{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  hvad er den bedste motor
  • #1   25. jul 2009 Nu skriver du Ny og så 2 takt, det kan ikke lade sig gøre efter de nye regler om co2 så er 2 takt markedet slut, det bliver ikke produceret mere til EU. så du har kun 1 mulighed og det er 4 takt, så der er ikke så meget at diskutere der.

  • #2   25. jul 2009 Jan - Nogle forhandler har altså stadig 2 taks tilbage. jeg har da set på masser den sidste månedes tid. så helt slut er det ikke.

    Henriette - 2 taks vil være det bedste da de motorer vejer mindst og de er også hurtigst i optrækket hvilket den jo skal være til vandsport. jeg har selv kigget på yamaha og mercury. det er fine og holbare motore efter min mening. Tohatsu er også en udemærket valg.


  • #3   25. jul 2009 jo men de fåes vist ikke ret store eller er det bare mig har en ide om ca 200- 250 hk hvad med optimax eller e-tec

  • #4   25. jul 2009 Ja men hvis de stadig kan findes, ville jeg klart vælge Mercury, hvor står motor drejer det sig om ?

  • #5   25. jul 2009 Klart Optimax, den i deres 250 serie er helt sikkert valg

  • #8   25. jul 2009 (link fjernet) her er et race opsæt med en optimax 250 og Clever prop.

  • #9   25. jul 2009 det er evinrude e-tec jo også ,er der noget der gør den ene bedre end den anden?

  • #10   25. jul 2009 (link fjernet) et mere

  • #11   25. jul 2009 Der er flere ting der gøre hvad man vælger.

    1. religion
    2. Reservedele pris
    3. Reservedele tilgænglighed
    4. Anskaffelses pris


  • #12   25. jul 2009 Jeg vil klart anbefale Evinrude E-Tec.

    Se her hvad jeg har skrevet i tidligere indlæg her på siden:

    Fordele ved 4-takt:
    Støjsvag
    Lavt brændstofforbrug
    Miljøvenlig

    Ulemper ved 4-takt:
    Høj pris
    Høj vægt
    Har ikke lige så god acceleration og topfart som en 2-takt (mærkes specielt hvis båden bruges til vandsport)
    Kræver en del vedligeholdelse som man ofte skal have en fagmand til at kigge på og mange avancerede dele som kan gå i stykker og blive et dyrt bekendtskab
    Har tandrem som skal skiftes


    Fordele ved gamle alm. 2-takts motorer:
    Lav pris
    Lav vægt
    Enkel konstruktion, dvs. færre dele som kan gå i stykker
    Nem at vedligeholde
    Kræver service sjældnere end en 4-takt
    Ingen tandrem
    Maximal acceleration og topfart

    Ulemper ved gamle alm. 2-takts motorer:
    Støjer meget
    Der skal tilsættes 2-takts olie
    Lygt fra udstødning
    Højt brændstofforbrug
    Dårlig for miljøet (og kan derfor ikke godkendes af nyeste regler og sælges vist stort set heller ikke mere)


    Fordele ved nye 2-takts motorer (E-Tec, TLDI mv.):
    Lav vægt
    Miljøvenlig
    Enkel konstruktion, dvs. færre dele som kan gå i stykker
    Støjsvag (ca. samme niveau som en 4-takt)
    Lavt brændstofforbrug (ca. sammen niveau som en 4-takt)
    Nem at vedligeholde
    Kræver service sjældnere end en 4-takt
    Ingen tandrem
    Maximal acceleration og topfart

    Ulemper ved nye 2-takts motorer (E-Tec, TLDI mv.):
    Høj pris
    Der skal tilsættes 2-takts olie
    Kan i nogle situationer lugte lidt mere fra udstødningen end en 4-takt


    Alt i alt syntes jeg selv at der er klart flest fordele og færrest ulemper ved de nye 2-taktere og vil derfor anbefale disse.
    Specielt Evinrude E-Tec tiltaler mig fordi:

    3 års garanti
    Serviceintervallet er hvert 3. år eller 300 timer
    MEGET kraftigere generator end alle andre 4-taktere, 2-taktere og "nye" 2-taktere
    Design (ikke så vigtigt igen, men væsentlig pænere end f.eks. Tohatsu TLDI under 115 hk. og Mercury/Mariner Optimax under 115 hk.)

    Se iøvrigt disse:
    (link fjernet)
    http://www.unisafe.dk/dynamicinn/files/32581615/Motortest/E-TEC%20PLAKAT.pdf
    (link fjernet)
    http://www.youtube.com/watch?v=_-7I00cZUE0


    Så er der Mercury/Mariner Verado 4-takt som jeg ikke kender så meget til, andet end at de skulle have forbedret præstationerne (acceleration/topfart) så der er på niveau som en 2-takt, men jeg ved ikke om det er noget der bare spiller, i såfald kan man jo sige at alle andre producenter er ret langt bagud i teknologien?


  • #13   25. jul 2009 hvilken båd skal den sidde på?det er ikke helt uvæsentligt om det er en båd der kan bære de store 4 taktere der er væsentlig vægtforskel

  • #14   25. jul 2009 synes det lyder godt med de få service kunne nok godt blive sådan en e-tec 250 ho. lyder til at være en stærk og stabil motor og nok ikke for lille til en 19 fod`s båd. ha ha.
    synes også det virker som evinrude udvikler mere på deres motorer end mercury.fx gør kun noget jeg har fra nettet. tak for de gode svar indtil nu


  • #15   25. jul 2009 hvilken racer har du kig på siden du skal have 250hk, der er ikke mange både på 19fod der er bygget til 250 hk

  • #16   25. jul 2009 nej den må skam heller ikke bære den motor men har endnu ikke prøvet en båd der er sjov med mindre den er overmotoriseret. campion 580 max tilladt 200 hk

  • #18   25. jul 2009 der tager du 100% fejl. e-tec er brp og ikke omc.

  • #19   25. jul 2009 Af alle de gængse modeller, er det vel som religion hvilken der tiltaler dig mest. Min gamle var en johnson 2 takt, Troede det var det eneste der duede. Fik så af vide Suzuki klart var bedst på 4 takt. Og vil idag ikke køben andet... Kører også Passat, ikke mondeo, Avansi men Passat. Ren religion. Du kommer i helvede hvis du ikke kører passat og sejler Suzuki.

  • #20   25. jul 2009 det var ficht systemet der kostede omc-livet.
    e-tec er en helt ny generation bygget på elt andet koncept, men altså ja stadig en to-takter
    om det er mercury yamaha, evinrude eller noget andet tror jeg ikke er det der betyder det store, det er vigtigere at du får lavet setuppet rigtig så du får max ud af din motor.
    hvis jeg skal være ærlig tror jeg den båd går ganske fint med 200hk, men ville da heller ikke selv være ked af at smide 250 på, men overvej forstærkninger eller snak med andre der har samme båd om deres erfaringer


  • #21   25. jul 2009 har set dem med 225hk og 225ho, uden at lave dem stærkere, så de sidste hk gør nok ikke den store forskel, kan bla se en der ligger pænt i vandet med 225ho( you tube) og prisen tja så stor er forskelen ikke,

  • #22   25. jul 2009 det er ganske muligt den kan bære det uden modifikationer, men man bør i hvert fald holde som minimum holde øje med om den begynder at få stresscracks forskellige steder på skroget(små revner i gelcoaten som ligner spildelsvæv)
    ven overmotorisering ville jeg personligt holde mig til to-takt alene pga vægten


  • #23   25. jul 2009 en 250er vejer ca 45kg mere end en 200hk når vi snakker e-tec

  • #24   26. jul 2009 Øh en Evinrude E-Tec self.

    Og den er 2 taks så self kan man stadig købe nye motor med 2 takt.


  • #25   26. jul 2009 Jeg har en 115 hk e-tec og kan KUN anbefale den model...... Det virker super godt, støjer ikke, er økonomisk og svigter aldrig.....

    Er ved at opgradere til deres 150 hk HO e-tec. Jeg har kun positivt at sige og kan kun anbefale de moderne to-taktere med direkte indsprøjtning.


  • #26   26. jul 2009 Henriette K,
    fra 150hk til 200hk, 225hk, 250hk eller 300hk hvad tror du selv hastighedsforskellen er.? Eller rettere hvad håber i på? smiley
    Campion'en er jo ikke lige frem lavet til fart smiley


  • #27   26. jul 2009 har ikke det vilde at bruge topfart men optræk, med 150 hk går den ca 80 km.t så omkring 120 km.t med en 250 ho er vel et rimeligt mål, men om det bliver 110 eller 130 er egentligt lige meget .hvad tror du da lars t?

Kommentér på:
hvad er den bedste motor

Annonce