{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
834 visninger | Oprettet:

Timing evinrude 40 2 takt 1994 {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har renoveret ovenstående motor og har i den forbindelse kontrolleret timingen ved idle her stod den forkert ca 4 grader btdc skal i følge manualen stå 0-2 grader atdc. Det har jeg så sat den til med motoren kørende i en stor spand (ikke høreværn) Jeg synes den har fået roligere tomgang efter jeg fik stillet luftskruerne rigtig og synkroniseret spjældene. Jeg har også kontrolleret at selve armen der styrer timingen har en længde på 6,4cm ifølge manualen.

Mit spørgsmål er så. I manualen og på air silenceren står der at den ved 5000 omdrejninger skal ligge på 19 btdc. Hvordan stiller jeg den uden at det kommer til at påvirke de 0-2 atdc jeg allerede har sat op. Der er jo kun en arm der kan stilles på.

Jeg har læst en del om det og er faldet over at mange slet ikke stiller timingen ved idle men kun koncentrerer sig om wot timingen.

De løsninger jeg har fundet ifht. Wot timing er?

1) ude på vandet under sejlads i gear 5000 omdrejninger - her stilles timingen(lyder farligt)

2) jorde alle tændkablerne åbne spjældene til wot og sætte den 4 grader mindre ind manualen foreskriver - i mit tilfælde så 15 grader

3 ) have båden stående på en trailer ved et slæbested og kører motoren op i gear ved 5000 omdrejninger.

Hvordan gør i er det bare wot timing der er den vigtige?
Jeg tænker selv at hvis længden på armen til timingen er korrekt og idle timingen står rigtig så burde den stå rigtig når den sættes i wot.




Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Timing evinrude 40 2 takt 1994
  • #1   5. aug 2017 jeg er sikker på mekanikles har svaret når han ser dit indlæg..

  • #2   5. aug 2017 Har sendt en besked inden det her opslag men tænkte andre kunne få glæde af svaret:)

  • #3   5. aug 2017 I følge hvad jeg har erfaret kræver en forbrænding en rigtig timing med fuld roulade, så for at få max ydelse vil jeg nok gå efter ca. 19 grader.
    En forbrænding svinger altid lidt så om vi snakker 16-20 grader er det stadig ok.

    Hvis man stiller den midt i mellem eller lidt mod den høje ende burde det i princippet være ok.


    profilbillede
  • #4   5. aug 2017 Ja det tænker jeg også men der er den såkaldte Joe reeves metode som jeg beskriver i nr 2 løsning.

    hvis jeg "bare" stiller wot til 19 grader så rykker jeg vel også ved idle som er 0-2 atdc Da der kun er en skrue at stille på. Når jeg måler med pistolen i tomgang står den præcis på de 2 atdc jf. Manualen - Måler jeg med pistolen ved wot med motoren kørende med starteren måler jeg ca 12-13 stykker dvs at jeg kun kommer op på ca 17 (ligge 4 grader til Joe reeves metoden) når jeg sejler med 5000rpm. Hvis jeg rykker på idleskruen/wot stoppet så flytter jeg jo også ved timingen i tomgang.

    Sådan som den står nu er den meget let at stille på luftskruerne. Den er meget stabil i omdrejningerne. Sætter jeg timingen op i tomgang begynder den at blive mere svingende i omdrejninger og kan justeres op til at tage ca 1000 omdrejninger på luftskruerne



  • #5   5. aug 2017 Hvis den går godt nok som den står nu må det jo være ok.

  • #7   5. aug 2017 Ok jeg er faldet over flere steder hvor de skriver at man ikke skal tænke på idle timing men kun wot så Joe metoden bruger jeg bare så. Tak for jeres svar

Kommentér på:
Timing evinrude 40 2 takt 1994

Annonce