{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
282 visninger | Oprettet:

Slør i propel aksel mariner 60 HK 1997 2 takt {{forumTopicSubject}}

Hej har denne mariner 60 HK 2 takt. Hvor der er en lille smule slør op og ned i propel akslen. Skal det være det?

Mvh. Christian



Kommentarer på:  Slør i propel aksel mariner 60 HK 1997 2 takt
  • #1   8. nov Jeg har haft en 50 hk mariner fra 93, fra ny af, som jeg husker det var der lidt slør helt fra ny af.

  • #2   9. nov Hvis du har slør sidevers ville jeg mene det kan være tegn på et dårligt/slidt leje .

    Men hvis du mener at rykke propel akslen en smule ind/ud er helt normalt.(vel ca 1 mm )
    Det har jeg kunne på mine påhængsmotorer ...



  • #3   10. nov Tak for svar, kan ikke helt finde ud af om det skal være der eller ej, da det jo er et nålleje??

  • #4   10. nov Er det ikke koniske rullelejer?
    Når først propellen snurre, kommer der jo axialt tryk på, og sløret forsvinder.
    Som nævnt mener jeg min havde lidt fra sprit ny..
    Så jeg ville ikke bekymre mig om det....


  • #5   10. nov Typisk sidder der 2 rullelejer mellem propellen og det første tandhjul. Der sidder så et konisk rulleleje bagved de 3 tandhjul som udgør gearkassen. Det tandhjul som sidder længst væk fra propellen, er det som er fremad gearet. Og når det er i indgreb og propellen drejer rundt flyttes fremdriftskraften mod dette tandhjul og det koniskeleje. Og da det er konisk forsvinder sløret i dette når man sejler. Og jeg tror at det du kan mærke er de normale tolerancer der skal være for at smøringen er optimal nå du sejler.
    Prøv at skubbe ind på propellen når du mærker efter slør, så vil det være meget mindre end hvis du trækker den ud.


  • #6   10. nov Så hvis jeg sætter den i fremad gear så vil der ikke være noget slør?

  • #7   10. nov Det hjælper nok ikke at sætte den i gear, det er først når du sejler, og der kommer pres på, at sløret forsvinder.
    Men som nævnt, ingen grund til bekymring.-.


  • #8   11. nov Prøv at besøge en lokal båd forhandler, og kig lidt på de motorer som han har hængende. Så kan du jo prøve at mærke lidt på dem som han har, så får du en fornemmelse om din er indenfor det normale. Du kan jo evt. også spørge ham til råds, eller bare lade som om du er interesseret i en motor.
    Nu skriver du jo lidt slør og det er jo en ret udefinerbar enhed. Jeg var lige ude og trække lidt i min aksel, som har helt nye lejer i, og jeg kan lige fornemme der er en anelse slør. Så hvor meget din er, har du ikke skrevet, hvis det er flere millimeter vil jeg være bekymret. Og så vil den sikkert også lække olie, så få da lige checket olien, og skift olien også.
    Men Som Jens skriver, er det ikke noget problem med lidt slør.


  • #9   11. nov Det er nok 0.25 til en halv mm der er slør, det hjælper lidt når man presser ind på propellen så er der ikke så meget slør.
    Gear kasse olien er skiftet, da jeg skiftede den var den blå/sort!
    Det kan godt være det bare er mig der ikke kan få det slør ud af hovdet
    Men tak for svar!


    Der er også en anden lille ting, når jeg tager fat i hele motorbenet så kan jeg rykke den ca 2 mm op hele trim huset giver sig, er det normalt ?


  • #10   13. nov #9 Mht til motor ben , Kan min Evinrude også rokke lidt når man tager fat i motor benet , sådan har det vist altid været på den , har haft den fra ny , men presset er jo ind mod hækken når man sejler frem ,så har nu aldrig bekymret mig ...

  • #11   13. nov Det er ud af den kan give sig!

  • #12   13. nov Endesløre betyder intet, det vil der altid være....

Kommentér på:
Slør i propel aksel mariner 60 HK 1997 2 takt