{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.901 visninger | Oprettet:

Skal olien til Volvo Penta være original ? {{forumTopicSubject}}

Det er snart tid for olieskift og i år har jeg en Volvo Penta MD2020 fra 2004.
Mit spørgsmål er om man SKAL bruge Volvos egen 15W-40 olie eller om man kan bruge andre olier som er VDS-2/3 godkendt.

Kan se at man kan få Motul olie og en olie fra Biltema som også er VDS-2/3 godkendt til en noget bedre pris.
I følge numrene burde der ikke være nogen problemer, men hvad mener i der er bedst at gøre ?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Skal olien til Volvo Penta være original ?
  • #1   20. sep 2017

    profilbillede
  • #2   20. sep 2017

    profilbillede
  • #3   20. sep 2017 Mån ikke der er forskel på kvaliteten af de billiger olier smiley ?
    Ved dog godt olien fra biltema opfylder mange smøreskemaer.
    Men olien skal vel også kunne give en god smøre evne i den sidste ende.
    Olie additiv kan være mere ringe så kan olien koste mindre.
    Dette giver vel mere slid på en motor ?

    Sådan ser jeg bare på det. smiley



  • #4   20. sep 2017 Jeg kan også bare bestille til 2 år i steg så spare jeg da lidt porto på Volvo olien, synes 94 kr. i porto er lidt sprød.

  • #5   20. sep 2017 Hvis motoren skal bruge noget god olie, er det vel at bestille det hjem?
    Motoren er det som driver værket.
    Og har du ingen vind i sejlet skal motoren være frisk på en start smiley


  • #6   20. sep 2017 Yes yes smiley

  • #7   20. sep 2017 Volvo laver sandsynligvis slet ikke olie, men køber smøreolie fra en andet firma og sælger det i volvo dunke, lidt ligesom Bosch ikke laver filtre, men i hvert fald engang fik deres filtre lavet ved Mähle og solgte med et bosch logo på.


    Hvis olierne overholder de samme standarder, så har de jo opfyldt de samme krav og det giver ikke mening at sige at den ene olie er bedre end den anden.
    Var den ene olie så meget bedre, så opfyldte den nok en bedre standard .




  • #9   20. sep 2017 Hvis olien er den samme fra alle mærker, burde den koste det samme alle steder smiley


  • #10   20. sep 2017 Eller der det mere mærket man betaler mere for, og en anden farve dunk .

  • #11   20. sep 2017 Jeg tænker at hvis olien opfylder kravene må den jo være god nok.
    Som f.eks. den fra Biltema.

    I de 11 år jeg har haft min gamle PD26 båd med Volvo Penta MD5B har jeg aldrig kørt med original Volvo olie, tror egentligt jeg bare tænkte det skulle være 15W-40 af en art.


  • #12   21. sep 2017 Det kan stilles op på denne måde. Du køber 2 sækkevogne hvor den ene har kuglelejer i stål og den anden i plastik. De begge overholder standarten og klarer jobbet. den med de gode lejer holder bare længere. selvfølgelig er der forskel på olie. men skifter man hver år betyder det nok ikke det store.

  • #13   21. sep 2017 Ja jeg syntes også at have set en video på youtube, for år tilbage med kvalitets leje test og hvad olien gør.
    Der var 3 olie typer super god, mellem, god billig.
    Og igen har alle samme standarder.
    Og langt fra hinanden i kvalitet.

    Det var Marine diesel, og bil motor der blev lavet test med.

    Den med billig olien havde spåner i olien, den halv dyre olie var der lidt spåner meget lidt, den dyre og gode var der intet.


  • #14   21. sep 2017 Jeg ville vælge den der anbefales af volvo ( altså deres egen )
    Det kan godt være den laves af et andet firma/mærke, men der tilsættes et væld af aditiver til alt olie, og det kan bestemmes af det firma der bestiller olien, så mon ikke volvo har deres egen opskrift de får mixet i byen.
    Jeg kører volvo dyt... ( ja ja morfar og blød hat... ved det godt smiley ) men den kan altså ikke finde ud af at kører godt i motoren med andet end orginale volvo tændrør til deres turbo motorer...... og volvo laver sgu ikke tændrør.... altså så vidt jeg ved smiley .... har prøvet et væld af rør ... champion, bosch, brisk.... men nul putte.... orginale rør ! ! ! så kører den bare...
    Godt de ikke skal skiftes så tit, de koster 119 STYKKET... men hvad foreskellen er på dem og de andre...... ja det er ikke til at vide smiley


  • #15   21. sep 2017 Ok. Så må jeg jo vælge den originale olie for at være sikker.

  • #16   21. sep 2017 Ved www.krogslund.dk kan man få original Volvo Penta olie der er VDS-3 godkendt, pris 248 kr. for 5 liter samt gratis porto når man køber for over 300 kr.
    dvs. jeg lige så godt kan bestille til 2 år.


  • #18   21. sep 2017 vælge den originale olie,det er sku ikke der du skal spare og 248 kr for en original olie det kan da ikke gøres billiger

  • #19   22. sep 2017 Jeg vil dog også sætte spørgsmålstegn ved egenskaberne på Volvo's VDS3 15W40 for det er jo en mineralsk olie - den er ikke engang delsyntetisk! Mineralske olier var noget man brugte på biler for vel 30 år siden!

    Idag og vel 10-15 år tilbage har man mere eller mindre kun brugt fuldsyntetiske olier til biler og med få undtagelser delsyntetisk, men mineralsk er da helt uhørt og fremmer da ihvertfald ikke brændstofforbrug, miljø og smøreevne!

    Jeg tror jeg ville prøve at finde en som minimum er delsyntetisk og i et kendt fabrikat og så Volvo VDS3 godkendt. F.eks. Bardahl, Total, Motul, Liqui Moly, Champion - dem som sælges til marine!

    Det kunne f.eks. være TOTAL Caprano Energy FE 15W30 som er delsyntetisk og Volvo VDS3 godkendt og til at betale.


  • #20   22. sep 2017 Her lidt info om mineralsk vs. syntetisk olie: http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=10

  • #21   22. sep 2017 syntetisk vs mineralsk. syntetisk er jo bare kemisk lavet.

  • #22   22. sep 2017 Jo men det ændrer jo ikke på at det er væsentlig bedre end en mineralsk - det er jo ikke for sjov at mineralsk olie ikke har været brugt på biler i rigtig mange år...

  • #23   22. sep 2017 Jeg tror grunden til brug af mineralsk olie i div. Volvo diesel bådmotore er at teknikken ikke er så avanceret at der kræves en hi-tech olie.

  • #26   22. sep 2017 Den eneste fordel ved mineralsk olie er at den generelt er bedre til at transportere varme, hvilket er en fordel i hårdt belastede luft/olie kølede motorer.



  • #27   22. sep 2017 Så må mineralsk være en fordel hvis man sejler for motor i flere timer. hvad angår urenheder vil filteret vel tage hvad der evt kunne være.

  • #29   22. sep 2017 Kunne være spændende at prøve hver slags en sæson og se om der vil være en olietryk eller temperatur forskel.

Kommentér på:
Skal olien til Volvo Penta være original ?

Annonce