1.571 visninger
|
Oprettet:
Propel er færdig og gear opføre sig underligt. {{forumTopicSubject}}
Jeg har desværre ramt en sten og min propel skal skiftes.
Båden ligger forsat i vandet, så aner ikke hvilken propel der sidder på båden.
Er der nogen der kan anbefale hvad jeg skal købe.
Motor er en Mericruiser 3.0L 135H benzin båden er 22 fod Drago fiesta,
Syntes også at motor/gear har det med at hoppe ud når jeg giver gas den sejler fint nok når jeg sejler langsomt optil 7 kn men når jeg giver gas er det som om gearet slå ud og ikke længere tager fat.
Kan det skylles at drevet er gået i stykker eller hvad siger i?
mar 2017
Følger: 8 Følgere: 255 Både: 2 Emner: 69 Svar: 257
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 655
Ved du evt. hvor mange omdr/min. motoren fik ved max. fart i vindstille vejr med din typiske "oppakning" og antal personer i båden, så kan man lidt nemmere sikre sig den korrekte propel?
Vil i øvrigt anbefale dig at gå efter en 4-bladet, da den har væsentlig bedre grip i vandet og dermed væsentlig bedre acceleration, manøvre egenskaber - specielt i skarpe sving ved høj fart.
mar 2017
Følger: 8 Følgere: 255 Både: 2 Emner: 69 Svar: 257
Uden at være sikker er tror jeg det er at Alpha Gen II drev det sidder på
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 655
Men du er nødt til at afmontere din propel og aflæse stigningen og den er formentlig 17P, 19P eller 21P.
mar 2017
Følger: 8 Følgere: 255 Både: 2 Emner: 69 Svar: 257
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 107 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.885
17 er stigning i tommer pr omdr
evt skal du op i en 14x19
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 655
Det er jo altid lidt et gætteri at ramme 100% så det bedste er altid at finde en forhandler eller en anden sejler, hvor du kan få lov at teste inden køb.
Revolution 4 kan købes billigt i USA (også selvom man skal betale moms+told) eller prøv evt. at kig efter noget brugt.
F.eks. denne her: http://www.dba.dk/propel-mercruiser-4-blade/id-1034211493/
Eller den her, kender dog ikke modellen: http://www.dba.dk/14-1-4-x-17-4-bladet-hoejre/id-1026930566/
mar 2017
Følger: 8 Følgere: 255 Både: 2 Emner: 69 Svar: 257
Endelig savner jeg lidt top fart hvor acceleration er mindre vigtigt.
Det er en lille motor til en stor båd.
mar 2017
Følger: 8 Følgere: 255 Både: 2 Emner: 69 Svar: 257
Kan kun komme op på 4200 rpm og 21 kn motor skulle kunne gå 4700 rpm
Styringen virker lidt lettere.
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
Det bliver jo kun endnu værre med omdrejningerne hvis du fylder båden.
Desuden plejer 3-bladedet at være bedre hvis du jagter topfart. Det er ihvertfald mine egne oplevelser
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 655
Laver man et ret skarpt sving med en 3 bladet propel (planene), ja så mister propellen meget nemt sit greb, det gør den ikke med en 4 bladet!
Så hvis du vil have sådan en propel som du har købt der, skal du bytte den til en 15P.
mar 2017
Følger: 8 Følgere: 255 Både: 2 Emner: 69 Svar: 257
Hvad vil en 14x15p give mig ift til den 14x17p jeg har på?
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
Den ville give dig de omdrejninger du mangler, men om det er for mange ved jeg ikke.
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 655
mar 2017
Følger: 8 Følgere: 255 Både: 2 Emner: 69 Svar: 257
Det kunne være jeg skulle prøve en 14x 15p nu spørger jeg måske dumt.
Den vil give flere rpm men 15p vil giver mindre frem drift, så udligner det ikke hinanden ?
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
Jeg har altid haft det princip at tom og ubelæsset skal båden kunne tage tæt på max omdrejninger som i dit tilfælde er omkring 4800 for så har du optrækket og overskuddet når du skal bruge det. Din båd er jo stor i forhold til motoren så der er det nok endnu mere vigtigt. Det er ikke sikkert at topfart ændrer sig nævneværdigt. I mange biler er der jo heller ikke den store forskel i fx 4 og 5 gear når vi snakker topfart
Propel er færdig og gear opføre sig underligt.