{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Blue Leth 32 [Tidl. båd] 1984

20.940 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen båd er oprettet og stemt ind. Opret din egen båd

Kredit f
Mand | 49 år | Oprettet: 17. jun 2005


Blue Leth 32

Årgang:
1984
Type:
IOR Halvtonner i familievenlig version
Drivkraft
Yanmar 18 hk. Diesel
Størrelse
32 fod
Interiør
Mahogni
Ekstraudstyr
Div. forskelligt fra båd til båd
Bemærkninger
Blue Leth 32 er en videreudvikling af Poul Elvstrøms vindende halvtonner, bl.a. VM i Marstrand i 1972. Det populære skrog blev efter den store succes på kapsejladsbanerne i starten af 70érne brugt i en række både fra Elvstrøm Boat. Herunder Elvstrøm 32 og Elvstrøm Cruiser 32.

Omkring 1976 blev formene til det populære skrog solgt til Langelands Yachtservice v. Holger Leth, som kort forinden var gået konkurs med Bianca Yacht. Holger Leth og dennes bror opdaterede skrog, køl og ror. Desuden blev der lavet en helt ny overbygning og aptering. Bådene blev først kaldt "Blue Line" og derefter Blue Dane 32. Grundet uenighed om navnet "Dane" blev bådene fra 1983 og frem til produktionen stoppede omkring 1997, kaldt Blue Leth 32.

Værftet i Rudkøbing eksisterer stadigvæk, nu igen som Bianca Yacht, hvor sønnen Anders Leth kører værftet i samme traditionelle "Biancaånd", og kendt som et godt reparationsværft.

Blue Leth 32 er i forhold til Blue Dane 32 endnu engang en forbedret udgave idet der på Blue Leth kom højere rig, dybere ror og ændret køl. Apteringen blev holdt som Blue Dane 32.

I forhold til bådene fra Elvstrøm, som blev bygget over samme 1/2 ton skrog, blev bådene fra Langeland nu bygget i en mere forfinet og navntlig mere harmonisk udgave. Håndværksmæssigt fik bådene også et løft.

Sammenlignet med den øvrige af familie 1/2 tonnere, som Ballad, Scampi, Elvstrøm 32 m.fl. blev Blue Dane 32 og Blue Leth 32 kendt som en af de mest velbyggede 1/2 ton både i cruising/famile udgaver af 1/2 tonnere. Her var tale om godt bådebyggerhåndværk fra Holger Leth´s side. Et håndværk som Bianca 36, Sagitta 35, Bianca 27 også var kendt for.

Bådene lå også i den lidt dyrere ende, men dog til en pris som gav et stort salgstal. Dette til trods for en pris der lå væsentlig højere end fx den populære Ballad. Men til gengæld kunne en luxuspræget Blue Dane/Leht 32 stadigvæk købes til en pris som gav valuta for pengene, specielt som selvbyggerprojekt.

Netop kombinationen af god kvalitet og pris gjorde at Blue Dane/Leth blev solgt i stort antal og blev en stor succes, med ca. 200 solgte både.

Bådene blev - som nævnt - også leveret som "byg selv", hvoraf der også blev solgt en del. Som selvbyggerversion kan kvalitet af apteringen/samlekvalitet svinge lidt, men flere selvbyggerbåde blev dog bygget rigtigt flot, da alle apteringsdele blev leveret fra værftet med hovedskot monteret. Men en værftapteret version vil dog som udgangspunkt være at foretrække.

1/2 tonneren i Blue Leth versionen sejler rigtigt godt og er en sødygtigt båd, der som andre IOR både af en vis størrelse, netop er lavet til havsejlads.

Om læ er båden indrettet traditionelt med pantry i bb side ved nedgangen til kahytten. I sb side er der kortbord, samt en mindre hundekøje. Der er u-sofa i bb side som kan ændres til dobbeltkøje. I sb side er der sofa som ligeledes kan ændres til køje. Kahytsbord med barskab i midten. Mellemgangen mellem forkahyt og hovedkahyt rummer et toilet, med vask på traditionl vis. Forkahytten er igen indrettet med dobbetkøje.

Da udseendet var vigtigt på bådene blev ståhøjden ofret idet der kun er ca. 175 cm i hovedkahytten. Til gengæld er båden ikke skæmmet af et højt fribord samt klodset overbygning.

Båden har en kraftig blykøl, som er hæftet på det solide undervands skrog på en måde som gør at båden kan tåle en grundstødning.

En ældre Blue Leth/Dane 32 kan have svagheder ved teakdækket som ofte blev popnittet på. Et lidt ærgerligt sted at spare, men teakdæk solgte godt. Desuden kan et ældre teakdæk skjule rævner ved røstjern m.m. Masten står på dækket så her skal man sikres sig at understøtningen ikke har sat sig, da understøtningen var træ der var indkapslet i glasfiber. (Kan for få penge ændres til massiv glasfiberunderstøttelse)

På de første modeller af Blue Dane blev skrog og overbygning samlet over en træliste. Denne samling er også en svaghed og derfor skal man undgå de første Blue Dane modeller. (En samling der er synlig med det blotte øje) De senere modeller blev overbygningen skruet sammen skroget med glasfiberoverlap mellem skrog og overbygning på korrekt vis.

En velsejlende, velbygget og æstetisk flot båd som holder værdien rimeligt, da det er en traditonel god dansk kvalitetsbåd i den bedre ende af skalaen .

Kvalitet ses netop når brugte både når en vis alder, hvor netop byggekvaliteten giver lang holdbarhed og god gensalgsværdi.

En Blue Dane/Leht 32 ligger i prislejet fra kr. 200-350.000 (År 2007)
Kommentér på:
Blue Leth 32
Annonce