{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
675 visninger | Oprettet:

fast groet bolte. {{forumTopicSubject}}

Hvad gør i andre ved bolte der har sat sig fast og ikke vil gå løs.
ville ha benet af i dag for at se status på impeller. men boltene omkring benet sidder meget hårdt og tør ikke bare tage ved. da jeg tit har knækket bolte på det.

Kommentarer på:  fast groet bolte.
  • #1   2. nov lidt varme hjælper

• #2   2. nov Ja varme skal der til..
    Når du nu har fået det adskildt, og skal til at samle igen..
    Så har jeg god erfaring, med at rense gevindene op med tap/bak, samt få frihuller renset for ir, og så smøre gevind, og frihuller,med vandfast fedt, eller alufedt (brug endelig ikke kobberfedt)
    Så er det nemt at skille ad, selv efter en del år.

• #3   3. nov takker for svarene. De må ha en varmer de bolte.

• #4   3. nov Det er samtidig en god ide, at massere hovedet lidt med hammer og dorn. Sådan lidt fra alle de sider, man nu kan komme til. Når så den lige begynder at løsne sig, ganske lidt, så sprøjt noget rustløsner/VD40 på, og drej den tilbage til udgangs positionen igen,. mere varme og massage med hammer og dorn igen. Og igen kun forsøge at løsne den ganske lidt. Hvis den sidder helt fast er det typisk at det er stålet der vrides, og derved deformationshærder man stålet og til sidst knækker. Det er vigtigt at være forsigtig og IKKE bare rykke til.
    Men tålmodighed og gentage varme massage olie prosessen flere gange, og små drej frem og tilbage. Som forhåbentlig gør at du kan dreje den længere og længere frem og tilbage. Tilfør også lidt varme til huset der hvor gevindet har fast, uden at brænde malingen af hvis du vil undgå lakering.

• #5   3. nov Som Thomas siger, brug en hammer og bank lidt på bolten.
    Jeg har brugt en hammer engang ved nogle bolte der sat fast.
    Den skal have en på kassen, uden at smadre alt det udenom bolten
    Husk det er støbejern ellers kan det hurtig gå galt.
    Varme kræver ikke så meget sving med en hammer
    Dog virker de bægge dele godt nok.

Kom med en tilbagemeldning

• #6   4. nov tja. så fik jeg prøvet en go omgang banken og varme uden held.
    så nu står den på udboring af gamle bolte når benet engang vil gå løs og komme af.

• #7   4. nov Ja det er ikke altid nemt, nu er skaden jo sket.
    Men varmer man op med en autogenbrænder så er det mest effektivt, men man får jo så ødelagt lakeringen.

• #8   4. nov nej. og min tålmodighed er bare ikke til så noget. og har desværre ikke adgang til ilt og gas. så må nøjes med en lille gasbrænder.
    håber lidt jeg kan få løsnet bolt stumperne når jeg får benet af.
    har dog heldigvis en reservedelsmotor jeg kan tage benet fra. men kan jeg slippe for at flytte motor er det da at foretrække

• #9   5. nov Hvad er det jeg overser.
    kan ikke få benet af. har løsnet/knækket 🤤 de 6 bolte rundt om benet
    men benet sidder urokkeligt fast.
    så tror måske der må sidde en bolt et eller andet sted jeg ikke har fundet.
    alle de video jeg har set med det. henviser til der sidder en bolt inde under anoden. med der er intet unden. heller ikke under den lille plade.
    så kan det sidde flere bolte eller er det bare groet fast?

• #10   5. nov Hvis det kun er hovederne af boltene der er brækket af, kan boltene stadig sidde fast og klemme i frihullet i benet..
    Så en gang rustløsner, så det står i blød et døgns tid, mest effektivt hvis du vender motoren på hovedet.
    Når du får benet at, og hvis der stikker bolt stumper op, så svejs møtrikker på, det er effektivt, bolten bliver varmet op, og man har noget at sætte en nøgle på,
    Det er ofte problematisk at bore bolten ud, bolten er hård, og den omliggende aluminium er blød, så stor risiko for det går skævt.-.
    På nogle motorer kan akslen også sidde "ubrydelig" fast, men man plejer dog så at kunne trække gearkassen en anelse ned.

• #11   5. nov tror nu også selv mest på den bare er fast groet. men ville lige være sikker. har før prøvet hvor man tror alle bolte er ude hvor der så har gemt sig en.

• #13   9. nov Kom il at tænke på, på nogle motorer, sidder der en bolt/møtrik "oppe fra"
    Ved den røde pil..--..

Nå pilen blev ikke så tydelig, men k´lik på billedet, så tror jeg du kan se den..

• #14   9. nov Prøver lige med et andet billede...

• #15   9. nov #13
    det skal lige undersøges. for den sidder urokkeligt fast. på trods at den er har stået i blød i bla. wd40 og mange sjokslag fra en dødvægt hammer.

• #16   9. nov Nu ved jeg ikke hvad der er for en motor og hvilken årgang. Du burde kunne finde nogle samlingstegninger på nettet, hvis der er en gængs motor.
    Hvis du tager en 4x4 tommer træ stykke på højkant og bruger en mukkert får du et noget bedre slag. Dødslagshammeren fås i forskellige størrelser og slår ikke lige så hårdt som før nævnte metode. Træet beskytter det du slår på, hvis det er stærkt nok til at modstå kraften. Kavitations vingerne skal men ikke slå på, de knækker som tændstikker.
    Men du bør studere om der findes noget mere info på nettet.
    Motor mærkel?
    Hk?
    Årgang?
    Motor serie nummer?

• #18   9. nov har fundet tegninger over motoren. og lige hvad jeg kan se. så skulle der kun sidde de 6 bolte rundt om benet. og iflg. div Youtube video på lignende motoren skulle der sidde en bolt under styrefinnen. men det gør der så ikke på min.
    så enten er den bare groet fast. eller så har jeg stadig overset en bolt et sted

• #19   9. nov Motor mærkel?
    Hk?
    Årgang?
    Motor serie nummer?

• #20   9. nov Det er en mariner 40hk fra start 80'erne finder lige et serie nummer

• #21   9. nov argh. Kan ikke oploade billede
    men der står. på skiltet
    mariner 40BM
    676bs 004176

• #22   10. nov Kan måske være denne her,,,,,
    https://www.marineengine.com/parts/mariner-outboard-parts/40b-thru-prop-exhaust/e676b100461-thru-b102785/gearhousing-assy
    Der kunne måske være en skrue oppe under den lille firkantede plade positions nummer (70). skruen hedder positions nummer (60)
    Har du haft den plade skruet af?

• #23   10. nov Video dog af en 30HP, men måske det er lidt det samme princip.

• #24   10. nov #22
    Ja har haft den plade af. og der er ikke noget at se inde under

• #25   10. nov #23
    ja efter hvad jeg kan se på div tegninger. burde det være sådan min også er samlet. dog med 6 bolte rundt.
    så tror den bare er groet fast

• #26   12. nov så lykkes det at få benet af. Det var bare groet fast i bolt hullerne.

• #27   12. nov tillykke

Kommentér på:
fast groet bolte.