{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.986 visninger | Oprettet:

Fejlvisning på omdrejningstæller {{forumTopicSubject}}

Har et lidt sjovt/underligt spørgsmål, som sagt har vi lige fået vore spritnye Glastron GT185 med en 135 HK mercruiser indenbordsmotor, og har tøffet lidt rundt her i starten med max 3000 rpm, og det har været helt fint, så lørdag var jo en super dag at smutte på vandet igen , og der fik vi sejlet en hel del timer, men underligt nok, så kommer tælleren ikke over 3000 rpm ved WOT ( som burde være 4400-4800 rpm). og her viser Gps 43,8 mph og det er jo helt hen i hegnet ved de omdrejninger, ved 2000 rpm ligger GPS på 31 mph.
Propellen på båden er den standard propel som den er leveret med 14,25" 21P ( sort alu ), og kan jo se at det er helt standard for de fleste både at blive leveret med sådan en svend, så tvivler på det har noget med den at gøre, det må da være tælleren der viser totalt forkert, har ikke selv udstyr til at kontrollerer omdr på motoren og den smutter selvfølgelig til forhandleren for at blive kigget på, men vil lige høre hvad det evt kan være her også, er jo altid rart med lidt andre øjne på det end "bare" forhandlerens udsagn ( hvad den så bliver )


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Fejlvisning på omdrejningstæller
  • #1   28. aug 2017 Hvis omdr. tæller er stillet til en 6 cylinderet motor, så vil den (med min hovedregning) vise 3.000 omdr./min når motoren går 4.500 omdr./min
    Det er min "teori" smiley


  • #2   28. aug 2017 Okay !!
    Kan det bare være så simpelt smiley
    Lyder da plausibelt


  • #3   28. aug 2017 Meld gerne tilbage når fejlen er fundet.

  • #4   28. aug 2017 Klart jeg nok skal komme tilbage med info om hvad det var der gjorde det

  • #5   29. aug 2017 Kan omdrejningstælleren være til en to takts motor, så motoren tager det dobbelte af hvad tælleren siger.
    Antal cylindre burde ikke have indflydelse, en omdrejningstæller måler normalt en impuls til tændrøret og den tænder en gand pr. 2. omdrejning uanset hvor mange cylindre smiley


  • #6   29. aug 2017 Hvis båden er " spritny " er det så ikke en reklamationssag ?

  • #7   29. aug 2017 @#5
    HÆHÆ Simon Michael S, du kan ha' ret hvis man ellers målte på højspændingssiden - meeen på en fin "gammel" motor der måler man på lavspændingssiden stortset altid inden der deles ud til enkelte tændrør. Det vil med andre ord sige at en 4 cyl. 4 takts motor leverer 2 impulser til omdr. tælleren pr omdrejning - og en tilsvarende 6 cyl. leverer 3.


  • #8   29. aug 2017 #6
    som jeg også skriver så er den smuttet til forhandleren, så ingen problem der, kunne bare godt tænke mig at høre om der sad et klogt hoved der kunne komme med en forklaring smiley


  • #9   29. aug 2017 #7
    det kunne jo sagtens være det, men alligevel så burde rpm jo også være tosset i tomgang, men der lyder den nu til at gå ganske fint, den skulle gerne ligge på 750 rpm, og det viser meteret også. Men som sagt har jeg ikke selv testet det, det klare de på værkstedet smiley


  • #10   30. aug 2017 Sikkert din omdrejnings tæller der står forkert. Bagpå sidder der nogle små kontakter som stilles ind efter hvilken motor man har. 4 / 6 / 8 cylinder. Havde samme fejl på min Doral 210 som viste ca 2000 for lavt. Sikkert været en fejl fra ny.

  • #11   11. sep 2017 Så er skiwet well hjemme igen, og problemet var netop at omdrejningstælleren var sat til V6 og ikke en 4 cylinders motor, alt spiller som det skal nu smiley

  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #12   14. sep 2017 Og det var på en ny båd som du indkørte motoren på efter omdrejningstælleren? Nu er jeg ikke fanatisk omkring sådan noget, men den er jo formentlig så blevet indkørt noget hårdere end forskrifterne siger 😐

Kommentér på:
Fejlvisning på omdrejningstæller

Annonce