{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.671 visninger | Oprettet:

Lille reservemotor - men hvor lille? {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

Vil udstyre min Uttern 5000 MC (17 fod / 650 kg. inkl. motor) med en reservemotor.

Jeg har ikke særligt meget plads på hækken, og vil både af dette hensyn samt selvfølgelig hensyn til økonomi og vægt gerne have en så lille motor som muligt. Den er ikke planlagt at skulle bruges til andet end nødstilfælde og evt. trolling.

Hvis jeg går på DBA, kan jeg finde en 4-5 HK motor (10+ år gl.) til omkring 2.500. Det er selvfølgelig en løsning, men sådan en krabat fylder godt på min hæk, og vejer også rask væk 20 kg.

Allerhelst vil jeg montere en elmotor eller en af de dér små 'kajakmotorer' (f.eks. Aquaparx 1,2 HK). Både pris og vægt halveres derved.

Men hvad siger jeres erfaring? Er 1.2 HK nok til at drive en 650 kg. båd i havn, hvis hovedmotoren sætter ud?


Kommentarer på:  Lille reservemotor - men hvor lille?
  • #1   9. aug 2017 Umiddelbart nej - med mindre du er tæt på havnen i havblik og har et STORT batteri og kølige øl nok til sejladsen smiley

    En 10+ år gammel nødmotor lyder ikke betryggende i mine øjne og hænger den ubrugt på hækken igennem længere tid er risikoen den ikke starter når du har brug for den


  • #2   9. aug 2017 Tak for svaret.

    Hmm, ja, men der er også grænser for, hvad jeg vil betale for en motor, der sikkert aldrig skal bruges. En ny motor bliver også 10 år gammel på et tidspunkt, og bør jo stadig virke af den grund.

    Vil selvfølgelig servicere og teste motoren med jævne mellemrum.

    Men 1,2 heste er altså ikke nok... Så mener du nok heller ikke, at 2 HK slår til...?


  • #3   9. aug 2017 Har du plads på siden af hækken/agterspejlet ? Så monter et hæve/sænke beslag og en 4-6 hk påhængsmotor..
    Der skal lidt motorkraft til hvis du skal styre mod vind og bølger, ellers er det falsk tryghed ...


    profilbillede
  • #4   9. aug 2017 Styrbord side af agterspejlet sidder badestige. Bagbord har jeg et opbevaringsrum, men der er plads til en motor. Men en standard 6HK motor vil rage lidt ud og være i vejen ved kajlægning, tror jeg.

  • #5   9. aug 2017 jeg havde 4hk på min 510mc. det var udemærket, men ikke mindre ville jeg satse på

  • #6   9. aug 2017 Jeg fik en 4 hk yamaha med i handlen da jeg købte min warrior 165, den skulle ifølge sælger kunne skubbe båden med ca 4 knob...

    med elmotor skal du nok op i mindst 50 lbs. For at den kan skubbe båden nok... minnkota laver en trolling motor til at sætte på motorbenet , men det kræver et par gode batterier...


  • #7   10. aug 2017 Du skriver at vægten vil halveres ved en el motor, det er helt forkert, et ordenligt batteri vejer alene hurtigt mindst 30-40 kg.

    Jeg ville personligt selv gå efter en Honda 2,3 hk, motoren vejer ca. 13 kg, er luftkølet (og derfor ingen impeller).
    Tidligere ejer af min 2 hk Honda havde brugt den som reserve på en 1500 kg speedbåd, den gik i følge ham knap 3 knob i vindstille vejr.




  • #9   10. aug 2017 #7
    nu har jeg da et par ordentlige batterier og de vejer så "kun" 25 kg pr stk.. smiley

    den Yamaha jeg fik med vejer 27kg og med intern tank og tilslutning til ekstern tank.. der er så lavet en slange der passer på tanken til båden, så det ikke kræver en tank mere..


  • Thomas I
    Thomas I Tilmeldt:
    nov 2015

    Følger: 19 Følgere: 5 Svar: 10
    #10   10. aug 2017 Jeg har en Uttern 5000ht, jeg valgte at købe en 4 HK både som sikkerhed men også til dørge/trolling.
    Hvis jeg gir fuld gas på sejler jeg omkring 3 knob. Så vil helt klart anbefale det, ikke mindre..


  • #11   10. aug 2017 En Yamaha 4-5hk er nok til nød.
    De vejer ikke så meget.
    De starter altid.
    Husk at få liv I den nogle gange om året, så skal den nok virker når den skal bruges.


  • #12   10. aug 2017 jeg har en ældre 4.5 hk motor. der kan fås til fornuftig pris. den fylder ikke meget (synes jeg ) send pb hvis det har interesse .

  • #13   21. aug 2017 Hej allesammen, og tak for jeres svar. Det kunne godt lyde som om, jeg skal gå på kompromis med vægten og gå efter 4+ HK.

    Lige en lille tilføjelse: Når jeg skriver halvering af vægten, henviser jeg til de dér små 'kajak'-motorer. Man kan faktisk få dem helt op til 6 HK, og stadig under halv vægt:
    http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-5-8-HP-LIGHT-OUTBOARD-ENGINE-2-STROKE-MOTOR-LIGHT-INFLATABLE-FISHING-ENGINE-/272550205580?hash=item3f7542188c:g:zWsAAOSwqM1Ymy2f

    ...men om man kan stole på dem, er en helt anden sag...


  • #14   21. aug 2017 den turde jeg ikke binde an på, men ok jeg er så også en kylling hvad sikkerhed angår... smiley

  • #15   22. aug 2017 Helt generelt med en reservemotor, så skal den ikke bare ligge under fordækket i årevis, men bruges en gang i mellem.
    Hvis du køber den du linker til, hvis du så sejler nogle timer med den og nogle gange prøver at starte den op f. eks en kold morgen og det bare fungere fejlfrit, så turde jeg godt stole på den.



Kommentér på:
Lille reservemotor - men hvor lille?

Annonce