{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.350 visninger | Oprettet:

Fart for påhængsmotor. {{forumTopicSubject}}

Er der nogen frække lystsejlere på linjen?
Den påhængsmotor, jeg har på båden, er en 4-takts 5 hk langbenet, jeg har haft i ca. 10 år. Selvom jeg har haft den i så lang tid, har jeg ikke sejlet særligt meget med den før nu - sidste efterår og nogle timer i år. Den starter og går umiddelbart fint. Jeg kan huske, da jeg fik den, at jeg målte med loggen farten gennem vandet - hvilket var noget hurtigere end jeg måler farten over grunden nu. Noget af forklaringen er selvfølgelig strømmen, samt at vandet presses under skroget og giver "ekstra fart" - og selvfølgelig, at loggen ikke var kalibreret - hvilket vi her ser bort fra. Propellen til loggen sidder i øvrigt fast på grund af begroning, så jeg kan ikke sammenligne lige nu.
Min båd har en deplacement på 1400 kg og er 24 fod.
Hvor hurtigt burde sådan et piskeris kunne føre skibet fremad?
Jeg skyder ca. 4.0 knob for motor, målt på gps'en.

Jeg prøver at finde ud af, hvor meget begroningen tager af farten - den var ikke oppe i vinter, samt hvor meget det koster, hvis motoren sidder for dybt i forhold til udstødningstryk mv. - måske er alt som det skal være, måske skal karburatoren eller dybden justeres?
Der findes mange debatter om emnet på internettet, men har nogen af jer konkret viden eller erfaring herom?


Kommentarer på:  Fart for påhængsmotor.
Kommentér på:
Fart for påhængsmotor.

Annonce