Gennemgang af Mercury 60 hk 3 cyl 1989
7.387 visninger
|
Oprettet:
Jeg har købt en Mercury 60 hk med stelnr. OC 188739. Efter hvad jeg kan slå op er det en 1989.
Jeg var bekendt med at tændingen er defekt og at sælger ikke havde haft den startet i sin ejertid på 4 år.
Nu er jeg så ved at diagnosticere lidt på den. Jeg har manualen her
http://www.clymer.com/Book.aspx?bid=641&title=Mercury+45+-+225+HP+Outboards%2c+1972-1989
som jeg fejlsøger ud fra kombineret med gode fifs fra nettet inkl. herinde.
Foreløbig kan jeg konstatere at motoren turner fint som den skal. Det blev også testet ved købet inkl. trimmet.
Kompressionen i kold tilstand er målt til:
Cylinder 1: 9,75 bar
Cylinder 2: 10,5 bar
Cylinder 3: 10 bar
Så det er fint.
Ud fra en hjemmelavet tændingstester, har jeg tjekket, om den kan trække 20 mm gnist. Det kan den kun på den ene cylinder. De andre 2 kan den hhv. trække en lille gnist og slet ingen.
Jeg målte herefter statoren igennem mht. modstand. Den siger ca. 5900 ohm imellem blå og rød og 137 ohm mellem rød og stel. Det er ok iflg. manualen (5400-6200 ohm og 125-175 ohm), men jeg kan ikke få det til at passe med de tabeller, som jeg kan finde på nettet.
http://www.outboardignition.com/page39.asp
Så tjekkede jeg triggeren og målte imellem den hvid/sorte og de tre tilslutninger til switch boksen. De lå alle på ca. 1200 ohm. Igen ok iflg. manualen (1100-1400 ohm). Triggerens isolering på den hvid/sorte ledning er gået totalt i opløsning og selve lederne inde i den er grønne af ir.
Næste step bliver at måle på tændspolerne.
Jeg ville gerne måle spænding fra hhv. stator og trigger, men jeg kan se, at det er peakspændinger, som der henvises til. Jeg har kun et alm. multimeter at måle med.
Uanset regner jeg med at skifte triggeren pga. den møre ledning.
Andre gode input/forslag til fejlfindings-øvelser? :-)
PS. Hvis der er en der ligger inde med et 100 % korrekt ledningsnet til denne model, så tager jeg gerne imod. Den i manualen er med 4 cyl.
PPS: Hvad bruger I af aftrækkere til svinghjulet på Mercury?
Jeg var bekendt med at tændingen er defekt og at sælger ikke havde haft den startet i sin ejertid på 4 år.
Nu er jeg så ved at diagnosticere lidt på den. Jeg har manualen her
http://www.clymer.com/Book.aspx?bid=641&title=Mercury+45+-+225+HP+Outboards%2c+1972-1989
som jeg fejlsøger ud fra kombineret med gode fifs fra nettet inkl. herinde.
Foreløbig kan jeg konstatere at motoren turner fint som den skal. Det blev også testet ved købet inkl. trimmet.
Kompressionen i kold tilstand er målt til:
Cylinder 1: 9,75 bar
Cylinder 2: 10,5 bar
Cylinder 3: 10 bar
Så det er fint.
Ud fra en hjemmelavet tændingstester, har jeg tjekket, om den kan trække 20 mm gnist. Det kan den kun på den ene cylinder. De andre 2 kan den hhv. trække en lille gnist og slet ingen.
Jeg målte herefter statoren igennem mht. modstand. Den siger ca. 5900 ohm imellem blå og rød og 137 ohm mellem rød og stel. Det er ok iflg. manualen (5400-6200 ohm og 125-175 ohm), men jeg kan ikke få det til at passe med de tabeller, som jeg kan finde på nettet.
http://www.outboardignition.com/page39.asp
Så tjekkede jeg triggeren og målte imellem den hvid/sorte og de tre tilslutninger til switch boksen. De lå alle på ca. 1200 ohm. Igen ok iflg. manualen (1100-1400 ohm). Triggerens isolering på den hvid/sorte ledning er gået totalt i opløsning og selve lederne inde i den er grønne af ir.
Næste step bliver at måle på tændspolerne.
Jeg ville gerne måle spænding fra hhv. stator og trigger, men jeg kan se, at det er peakspændinger, som der henvises til. Jeg har kun et alm. multimeter at måle med.
Uanset regner jeg med at skifte triggeren pga. den møre ledning.
Andre gode input/forslag til fejlfindings-øvelser? :-)
PS. Hvis der er en der ligger inde med et 100 % korrekt ledningsnet til denne model, så tager jeg gerne imod. Den i manualen er med 4 cyl.
PPS: Hvad bruger I af aftrækkere til svinghjulet på Mercury?
Gennemgang af Mercury 60 hk 3 cyl 1989
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
apr 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Både: 2 Emner: 3 Svar: 321
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
apr 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Både: 2 Emner: 3 Svar: 321
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 364
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
jul 2012
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 24
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 364
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 364
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 364
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Svar: 2
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Svar: 2
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Svar: 2
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Svar: 2
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Svar: 2
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 364
apr 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Både: 2 Emner: 3 Svar: 321
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
apr 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Både: 2 Emner: 3 Svar: 321
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Svar: 2
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
apr 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Både: 2 Emner: 3 Svar: 321
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Prøver i første omgang at rengøre det hele og skifte tændkabler og tjekker så tændingen igen. Tror ikke triggeren er defekt, men skifter den nok alligevel pga, den møre ledning. Det er et spørgsmål om tid inden den fejler tror jeg. Alternativt kan der måske loddes en ny ledning på et stykke oppe, hvis den kun er irret og dårlig i det sidste stykke.
apr 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Både: 2 Emner: 3 Svar: 321
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575