{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.732 visninger | Oprettet:

HJÆLP - NYbegynder - Påhængsmotor, trænger til kærlig hånd {{forumTopicSubject}}

Hej Gutter/Gutinder smiley
Jeg er helt frisk på siden her og i det hele taget i denne verden.

Jeg har for nogle år siden købt en båd og har ikke fået gjort så meget ved det, men nu skulle det være og jeg er derfor blevet mere og mere betaget af den og bare det at sejle. smiley

Der sad en gammel 40HK 2Takt Mariner motor på, jeg tvivler stærkt på at tidligere ejer har plejet den, som sådan en gammel dame skal plejes! smiley

MEN hvad skal jeg kigge efter og udbedre? - og er det noget man som selv skal rode med eller få fag folk til? smiley

Problemet er egentlig også at jeg ikke kender så meget til motoren, jeg har forgæves forsøgt at finde informationer på den, som kan lede til nogle flere detaljer omkring alder og reservedele osv.

hvis i kender denne motortype og evt. selv har gode erfaringer med vedligeholdelse af den slags tager jeg imod alle råd med kys hånd smiley

På forhånd tak smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  HJÆLP - NYbegynder - Påhængsmotor, trænger til kærlig hånd
  • #1   21. aug 2017

    profilbillede
  • #2   21. aug 2017 hvor teknisk er du anlagt? kan du selv f.eks finde og udskifte relevante komponenter i tilfældet af nødvendighed?

  • #3   21. aug 2017 der er ikke alverden på en to takter. kør karburatorerne tomme når den skal overvintre eller brug konserveringsolie som du kvæler motoren med. frisk gearolie på benet ny impeller og tændrør, og smør fedt i diverse bevægelige led... så der er egentlig ikke så meget at pleje på en gammel to takter. hvis den er irret så slib det rent og giv den noget maling. husk at kontrollere anoder og rense dem med stålbørsten hvis de er helt hvide

  • #4   22. aug 2017 Jeg er ikke vildt teknisk anlagt men hvad jeg har kunne se på nettet så skulle det være piece of cake at skifte impeller f.eks.
    Min plan var egentlig at skifte olie, impeller og termostat. ville det ikke være et godt sted at starte?

    Har i nogen idé om hvilken årgang det er? Jeg er lidt i tvivl om hvor jeg skal skaffe reservedele fra og hvilke reservedele jeg skal købe smiley


  • #5   22. aug 2017 Gear olie, impeller, tændrør, filtre, thermostat, smør div nippler, gå alle slanger igennem, rep evt lakskader smiley , VIGTIGT gå alle anoder igennem, hvis de er slidt ned.... SKIFT dem, hvis du alligevel har den skilt ad, så prøv ar rense skylle kanaler og slanger, der kan samle sig RET meget skidt/ir...
    Skriv evt motor nummer herinde, så er jeg sikker på der er en der kan fortælle dig årgang og evt model... eller lige sende et link til hvor du kan finde ud af det.
    Når du har fundet din motor, så prøv at finde en rep håndbog til den... de er guld værd
    ( altså HVIS der er en til din motor..... )
    God fornøjelse... smiley


  • #6   22. aug 2017 1000 tak ind til videre. smiley
    Jeg syntes ikke at kunne finde så mange informationer på den hvis jeg skal være ærlig. Det her er det her er det eneste der står på den


    profilbillede
  • #7   22. aug 2017 Der burde sidde et lille skilt...
    http://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-motornummer/mariner
    Her kan du se ca hvor..... hvis det mangler .... av så kan det blive svært helt præcist at give dato/år, så må du håbe der er nogle andre der har/ved hvad og hvornår smiley


  • #8   22. aug 2017 Med en ældre motor som den du har der. Ville jeg nok få foretaget en kompressionstest.

  • #9   22. aug 2017 okay, jeg har dog heller ikke kigget der hvor det burde sidde kan jeg så se 😂 ellers må mariner kunne svare på det hvis man kontakter dem hva?
    Hvis der var noget galt med komprimeringen burde jeg have mærket det tydeligt tror du ikke?


  • #10   22. aug 2017 Søg lidt rundt på youtube, der er et hav af gode videoer om hvordan man skifter impeller, termostat, gearolie osv.
    Tit kan reservedele findes billigt på youtube, har du modellen og serienummeret, står tit i beskrivelsen lige præcist hvilke modeller og serienumre delene passer til.


  • #11   22. aug 2017 Hej
    Som jeg ser det efter billedet er det en Yamaha 40 Hk fra start firserne. Motoren blev lavet til at køre på petroleum og benzin.
    Læg et billed ind hvor man kan se hele karburatoren.


  • #13   24. aug 2017 Frits den køre helt fint men igen så kunne den med garanti godt trænge til en hjælpende hånd 😁

Kommentér på:
HJÆLP - NYbegynder - Påhængsmotor, trænger til kærlig hånd

Annonce