{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.493 visninger | Oprettet:

dennis c
dennis c
Tilmeldt:
2. jun 2009
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15

fejl i vhf antenne ?? {{forumTopicSubject}}

hej har lige købt en glomex 240 cm antenne med påmonteret ledning når jeg slutter den til min vhf og trykker på ptt knappen viser den en fejl ved antennen... når jeg sætter mit måleapperat på selve stikket som jeg selv skal montere viser det som jeg tror det skal være altså ingen forbindelse mellem den inderste pind og den yderste krans men når jeg så montere ledningen på stikket så er der pludselig forbindelse mellem de to punkter og det skal der vel helst ikke være vel?? troede i første omgang jeg monterede stikket forkert men når jeg måler på den ledning der er monteret på antennen så er der forbindelse mellem kernen og det ståltråds agtige lag..er der ikke en fejl i antennen så eller er det bare mig der gør noget forkert?

mvh
Dennis


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  fejl i vhf antenne ??
  • Torben A
    Torben A Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Svar: 2
    #1   30. jun 2009 Der skal være gennemgang, du måler jo en DC modstand, og da antennen virker som en spole er der gennemgang ved DC, og induktion ved AC.

    Men det er naturligvis antennen der laver gennemgangen og ikke kablet, så kablet må ikke være kortsluttet.

    Din radio viser nok fejl, fordi standbølgeforholdet er for ringe. Det måles med et wattmeter.


  • dennis c
    dennis c Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
    #2   30. jun 2009 ok tak for svaret..hvordan løser jeg så problemet med standbølgeforholdet og hvad betyder det lige.....når jeg sidder og leger med stikket i radioen viser den kun fejl når omløberen bliver skruet på men hvis jeg lige trækker stikket lidt ud så det kun er spidsen der er inde kommer der ingen fejlmelding

  • Torben A
    Torben A Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Svar: 2
    #3   1. jul 2009 standbølgeforholdet har noget af gøre med impedans tilpasning af antenne og radio. Dvs hvis de ikke har samme impedans (modstand) så får du noget af den sendte effekt, retur tilbage til radioen. Dette er noget skidt, og giver dårlige sende og modtageforhold, dårlig rækkevide, og kan i worst case, ødelægge din radio.

    Hvis du ikke har mulighed for at skille antenne og kabel af, så du kan måle om kablet har et problem, er det lidt svært., men hvis jeg var dig, ville jeg prøve at låne en antenne og lidt kabel et sted, og hvis det stadig kun er problem med den nye antenne og kabel, returnere det til hvor du købte det. Så må de afprøve delene for dig



Kommentér på:
fejl i vhf antenne ??

Annonce