{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Ombygning Bayliner 2159

12.277 visninger | Oprettet:

Ombygning af bayliner 2159
Ud med indenbordsmotor og montering af bracket og påhængsmotor

Per S
Mand | 67 år | Oprettet: 26. feb 2013


Kommentér på:
Ombygning Bayliner 2159
  •   14. okt 2018 hej. fedt projekt 👍;) overvejer lidt samme løsning. har du evt. nogle tegninger af den bracket i har lavet?

  •   1. maj 2016 Hej, virkelig lækker båd du har dig.. Hvem har designet og tegnet bracketen..? Overvejer nemlig samme løsning på min capri.. Men sys det er svært at finde tegninger, mål osv.. smiley

  •   28. apr 2013 Så er båden færdig og prøvet ny propel monteret,trim er rep.Propellen gav 400 omdr.for meget men det gør ikke noget for den var utroligt hurtigt ude af vandet,trollingfart kunne komme helt ned på 1,2 knop pga propellen.
    Brændstof økonomien faldt meget nede på ca 65Li timen ved 6100omdr.og en hastighed på 42 knop altialt ganske godt tilfreds ligger fantastisk i vandet ved 42 knop.
    ved 25 knop spare jeg ca 12 L benzin i timen i forhold til mercruiseren )
    Så nu går turen til trolling master Bornholm


  •   24. apr 2013 Næsten klar til prøvetur igen,har fået propel 15x21 suzuki propel i morgen kommer den sidste sump til trimmet(skår i trimstan så olie rendet ud) sejlklar fredag kan næsten ikke vente :-))

  •   14. apr 2013 Dejligt at høre at det hjalp at hæve motoren. Jeg mener dog som skrevet, at du kan hæve den yderligere et par cm, og dermed måske få en knob mere med samme forbrug. Det er dog kun en test der kan vise, om der kan hentes mere på den konto. Hvis du kører dine tal igennem en propelberegner, kan du finde ud af, hvor stort dit slip er på propellen. Det er kun hvis det lykkedes at få dette tal mindre, at du vil få mere fart med en given motor. Dette kan gøres ved feks at sænke vandmodstanden (feks hæve motoren, eller ændre trimvinklen) sænke vægten, eller finde et propeldesign der er mere effektivt til netop dit setup.
    Med din båd og motor, tror jeg du ville have rigtigt stor glæde af en 4 bladet propel. Amerikanerne har haft rigtigt gode erfaringer med mercurys trophy plus til måde af samme type som din. Generelt kan man sige, at flere blade end 3 ogte er at foretrække hvis man skal flytte stor vægt eller trække med båden. Dette skyldes at det øgede areal på bladene bedre formår at overføre kræfterne til vandet. Modsat vil meget hurtige både ofte have glæde af propeller med mindre areal, for dermed at sænke vandmodstanden.
    Vend endeligt tilbage med resultaterne af dine tests, da vi alle kan lære noget at se på faktiske resultater og ikke kun teoretiske muligheder.
    Mvh Bjørn


  •   13. apr 2013 Motor hævet ca 4 cm hjalp en del på sprøjtet fra motoren ca 2 knop på toppen 40-41 knop har bestilt ny propel 16x20,5 skulle gi det sidste på toppen og de sidste omdr.
    Trollingfarten vil komme længere ned den var 3 knop i tomgang


  •   9. apr 2013 Det er ham her http://smaabaadsklub1.dk/salg/salg_detaljer.asp?Item=12618
    Jeg kan dog se, at der ikke umiddelbart er nogen der passer. Men tag og giv ham et ring, jeg ved han også har andre liggende.


  •   9. apr 2013 Jeg tror du skal højere op med motoren. En tommelfingeregel siger, at man han flytte den 1 tomme op, for hver 12 tommer ud. I dit tilfælde svarer det sikkert til omkring 6 cm op, og giver vel omkring 200 omdrejninger. Det er specielt ved marchfart det er vigtigt, da vandet samler sig hurtigere bag hækken ved lav fart, end det går ved høj fart. Ideelt set sejlede vi alle rundt med en hydraulisk lift til motoren, men mindre kan vel også gøre det smiley Korsør propellerfabrik ved hvad de taler om, ingen tvivl om det. Der er en gut på småbådsklubbens side, der har en del nye mercury stålpropeller til salg for 2.5k. Det er en rigtigt god pris, og manden er tilmed flink at tale med, og ved enormt meget om propeller.

  •   8. apr 2013 stigningen på propellen er nu 16x24,5 skal ned på 21 og motoren hæves ca 4 cm over bunden,men hæver først motoren og ser hvor mange omdr.den går ned og tar beslutning om stigningen efter prøvetur har snakket med korsør propeller

  •   8. apr 2013 Hvis du mener 60 liter i timen ved fuld gas, så tror jeg du bliver slemt skuffet....
    Hvilken stigning sejler du med, og hvad går den af omdr? Ved du hvor dybt den er monteret nu. En kammerat har en champion 552 med en 140 hk suzuki på en bracket. Jeg var med en tur, og den sprøjtede ad helvede til. Næsten 2 meter op i luften! den car monteret 1 cm under bunden. Jeg rådede ham til at løfte den mindst 6 cm, men han turde kun at give den 4. Det fjernede en hel del sprøjt, men nu er den så hævet yderligere 2 cm, og han skal ud igen snarest. Båden sejler langt bedre nu, og bruger væsentligt mindre brændstof. Specielt ved march fart.


  •   8. apr 2013 Motoren blve også hævet 3,5 cm da den sprøjter en del,har snakket med fagkunskaben og de sig 7-9 knop ved de småting også vil forbruget på brændstof også falde da den ikke skal sejtrække den brugte ca 70 L i timen ved 39 knop så de samme mennesker siger omkring 60 L er realstisk


  •   8. apr 2013 Ok, jeg har så lige set at det er en 250 hk... Jeg vil dog stadig mene 2-4 er mere realistisk hvis der ikke ændres andet. På den anden side, er 1000 omdr jo en del, ihvertfald hvis det er til bunden af det anbefalede omdr.tal. Små 43 knop er da også rigtigt flot i så tung en båd smiley Min kammerat har 230 hk v8 og går omkring 37 på en rigtigt god dag, og den er forbandet tørstig
    Mvh Bjørn


  •   8. apr 2013 Tillykke med den første sejltur. Før du begynder med en anden propel, ville jeg mene du skulle eksperimentere lidt med højden på motoren. Hvor dybt sidder den nu? Jeg tænker selvfølgeligt højden på antiventilations-pladen i forhold til bunden?
    Jeg er ihvertfald stærkt tvivlende på om du kan få 8-9 knop mere ud af den. Faktisk syntes jeg at 39 knop er en rigtigt fin fart med den maskine. Var den ikke "kun" 200 hk?


  •   8. apr 2013 Så kommer der vel en lille film ;o)

  •   8. apr 2013 det er digtigt der må være et stort bræk,men der sker ikke noget,bracket går helt ud til siderne og er boltet godt fast.indvendig sidder der 3 store aluplader der virker som spændskiver har prøvet at sejle med den i lørdagt gik 39 knop uden problemer.skal bare ha ny propel på mangler 1000 omdr.¨å skulle den være der,forventer 8-9 knop mere med ny propel og et lavere brændstof forbrug

  •   7. apr 2013 Er der ikke et stort bræk i hækken og pres på rullerne grundet den bracket når den hænger så langt bag båden med motoren på.? Trailerens ruller er jo kun hvor båden slutter så der må være et enormt pres der på.

  •   25. mar 2013 Der kommer video når den kommer på vandet

  •   25. mar 2013 Video video video smiley

  •   25. mar 2013 Så er jeg næsten klar til prøvetur mangler lige et par pumper og en isfri havn :-))

  •   23. mar 2013 imponerende

  •   22. mar 2013 Hvis jeg lige må tilføje. En bracket som den der her er monteret, vil også have nogen andre fordele end en decideret forlængelse af båden. Da propellen arbejder i mere "frit" vand og da vandet rejser sig bag hækken, kan motoren monteres højere på hækken, med reduceret vasndmodstand til følge. Dette vil så medføre en højere fart, og lavere brændstofforbrug. Jeg mener man normalt siger 1 tommer højere for hver 6 tommer bagud, men er ikke helt sikker på tallene.
    Tillykke med et veludført projekt.
    Mvh Bjørn


  •   21. mar 2013 ok . så kan du nå og blive færdig til nogle turer på møn

    nicolai


  •   21. mar 2013 Alu fordi matrialet er lettere end glasfiber den er hurtigere at fremstille nemmere at montere .
    malingen ved jeg intet om da den er blevet malet hos en autolaker






  •   21. mar 2013 det ser godt ud og et spændene projekt og gå i gang med .

    hvorfor lave den i alu og ikke forlænge båden og lave den i glasfiber ?
    ud over vægten . bare nysgerig

    hva har du malet bracketen med for noget maling ?
    har selv en hardtop i alu jeg skal have malet .

    nicolai


  •   20. mar 2013 Har ikke været på vandet endnu mangler lige at forbinde nogle kabler og styringen for at være klar der skal nok komme en kommentar til sejlladsen

  •   20. mar 2013 ja jeg syntes sku det er fedt. ikke noget man ser hver dag. hvordan med opføre båden sig så på vandet efter ombygning.

  •   20. mar 2013 Der var en stor motorkasse inden på dækket og da jeg godt kan bruge pladsen da jeg er trollingfisker var det ud med motoren og væk med kassen for at få mere dæksplads og så lige motoren var 10 år og saltvandskølet.
    det er billigere at bygge båden om end at købe en ny man får jo ikke noget for den gamle,og jeg er glad for den ,den sejler fantastisk


  •   20. mar 2013 ok. det er bare fed stil. hvad får en til og vil sætte påhæng på i stedet for en ny indenbords motor.


  •   20. mar 2013 Stort arbejde men man er nød til at have nogle til at hjælpe sig der har prøvet det med bracket før,ellers er man på herrens mark,men alt el er udskiftet det har jeg selv lavet har ikke forstand på el men en ledning af gangen så går det.

  •   20. mar 2013 super. er det noget bøvl og lave eller ligger det lige til højre benet.

  •   19. mar 2013 Ingen problemer med montering ,der er på indersiden tilpasset nogle store aluplader som bruges som store spændskiver og så har den fast helt ude i siderne,så den kan ikke gi sig,motoren vejer kun 280 kg bracket ca 100 kg

  •   19. mar 2013 hej. største respekt for dit projekt. det er bare i orden. hvordan montere i den bracket på båden. der må da blive volsom med belastning med så tung og kraftig motor.

    fed projekt. Hilsen martin


  •   19. mar 2013 Helt fantastisk ombygning ! Er spændt på båden en video af den når den sejler og billeder af den i vandet smiley

    Godt gået!!


  •   19. mar 2013 Kan jeg godt forstå nu er vejret heller ikke det bedste. smiley

  •   19. mar 2013 Nej ikke endnu det sidste på motoren blve tilsluttet i morgen,er meget spændt på de nye sejlegenskaber.
    når den er prøvesejlet skal der sættes ny vandlinie af og båndmales :-))


  •   18. mar 2013 Har du fået prøvesejlet den? smiley

  •   6. mar 2013 Der bliver sat en suzuki 250 hk på

  •   6. mar 2013 Hvad motor kommer der så på nu?

  •   6. mar 2013 Jeg kunne næsten forestille mig at det var det, jeg vidste bare ikke at sådan en , hed det. Så lærte jeg igen noget nyt. ;o)

  •   6. mar 2013 Hej Leif kik på nogle af de sidste billeder ,det er en alukasse som man sætter påhængsmotoren ud på,samtidig forlænger man båden,for midt vedkommende handlede det om at tage min indenbordsmotor væk ,så jeg får mere dæksplads,at fiske fra

  •   6. mar 2013 Det kan godt være at det er et dumt spørgsmål, men hvad er en eller et bracket.

  •   6. mar 2013 Jeg har snakket med flere der har ombygget deres både og et par stykke magen til min,de sejler fantastisk trimflaps sidder udemærket ,bracket er lavet efter en model fra Amstrong amrikans firma der laver bracket.

  •   6. mar 2013 Har du prøvet at sejle med den efter ombygningen? Hvordan opfører den sig med motoren så langt bagud? Trimflapsene gør da vist ikke meget gavn mere ;o)

  •   5. mar 2013 Vil den ikke pløje lidt i vandet inden den kommer op at plane med de 2 sidestykker du har sat på den bracket?

  •   3. mar 2013 Forståeligt nok. En hel del både i staterne har fået monteret bracket, og det er også ved at blive mere udbredt herhjemme. Hvad fik du for motoren? Er lidt nysgerrig, da min ven som sagt overvejer samme operation, og jeg aner ikke hvad man kan få for sådan en motor.

  •   3. mar 2013 Der var ikke noget galt med den gamle motor ville gerne ha mere dæksplads til at fiske fra og det her var en mulighed,også får jeg flere HK.bag på

  •   3. mar 2013 Rigtigt flot arbejde. Min kammerat har samme båd, og har overvejet den samme behandling. Var der noget galt med den gamle motor, eller hvorfor er den blevet udskiftet til fordel for en påhængs? Flugter den nye bracket med bunden ? Det ser det ikke ud til på billederne.
    Glæder mig til at se billeder, og at høre hvordan den går med påhæng. Hvilken motor kommer der på den?
    Mvh Bjørn


  •   3. mar 2013 Ja alle billeder kommer på

  •   27. feb 2013 Ser sku spændende ud.. Glæder mig til at se mere.. Ser godt ud indtil videre smiley

Annonce