{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
469 visninger | Oprettet:

4 taksmotor brænder varm {{forumTopicSubject}}

Kære kloge folk - løsning søges

Jeg har en lækker Tohatsu 4 takt, 30H påhængsmotor med sturepult og alt i el, som kører fantastisk, men....
den er begyndt at gå ud, og advarsels signalet lyder og motoren går aitamatisk i sikkerhedsdrift, med lave omdrejninger. Samtidigt virker sladre strålen ok.
Jeg har gjort følgende, som endnu ik har virket:

Renset sladrestråle udgang.
Skiftet til rette marine olie. (Det gamle var knaldsort)
Skiftet impeller
Renset vand og pumpesystem i kausisk soda.
Renset termostaten og skiftet pakning.
Sat trykluft på vandslangerne og kan mærke at der er gennemstrømning i vsndsystemet.

Er der nogen der har andre gode bud?

Kom gerne på banen, da jeg er ved at løbe tør for ideer og kam jo ikke komme ud og sejle😡

Vh knud



Kommentarer på:  4 taksmotor brænder varm
  • #1   4. okt Det er vel ikke temperatur føleren i motoren der er defekt ?

  • #3   4. okt har du tjekket termostaten åbner .. ?

  • #4   5. okt Er du sikker på at den går i nød program grundet den bliver for varm ?
    Hvis den damper ud af "sladrestråle" udgangen er termostaten defekt dvs. den ikke åbner og vandet koger.

    Som du skriver går motoren ud, så det må være noget kritisk hvis et sikkerhedssystem lukker ned for motoren.
    Hvis kølingen er i orden må fejlen ligge på olie siden, måske for lavt olietryk ?


  • #5   5. okt Tak for svar denne tidlige morgentime:-) termostaten renset, tjekket og åbner og lukker som den

  • #6   5. okt Tak for svar - har du nogen ide om hvor temperatur føleren sidder?

  • #7   5. okt Hej Tino

    Hmm nej det er jeg ik sikker på.

    Nødsystemet slår pga to ting:
    1: Motor blir for varm.
    2: Noget m olien.

    Motoren har 'altid' gået i nødsystem i den tid jeg har haft den fra tid til anden. Måske 1 ud af 15 ture. Men lige pludseligt er den konsekvent......

    Olie niveauet er perfekt, men der er en smule metal spåner i det sidste. Er det ok?

    Hvordan tjekker jeg olietrykket? Ved du det?

    På forhånd tak....


  • #8   5. okt Ved ikke lige hvor temp. føleren sidder,.
    Vedrørende termostat, så prøv at sejle uden, det sker der intet ved, for nogle få timers sejlads, så er du helt sikker på, at det ikke er den der driller.
    Hvornår der sidst skiftet olie og filter.


  • #9   5. okt Hej Jens

    Jeg har forsøgt tricket m termostaten, altså at lade motoren kører uden. Det gav ej heller pote. Kan olie filteret have betydning for varmen også? Hvis ja, må jeg skifte det også:-) men det er da i det mindste til at finde!!

    Tak for hjælpen


  • #10   5. okt Defekt olietryk sensor kunne det være.

  • #11   5. okt Hvis der er "metal støv" i olien er det et tegn på at der er noget mekanisk galt dvs. f.eks. et defekt leje.
    Sagt på en anden måde må fejlen ligge på olie siden, noget stopper til og motoren får ikke olie og lukker derfor ned.

    Ved at man kan få noget motor skyl hvor man skyller motoren igennem og måske kunne få lidt metal rester med ud så de ikke stopper en evt. oliekanal til og forværre skaden.
    Men hvis der er gået et leje eller en stempelring vil motoren dog ikke holde ret lang tid, tror det er bedst at få den på værksted.


  • #12   5. okt Du kan prøve at tage termostaten ud og starte motoren op med åbent termostat hus, for at se om vandpumpen kan løfte vandet helt op i toppen af motoren. Hvis ikke skal du muligvis renovere hele vandpumpen og ikke kun impelleren. Strålen fortæller egentlig ikke om motoren køler. Det er kun en indikator.

  • #13   5. okt Kan der være forskel på om den har "ørebøffer på" eller alm køling med saltvand i forhold til om den bliver varm?

    Der er fint vandtryk på ørebøfferne....


  • #14   5. okt ørebøffer er ikke noget man bruger ....de kan lave fejl har selv fået brændt en impel af pga noget bøvl med ørebøffer der ikke ga vand nok

  • #15   5. okt Ja ned i en balje, så vandet står min 10 cm over kavationspladen, det virker hver gang.

  • #16   5. okt Ok tak begge 2. Det prøver jeg i morgen

  • #17   14. okt Seneste update:

    Nu har jeg fundet temperatursensoren og har fået bestilt en ny, så nu venter jeg "bare". En fyr fra et værksted fortalte mig, at alarmen straks ville gå, hvis det var oliesensoren der var i stykker.

    Jeg ved ikke om det sender mig på vandet igen med en motor i topform, men jeg håber:-)

    God weekend derude...


  • #18   20. okt Har du tjekket at den løfter vandet helt op til termostaten?

  • #19   21. okt Hej SBH.

    Jeps det er tjekket og vandet vælter fint ud, når jeg kører den uden "låg" på termostathuset.....

    Jeg har bestilt en ny temperatursensor hjem og går og venter på den bliver leveret.



  • #20   21. okt Super

Kommentér på:
4 taksmotor brænder varm