{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Mercury 115hp, år 1984

2.179 visninger | Oprettet:

Hej, jeg har haft denne Mercury 115hp motor fra 1984, motoren fulgte med den båd jeg købte sommeren 2008. Og jeg vil gerne dele mine erfaringer med en denne gamle motor, og høre om der er andre der har haft lignende eller andre oplevelser med de gamle.

På de ture jeg havde sidste sommer, oplevede jeg at den havde problemer med at gå i tomgang, og den ligesom druknede sig selv. Så jeg trimmede karburatorernes tomgangs dyse sådan at den fik lidt mere mager blanding. Det hjalp så længe den var kold, men lige så snart den var varm gik den ujævnt, og gik nemt i stå, hvis jeg ikke var kvik med gassen. Ved at justere tomgang mere magert har den ulempe, at motoren får et dødt punkt hvor den går fra tomgang til mellem gas området. Og virkelig døjer med at trække vandski og tubes lige indtil at man kommer op over 3000-3500 rpm så går den glat lige op til 5500 rpm.

Jeg besluttede derfor den skulle have den helt store tur med i vinteren 2008-2009. Så jeg skilte den total ad, og fik fat i de dele som trængte til at blive skiftet. Lejer og stempelringe og nye pakninger, blev skiftet, og visse støbe ujævnheder i blokkens krumtap hus og porte blev udjævnet og poleret, nu den var skilt ad.

Efter den så var samlet og tænding timet efter det foreskrevne, og karburatorer var blevet renset og justeret svømmerafstand og med en overstørrelse hoveddyse (0.076 tomme) monteret. Og efter ½ times sejlads under 3000 rpm. Begyndte jeg at give mere gas og afprøve acceleration, oplevede jeg det samme døde punkt og at den også havde problemer i tomgang når den var varm. Dog gik motoren trods alt bedre, den kunne nu nå 6000 omdr. Og en væsentlig højere tophastighed end før. Jeg opdagede dog noget som jeg ikke tidligere var opmærksom på, og det var at motoren varierede op og ned i omdrejninger under accelerationen, trods gashåndtaget var helt i bund. Vi havde optaget det på video, og kunne hjemme genopleve dette fænomen. Det viste sig at det stammede fra tomgangsstabilisatoren, som er en lille sort box der skal øge tændingen med op til 9 grader, hvis motoren falder under 500 rpm. Og retadere tændingen igen hvis omdr. kommer over 650 rpm. Den blev demonteret og problemet med varierende omdr. og dårlig tomgang var nu løst. Boxen var oprindelig til at redde situationer når man navigere i havneområder hvor man skifter gear, men hvis man justere motoren så omdr. i gear ligger omkring 600-650, så syntes jeg ikke det er noget problem. Så boxen bliver ikke erstattet med en anden. For at kompensere for det høje omdrejningstal har jeg monteret en skrue med 2tommer højre stigning som giver motoren et omdrejningstal på ca 5600 ved max hastighed. Dog har jeg ikke prøvet at trimme motoren helt optimalt endnu da båden begynder at have tendens til vobel når den kommer op over 82 km/t målt med gsm.
Tilbage var så det døde punkt under acceleration, som bliver mindre hvis man, som der foreskrives, øger blandingen ved tomgang til man får ”hole shot” men når og hvis dette nås går motoren bestemt ikke godt i tomgang og har tendens til at drukne sig selv. Jeg monterede derfor endnu større hoved dyser i karburatorerne, (0.080tommer) altså 3 numre større end originalt. Og trimmede tomgangen en anelse mere mager end før, det gav en virkelig forbedring, nu virker det som om det døde punkt er flyttet til et område lige over tomgang. Og erstattet med noget der ligner 4takt (for fed blanding) i et lille område som hurtigt over vindes. Og ”hole shot” og vandski er ikke noget problem mere.
Jeg er ikke færdig med at fin trimme motoren, næste træk er at gå et nummer højre op i dyser (0,082tommer) og så trimme tomgang til mere magert område hvor jeg så forventer at få mere ren og jævn tomgang. Og jeg har på et Amerikansk forum på nettet læst, at det anbefales at justere tændingen til 2 grader lavere end det foreskrevet. Så det skal også prøves.
Alle disse ændringer og tiltag mener jeg er fordi benzinen er udviklet og ændret siden disse gamle motorer blev udviklet.
Lige ledes har jeg også læst at disse motorer med økonomiser system i mellem området hvor et svagt vakuum overført til svømmerhuset ligesom begrænser benzinblandingen for at opnå bedre driftsøkonomi, har en tendens til at brænde stemplerne. Så jeg mener at jeg kan leve med lidt ringere økonomi, hvis bare mine stempler holder.

Konklusion:
Jeg fandt ud af at 0,8” dyserne var de bedste til min motor og en anden ting man skal være opmærksom på er den lille stål pind som svømmeren styres ned over, kan være bøjet. Dette kan ske, ved for meget trailer kørsel med motoren trimmet helt op. Eller hvis man er uheldig at bøje den under adskillelse. Et stykke rundstål med indvendig boret hul, der passer ned over denne, kan bruges til opretning af denne.
jeg testede og justerede tændingsindstillingerne på en vindstille dag, hvor jeg sejlede frem og tilbage mange gange over den samme afstand. Og indstillede lidt på WOT tændingspunktet, for at finde den tændingsindstilling, der gav min motor den maximale hastighed. Og fandt at de -2° var det optimale for min motor. Det kan være lidt forskelligt fra motor til motor, afhængig af hvor godt den ”pumper luft” og kompression, men jeg mener at min var i tip top stand da jeg fandt disse indstillinger.

Det var en lidt lang fortælling men hvis der er andre som har nogle erfaringer så vil jeg gerne høre,, ;-)
Jeg solgte motoren med båden den sad på, fordi jeg havde et andet projekt der skulle prøves (en 260 hk High Performance Motor). Jeg syntes stadig at ”Tower of power” er noget særligt som spinner godt, når den er velholdt.
Min fader sagde altid at en 6 cylinderet 2 takter lyder som en 12cyl firtakter, og jeg kan kun give ham ret. Så jeg er mest til 6 cyl. 2takt.

Thomas M
Mand | 59 år | Oprettet: 7. jul 2008


Kommentér på:
Mercury 115hp, år 1984
Annonce