sving ved høj fart.


  • #5   20. jul 2017 Mener at motoren går ca 4500 ved en total last på ca 2200-2300 kg
    Uden at være sikker er tror jeg det er at Alpha Gen II drev det sidder på


  • #6   20. jul 2017 Den skal gå 4400-4800 rpm. ved max. speed (så tæt på 4800 rpm. som muligt er det bedste).

    Men du er nødt til at afmontere din propel og aflæse stigningen og den er formentlig 17P, 19P eller 21P.


  • #7   20. jul 2017 Så kom den af det er en 15x17P har kigget lidt på nettet og de fleste er 14x17p ved ikke om det har noget betydning?


  • #8   20. jul 2017 det har det...15 er yderdiameter på propel blade

    17 er stigning i tommer pr omdr

    evt skal du op i en 14x19


  • #9   20. jul 2017 Jeg ville gå efter en Mercury Alpha4 15x16P eller en Mercury Revolution4 14 5/8x17P eller 15P.

    Det er jo altid lidt et gætteri at ramme 100% så det bedste er altid at finde en forhandler eller en anden sejler, hvor du kan få lov at teste inden køb.

    Revolution 4 kan købes billigt i USA (også selvom man skal betale moms+told) eller prøv evt. at kig efter noget brugt.

    F.eks. denne her: http://www.dba.dk/propel-mercruiser-4-blade/id-1034211493/

    Eller den her, kender dog ikke modellen: http://www.dba.dk/14-1-4-x-17-4-bladet-hoejre/id-1026930566/


  • #10   20. jul 2017 Prøver med en hustler 14 1/4 x17p med 4 blade. Så må vi se om der er helt skævt.

    Endelig savner jeg lidt top fart hvor acceleration er mindre vigtigt.

    Det er en lille motor til en stor båd.


  • #11   21. jul 2017 Så kom den nye propel på. Den sejler fint, kommer hurtigt ud af vandet og cruiser ved ca 3200 rpm og 16 kn.
    Kan kun komme op på 4200 rpm og 21 kn motor skulle kunne gå 4700 rpm
    Styringen virker lidt lettere.


    profilbillede
  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #12   21. jul 2017 Så er din propel desværre for høj i stigningen.

    Det bliver jo kun endnu værre med omdrejningerne hvis du fylder båden.
    Desuden plejer 3-bladedet at være bedre hvis du jagter topfart. Det er ihvertfald mine egne oplevelser


  • #13   21. jul 2017 Mine oplevelser er at topfarten fra 3 til 4 bladet går en anelse ned, men det er simpelthen så lidt, i forhold til de bedre styre og accelerations egenskaber man får ved den 4 bladede!

    Laver man et ret skarpt sving med en 3 bladet propel (planene), ja så mister propellen meget nemt sit greb, det gør den ikke med en 4 bladet!

    Så hvis du vil have sådan en propel som du har købt der, skal du bytte den til en 15P.


  • #14   21. jul 2017 Topfart betyder ikke så meget,

    Hvad vil en 14x15p give mig ift til den 14x17p jeg har på?



  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #15   21. jul 2017 Du skrev bare selv at du ville have mere topfart, men ok man har selvfølgelig kun en mening til man skifter den smiley

    Den ville give dig de omdrejninger du mangler, men om det er for mange ved jeg ikke.


  • #16   21. jul 2017 Ændrer man stigningen med 2 pitch ændrer det typisk 300-400 rpm hvilket betyder at du kommer tættere de 4800 rpm som det optimale. Når du har meget oppakning, brændstof og mange personer ombord, falder omdrejningerne yderligere, så en 15P bør være det rigtige.

  • #17   21. jul 2017 Tak for råd.
    Det kunne være jeg skulle prøve en 14x 15p nu spørger jeg måske dumt.
    Den vil give flere rpm men 15p vil giver mindre frem drift, så udligner det ikke hinanden ?


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #18   22. jul 2017 Jo det udligner lidt hinanden. Det svarer jo til at geare et gear ned i bilen. Det kræver jo også flere omdrejninger for at holde samme fart. Problemet ved dig er at dit "gear" er for højt, altså stigningen på propellen. Din motor kan ikke tage nok omdrejninger så når du fylder båden kan du risikere at den fx ikke kan trække over 4000 omdrejninger. Når din motor ikke kan trække nok omdrejninger afleverer den ikke nok effekt og så er du pludselig inde i en ondspiral for så får den endnu mindre omdrejninger.
    Jeg har altid haft det princip at tom og ubelæsset skal båden kunne tage tæt på max omdrejninger som i dit tilfælde er omkring 4800 for så har du optrækket og overskuddet når du skal bruge det. Din båd er jo stor i forhold til motoren så der er det nok endnu mere vigtigt. Det er ikke sikkert at topfart ændrer sig nævneværdigt. I mange biler er der jo heller ikke den store forskel i fx 4 og 5 gear når vi snakker topfart


Kommentér på:
Propel er færdig og gear opføre sig underligt.

Annonce