2.738 visninger
|
Oprettet:
hvad er den bedste motor {{forumTopicSubject}}
hej står og overvejer ny påhængsmotor til min båd skal være lidt i den store ende, bruges til vandsport, hvad er bedst, tror mest på 2 takt,
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Både: 3 Emner: 1 Svar: 171
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Både: 1 Emner: 7 Svar: 101
Henriette - 2 taks vil være det bedste da de motorer vejer mindst og de er også hurtigst i optrækket hvilket den jo skal være til vandsport. jeg har selv kigget på yamaha og mercury. det er fine og holbare motore efter min mening. Tohatsu er også en udemærket valg.
jul 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 215
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Både: 3 Emner: 1 Svar: 171
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Både: 3 Emner: 1 Svar: 171
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Både: 3 Emner: 1 Svar: 171
jul 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 215
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Både: 3 Emner: 1 Svar: 171
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Både: 3 Emner: 1 Svar: 171
1. religion
2. Reservedele pris
3. Reservedele tilgænglighed
4. Anskaffelses pris
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 655
Se her hvad jeg har skrevet i tidligere indlæg her på siden:
Fordele ved 4-takt:
Støjsvag
Lavt brændstofforbrug
Miljøvenlig
Ulemper ved 4-takt:
Høj pris
Høj vægt
Har ikke lige så god acceleration og topfart som en 2-takt (mærkes specielt hvis båden bruges til vandsport)
Kræver en del vedligeholdelse som man ofte skal have en fagmand til at kigge på og mange avancerede dele som kan gå i stykker og blive et dyrt bekendtskab
Har tandrem som skal skiftes
Fordele ved gamle alm. 2-takts motorer:
Lav pris
Lav vægt
Enkel konstruktion, dvs. færre dele som kan gå i stykker
Nem at vedligeholde
Kræver service sjældnere end en 4-takt
Ingen tandrem
Maximal acceleration og topfart
Ulemper ved gamle alm. 2-takts motorer:
Støjer meget
Der skal tilsættes 2-takts olie
Lygt fra udstødning
Højt brændstofforbrug
Dårlig for miljøet (og kan derfor ikke godkendes af nyeste regler og sælges vist stort set heller ikke mere)
Fordele ved nye 2-takts motorer (E-Tec, TLDI mv.):
Lav vægt
Miljøvenlig
Enkel konstruktion, dvs. færre dele som kan gå i stykker
Støjsvag (ca. samme niveau som en 4-takt)
Lavt brændstofforbrug (ca. sammen niveau som en 4-takt)
Nem at vedligeholde
Kræver service sjældnere end en 4-takt
Ingen tandrem
Maximal acceleration og topfart
Ulemper ved nye 2-takts motorer (E-Tec, TLDI mv.):
Høj pris
Der skal tilsættes 2-takts olie
Kan i nogle situationer lugte lidt mere fra udstødningen end en 4-takt
Alt i alt syntes jeg selv at der er klart flest fordele og færrest ulemper ved de nye 2-taktere og vil derfor anbefale disse.
Specielt Evinrude E-Tec tiltaler mig fordi:
3 års garanti
Serviceintervallet er hvert 3. år eller 300 timer
MEGET kraftigere generator end alle andre 4-taktere, 2-taktere og "nye" 2-taktere
Design (ikke så vigtigt igen, men væsentlig pænere end f.eks. Tohatsu TLDI under 115 hk. og Mercury/Mariner Optimax under 115 hk.)
Se iøvrigt disse:
(link fjernet)
http://www.unisafe.dk/dynamicinn/files/32581615/Motortest/E-TEC%20PLAKAT.pdf
(link fjernet)
http://www.youtube.com/watch?v=_-7I00cZUE0
Så er der Mercury/Mariner Verado 4-takt som jeg ikke kender så meget til, andet end at de skulle have forbedret præstationerne (acceleration/topfart) så der er på niveau som en 2-takt, men jeg ved ikke om det er noget der bare spiller, i såfald kan man jo sige at alle andre producenter er ret langt bagud i teknologien?
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 19 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
jul 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 215
synes også det virker som evinrude udvikler mere på deres motorer end mercury.fx gør kun noget jeg har fra nettet. tak for de gode svar indtil nu
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 19 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
jul 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 215
jul 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 215
mar 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 1 Svar: 51
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 19 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
e-tec er en helt ny generation bygget på elt andet koncept, men altså ja stadig en to-takter
om det er mercury yamaha, evinrude eller noget andet tror jeg ikke er det der betyder det store, det er vigtigere at du får lavet setuppet rigtig så du får max ud af din motor.
hvis jeg skal være ærlig tror jeg den båd går ganske fint med 200hk, men ville da heller ikke selv være ked af at smide 250 på, men overvej forstærkninger eller snak med andre der har samme båd om deres erfaringer
jul 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 215
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 19 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
ven overmotorisering ville jeg personligt holde mig til to-takt alene pga vægten
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 19 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
sep 2004
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 2 Emner: 28 Svar: 195
Og den er 2 taks så self kan man stadig købe nye motor med 2 takt.
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 19 Både: 4 Emner: 20 Svar: 757
Er ved at opgradere til deres 150 hk HO e-tec. Jeg har kun positivt at sige og kan kun anbefale de moderne to-taktere med direkte indsprøjtning.
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 9 Både: 2 Emner: 7 Svar: 472
fra 150hk til 200hk, 225hk, 250hk eller 300hk hvad tror du selv hastighedsforskellen er.? Eller rettere hvad håber i på?
Campion'en er jo ikke lige frem lavet til fart
jul 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 215
hvad er den bedste motor