{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.791 visninger | Oprettet:

Kan ikke starte motor 4hk mariner 2 takts motor {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har en ældre påhængsmotor, som ikke kan startes. Den var til reparation/service i foråret, hvorefter den startede fint, dog uden at have været afprøvet på vandet. Knap 2 måneder senere kunne motoren ikke rigtig startes igen. Det lykkedes at få motoren startede i knap 10 sekunder hvorefter den gik ud. Herefter har jeg rykket i den i mange omgange og den lyder til at være druknet? propellen snurrer rundt og det lugter af benzin, men den vil ikke starte. Problemet virker til at være det samme som inden den kom til service. Er der nogle som kan være behjælpelige? Skal siges jeg ikke har den store forstand på motorer.

Søren


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Kan ikke starte motor 4hk mariner 2 takts motor
  • #1   1. sep 2017 du skal nok lige tjekke om der er gnist på tændrør.. det lyder som den får benzin.

  • #2   2. sep 2017 Friskt tændrør, og så friskt benzin.. gerne V-Power 99 oktan..
    De små maskiner SKAL have friskt benzin og høj oktan, benzin kan ( trods alle tilsætnings stoffer fra farbrikanten midster den oktan ) blive "sløv".
    Min lille mercury 4 takts kører ikke godt på gamel benzin, så den dunk jeg har til den med 10 L i bliver skiftet ud med friskt hver gang vi skal ud, den bliver KUN brugt som nød motor, så den SKAL virke perfekt hvis vi skulle få brug for det, og begge mine motorer får 99 oktan... og de kører fantastisk på det...


  • #3   2. sep 2017 #2
    Oktan tallet har altså ikke noget energiindholdet i benzinen, alle mine påhængsmotorer kører præcist lige så godt på 92 oktan smiley

    At benzinen skal være frisk, er jeg helt enig i, men to måneder gammel benzin er langtfra gammelt nok til at give de problemer trådstarter beskriver.

    Til trådstarter:
    Blev der skiftet tændrør ved service, ellers kan det hjælpe på startbesvær.
    Ellers hvis den er lige ved at starte, så giv en lille smule startgas, det hjælper især hvis motoren har været druknet og lige mangler det sidste før den springer i gang og får brændt alt det overskydende totakts olie af.


  • #4   2. sep 2017 #2
    hvad gjorde man før v-power... har selv haft en del små 2/4taktere og de kørte da fint på 92 oktan..
    det er noget vrøvl at benzin bliver for gammel efter kort tid, jeg har haft benzin stående i over 1 år og det virker fint, selv på en meget højtydende 2takt motor... har såmænd 2 år gammel benzin stående og det virker også fint på mine havemaskiner...

    oktan tallet er et udtryk for selvantændelses punkt... så jo højere oktantal jo højere kan du stille din tænding uden motor banker...


  • #5   3. sep 2017 Ja ja ... vidste jeg trådte på et hvespebo smiley ... ligesom med olie.....
    Det er de erfaringer JEG har ! ! og de virker perfekt for de små maskiner JEG har, både i motorer på min båd og havemaskiner, efter jeg har skiftet til 99 oktan starter og kører de bare... både 2 takts og 4 takts.
    Men helt op til den enkelte om de vil prøve..
    Det er kun en delt erfaring smiley smiley smiley smiley
    Prøv at bruge vores guru ven google smiley
    Holdbarhed benzin...... 141000 hits om benzin holdbarhed.
    Men hvis det virker ..... ja så virker det ... og hvis ikke.... ja så bliv ved med at gører som man plejer..... he he


  • #6   3. sep 2017 Jeg bruger nu altid oktan 95, både på Havemaskiner, Biler, Både.
    De går lige rent året rundt, bare de har nye tændrør vær år smiley
    At køre med laver oktan 92, vil bla få biler og havetraktor til at lave mere tændnings banken på lavere oktan tal.
    Dette sker ikke ved oktan 95, dette er også en standard benzin i hele EU smiley


  • #7   3. sep 2017 kiggede lige i alle mine instruktionsbøger og de skriver alle minimum 90 oktan, både mariner og Yamaha.. min Honda ku jeg ikke finde..
    jeg bruger nu 95 oktan, tanker nemlig bil og båd samtidig.. er lidt doven...

    alt kan køre på 92 oktan, det er kun et ? om at stille tænding.. smiley


  • #8   3. sep 2017 Hvis man vil spare de få øre pr liter, og ikke undvære det tædnningsbanken og ujævn motorgang må man køre på 92 smiley

  • #9   3. sep 2017 Det er sjovt I skriver det med tændingsbanken, har I nogensinde oplevet det?
    Jeg bruger normalt oktan 92 på det meste, Honda og mariner påhængsmotor, motorsav, plæneklipper, motorcykel osv.
    Jeg har aldrig oplevet tændingsbanken og de fleste manualer skriver da også min oktan 91.
    Nej prisforskellen er ikke så stor, men der er da ingen grund til at give penge for ingenting.


  • #10   4. sep 2017 Ja mange gange dog 5-8 år tilbage før jeg skifted til 95 oktan.
    De nyere biler i dag skifter selv indstillingen, hvis oktan indhold bliver for mager blandning.
    Alt den info er taget fra tankfirma.

    Nu går der heller ikke så længe så er der ikke 92 oktan mere smiley
    Der er ca kun 20% der bliver brugt i Danmark, i forhold til oktan 95.

    Har du en gammel Lada eller skoda fra krigens tid, så kan du hurtig se hvad den høre bedst på i motorgangen smiley


  • #11   4. sep 2017 En for mager oktan kan give lidt små klingen fra motoren.
    Lidt som en 2Takter uden olie smiley
    Og ujævn motor gang.
    Fordi det er i oktan 92.
    De problemer sker ikke ved oktan 95, da forbrændningen har et højere oktan tal.
    Derved en bedre motorgang og effekt nogle gange til forskel.


  • #12   4. sep 2017 Hvem ved, det kan være at al den 92 oktan jeg har tanket på den lokale tank er kommet fra 95 tanken så siden jeg aldrig har haft problemer med det.

  • #13   8. sep 2017 Du skriver at propellen snurrer rundt.
    Nu prøver du ikke at starte den i gear?
    Klaus


Kommentér på:
Kan ikke starte motor 4hk mariner 2 takts motor

Annonce