4 taksmotor brænder varm {{forumTopicSubject}}
Kære kloge folk - løsning søges
Jeg har en lækker Tohatsu 4 takt, 30H påhængsmotor med sturepult og alt i el, som kører fantastisk, men....
den er begyndt at gå ud, og advarsels signalet lyder og motoren går aitamatisk i sikkerhedsdrift, med lave omdrejninger. Samtidigt virker sladre strålen ok.
Jeg har gjort følgende, som endnu ik har virket:
Renset sladrestråle udgang.
Skiftet til rette marine olie. (Det gamle var knaldsort)
Skiftet impeller
Renset vand og pumpesystem i kausisk soda.
Renset termostaten og skiftet pakning.
Sat trykluft på vandslangerne og kan mærke at der er gennemstrømning i vsndsystemet.
Er der nogen der har andre gode bud?
Kom gerne på banen, da jeg er ved at løbe tør for ideer og kam jo ikke komme ud og sejle😡
Vh knud
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 170
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 593 Både: 2 Emner: 2 Svar: 242
Hvis den damper ud af "sladrestråle" udgangen er termostaten defekt dvs. den ikke åbner og vandet koger.
Som du skriver går motoren ud, så det må være noget kritisk hvis et sikkerhedssystem lukker ned for motoren.
Hvis kølingen er i orden må fejlen ligge på olie siden, måske for lavt olietryk ?
okt 2017
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 7 Svar: 25
okt 2017
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 7 Svar: 25
okt 2017
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 7 Svar: 25
Hmm nej det er jeg ik sikker på.
Nødsystemet slår pga to ting:
1: Motor blir for varm.
2: Noget m olien.
Motoren har 'altid' gået i nødsystem i den tid jeg har haft den fra tid til anden. Måske 1 ud af 15 ture. Men lige pludseligt er den konsekvent......
Olie niveauet er perfekt, men der er en smule metal spåner i det sidste. Er det ok?
Hvordan tjekker jeg olietrykket? Ved du det?
På forhånd tak....
okt 2017
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 7 Svar: 25
Jeg har forsøgt tricket m termostaten, altså at lade motoren kører uden. Det gav ej heller pote. Kan olie filteret have betydning for varmen også? Hvis ja, må jeg skifte det også:-) men det er da i det mindste til at finde!!
Tak for hjælpen
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 593 Både: 2 Emner: 2 Svar: 242
Sagt på en anden måde må fejlen ligge på olie siden, noget stopper til og motoren får ikke olie og lukker derfor ned.
Ved at man kan få noget motor skyl hvor man skyller motoren igennem og måske kunne få lidt metal rester med ud så de ikke stopper en evt. oliekanal til og forværre skaden.
Men hvis der er gået et leje eller en stempelring vil motoren dog ikke holde ret lang tid, tror det er bedst at få den på værksted.
jan 2017
Følger: 13 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 2 Svar: 62
okt 2017
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 7 Svar: 25
Der er fint vandtryk på ørebøfferne....
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 107 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.885
okt 2017
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 7 Svar: 25
okt 2017
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 7 Svar: 25
Nu har jeg fundet temperatursensoren og har fået bestilt en ny, så nu venter jeg "bare". En fyr fra et værksted fortalte mig, at alarmen straks ville gå, hvis det var oliesensoren der var i stykker.
Jeg ved ikke om det sender mig på vandet igen med en motor i topform, men jeg håber:-)
God weekend derude...
jan 2017
Følger: 13 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 2 Svar: 62
okt 2017
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 7 Svar: 25
Jeps det er tjekket og vandet vælter fint ud, når jeg kører den uden "låg" på termostathuset.....
Jeg har bestilt en ny temperatursensor hjem og går og venter på den bliver leveret.
jan 2017
Følger: 13 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 2 Svar: 62
4 taksmotor brænder varm