{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Maxum 2000 XC limited edition 1989

5.301 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen båd er oprettet og stemt ind. Opret din egen båd

Thomas M
Mand | 59 år | Oprettet: 7. jul 2008


Maxum 2000 XC limited edition

Årgang:
1989
Type:
Maxum speedbåd med lille sove kabine i front. Båden har et glasfiberskrog.
Var som ny mærket som Limited Edition, nok fordi der ikke fandtes så mange af den, bygget til påhængsmotor.
Drivkraft
Nu Evinrude 150:
På grund af motorfejl er Mercuryen erstattet af en Evinrude 150 Ficth 1997 (model1998) Ved test med 19” Tempest propel gik den 72-73kmt ved ca 5450rpm. Næste test bliver med en 21” Tempest for at få motoren ned omkring 5100-5200rpm som jeg mener er mere optimal, for dens område er (4800-5300)rpm. Jeg håber lidt på nå 75-76kmt, men nu får vi se.
Evinrude motoren er en mere venlig motor på mange måder. Den bruger mindre benzin. Og den ryger og lugter næsten ikke, den er meget mere støjsvag, den går ved lavere og mere jævn i tomgang. Derved mere behagelig at sejle med i havnen. Accelerationen er mere blid, som passagerne sikkert nyder. Men det er jo også som at gå fra en Ferrari til en VW.

Mercury 260:
((((((*****Krumtap knækkede sommer 2021, på min Mercury 2.5L EFI High Performance modellen fra 1993. Nb! det er kun motorskærmen der er Mariner.
vægt ca. 170kg
Skulle efter specifikationerne have 260hk på skruen.
Den er renoveret med nye sliddele dele stort set over det hele. Så den er under indkøring her i begyndelsen.
Har skiftet Yamaha skruen på 23" stigning ud med en Tempet Plus med 21" stigning. Yamahaen der har tegn på at være modificeret, har et stort slip på21%. Jeg prøvede derfor først en alu propel på 21" (spitfire med 4 blade) for at få lidt erfaring, men alu har en dårlig virkningsgrad og kunne kun få skubbet skuden op på 87kmt. Så derfor købte jeg en Tempest Som vidste sig at have meget bedre greb i vandet.
* Yamaha propel 23" motor 6500rpm ved 96kmt (slip 21%)
* Spitfire alu 21" motor 6500rpm ved 86kmt (slip 22%)
* Tempest Plus 21" motor 6400-6500rpm ved 96kmt (slip 13%)
* Tempest Plus 19" motor 7400 rpm ved 99,8kmt (slip 13%) ( en del trim for at opnå motor rpm)
* Nu Revolution 4, 17" motor 7400 rom ved 95kmt (slip 7%) (kun med en anelse trim) Virker bedre generelt til mit set-op syntes jeg.
(Hastigheder målt med Garmin GPS)
**Overvejer lidt at prøve en tempest plus 18" propel, hvis der skulle dukke et godt tilbud op.

Brændstofforbrug er der blevet spurgt om, who cares as long it is fun: Nej jeg ved det faktisk ikke, men fandt en artikel hvor den var testet på en bass boat 20fod, og den brugte 29liter/time ved 3500rpm og ved 7200 rpm brugte den 109liter/time. Så fuld skrue i en time har man vel fyret ca 1400,- af medregnet olie tilsætning og brug af Shell´s V-power 99 som jeg er begyndt at bruge. men så her jeg med mit set-up flyttet mig ca små 100km. Så det er lige som at køre i taxi, ca .*****))))
:-)
Størrelse
20fod
6,15 meter lang og 2,24 meter bred. Båden vejer ca. 600kg tom og uden motor.
Båd ca. 600kg
motor 170kg
Batterier og udstyr div. 100kg
benzin ca 100L x0,75= 75kg
Madpakke og fiskegrej =25kg
2 personer ca. 170kg
Anslået sejlklar vægt ca.1140kg
Vægt på trailer pakket med grej ca. 970kg
Interiør
6 siddepladser hvoraf 2 er foldbare til sol eller sovepladser.
Interiør er under ompolstring og genopbygning.
Ekstra lamper i kabine, monteret i teakliste monteret indvendig, langs bådens samlingskant. Alle lamper er LED.
Bordplade som kan monteres i siderne bagerst så man kan sidde to personer og spise madpakken.
Ekstraudstyr
Jack plate som kan hæve motoren 125mm over normal højde. og forskyder motoren ca 100mm bagud. (2021 afmonteret og erstattet af Sea Star jackplate (8"offset med 150mm løft)
Bobs Machine Shop offset bracket, som forskyder motorens placering yderligere 100mm bagud. (2021 afmonteret og erstattet af Sea Star jackplate 8" offset med 150mm løft)
Bemini top. (Planer om at bygge den om til kalesche)
Plads til 2 batterier, hvor men kan vælge bat1 eller bat2 eller begge.
Drifttimetæller.
Ur.
Køle-vandtryksmåler.
Motortemperaturmåler.
Bensintrykmåler.
Garmin navigaton og fichfinder.
Badeplatform med stige.
Søvandsfilter til motor kølevand kombineret med ekstra vandindtag bygget på båden.
Glasfiber afskærmning af motorbrønd, til at minimere udstødnings-gas i båden, samt støj reducering.
Bemærkninger
Indrømmet hvis det er planende båd, så skal det være en der kan sejle stærkt ellers duer det ikke.
Båden er købt i november 2011 og har været under genopbygning siden. Den var temmelig medtaget, da den havde været skadet ved løsrivning fra ankerplads. Og derved ødelagt vindspejl, som er rekonstrueret i glasfiber. Store dele af det indvendige, i den bagerste del af bunden, er udskiftet repareret og forstærket. Det originale tæppe er fjernet, og der er beklædt med glasfiber og gelcote i stedet da jeg syntes det er nemmere at holde rent.
Der er lavet væsentlige forstærkninger mht. agterspejlet da jeg jo sætter en 260HP high performance motor på hæggen.
Jeg spurgte Maxum omkring motorstørrelsen, og de sagde at det ikke var et konstruktions problem at sætte denne motor på. Men jeg valgte alligevel at lave ekstra forstærkninger. Og efter at have prøvet sejlet båden er jeg meget tilfreds med stabiliteten på agterspejlt.
Kommentér på:
Maxum 2000 XC limited edition
Annonce