Force / Crysler / Mercury bådmotor
2.697 visninger
|
Oprettet:
I 1950èrne voksede en lille producent af Gryder pander og køkkenudstyr støbt i aluminium sig større og begyndte at lave påhængsmotorer med navnet West Bend de lavede nogle motorkonstruktioner der var meget avancerede deriblandt en 4 cyl. rækkemotor med 80 hk
1965 købte Crysler West Bend`s påhængsmotorfabrik og begyndte at producere Crysler påhængsmotorer (som jo egentligt bare var West Bend motorer med andet mærke på)
Crysler producerede nu hele West Bends linie af påhængsmotorer op til 1980 - de videreudviklede den 4 cyl rækkemotor til en 5 cyl. som blev Cryslers største påhængsmotor
1979 besluttede Crysler at nedlægge produktionen (i øvrigt samme år som Volvo Penta nedlagde deres påhængsmotorproduktion)
Fabrikken blev sat til salg og blev i 1984 købt af Bayliner - de genoptog produktionen af Chryslers påhængsmotorer (nu omdøbt til Force) Bayliner solgte dog fabrikken til Brunswich (dem der i dag ejer Bayliner Mercury Sea Ray med meget mere) Brunswich fortsatte produktionen af Force motorer op til 2000 hvor al produktion ophørte
Force motorerne har således en meget lang historie - men det var egentligt West Bend der som innovativ fabrik konstruerede motorerne - Chrysler og Force bidrog ikke med meget i de år de ejede "mærket" så man kan jo godt sige at West Bend havde nogen meget vellykkede konstruktioner der - uden større modificeringer - overlevede i produktion op til 2000.
I 2000 var tiden imidlertid løbet fra de gamle West Bend konstruktioner - og forureningskravene havde også indhentet dem - derfor nedlagedes produktionen helt
De sidste år af Force`s produktion fremkom der imidlertid enkelte "relabelede" Mercury motorer der blev solgt med Force navnet på.
Så Chrysler og Force navnene er historie - men West Bend - ja de eksisterer skam stadig - de laver Gryder og køkkenudstyr i bedste velgående se bare her: http://www.westbend.com/
Så min mening er at det bestemt ikke er dårlige motorer, men problemet er nu at de ikke er nye mere, og det er forholdsvis svært at skaffe reservedele.
1965 købte Crysler West Bend`s påhængsmotorfabrik og begyndte at producere Crysler påhængsmotorer (som jo egentligt bare var West Bend motorer med andet mærke på)
Crysler producerede nu hele West Bends linie af påhængsmotorer op til 1980 - de videreudviklede den 4 cyl rækkemotor til en 5 cyl. som blev Cryslers største påhængsmotor
1979 besluttede Crysler at nedlægge produktionen (i øvrigt samme år som Volvo Penta nedlagde deres påhængsmotorproduktion)
Fabrikken blev sat til salg og blev i 1984 købt af Bayliner - de genoptog produktionen af Chryslers påhængsmotorer (nu omdøbt til Force) Bayliner solgte dog fabrikken til Brunswich (dem der i dag ejer Bayliner Mercury Sea Ray med meget mere) Brunswich fortsatte produktionen af Force motorer op til 2000 hvor al produktion ophørte
Force motorerne har således en meget lang historie - men det var egentligt West Bend der som innovativ fabrik konstruerede motorerne - Chrysler og Force bidrog ikke med meget i de år de ejede "mærket" så man kan jo godt sige at West Bend havde nogen meget vellykkede konstruktioner der - uden større modificeringer - overlevede i produktion op til 2000.
I 2000 var tiden imidlertid løbet fra de gamle West Bend konstruktioner - og forureningskravene havde også indhentet dem - derfor nedlagedes produktionen helt
De sidste år af Force`s produktion fremkom der imidlertid enkelte "relabelede" Mercury motorer der blev solgt med Force navnet på.
Så Chrysler og Force navnene er historie - men West Bend - ja de eksisterer skam stadig - de laver Gryder og køkkenudstyr i bedste velgående se bare her: http://www.westbend.com/
Så min mening er at det bestemt ikke er dårlige motorer, men problemet er nu at de ikke er nye mere, og det er forholdsvis svært at skaffe reservedele.
Force / Crysler / Mercury bådmotor
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 2 Emner: 13 Svar: 34