De 10 vigtigste råd til køb af brugt sejlbåd

De 10 vigtigste råd til køb af brugt sejlbåd

71 visninger | 0 svar | 9. maj
Se her, hvilke områder du skal være ekstra opmærksom på før du køber – din måske kommende båd.

Brug din tid rationelt og fornuftigt, når du planlægger at købe brugt båd. Gør op, hvilket behov du eller I har, og skriv det ned i en kravspecifikation. Så køber du ikke en båd, hvor den kun lever op til halvdelen af det, du gerne ville have. Ud over specifikationen er det vigtigt at følge nedenstående praktiske inspektion, når du er på bådjagt.

Skroget

Gennemgå båden, når den er på land, for blærer i bundmalingen. Brug evt. en fugtighedsmåler. Nyere både har ikke osmose, da de er fremstillet bedre end gamle. Gennemgå båden i vandlinien, det er her osmose i både opstår, hvis båden er angrebet. Hold også øje med evt. reparationsområder.

Roret



Kontroller om roret kan bevæge sig tværskibs, ved at rive hårdt i rorbladet. Det fortæller hvor hårdt rorlejet har været belastet. Lyt om det skvulper indvendig, og om der er blærer, det kan være forbundet med en svag konstruktion og delaminering.

Kølen

Se på forkanten af kølen, om den har hakker eller er ujævn. Kølen er den første der tager imod, når der er grundstødning. Tjek også kølboltene, og se om der er rust ved indfæstningen i skroget.

Fribordet




Hold øje med forskel i farvenuancer og stjerner i gelcoaten. Det kan være tegn på, at der har været en reparation. Hakker og stjerner i hækkens kanter, er også et udtryk for bådens vedligeholdelsesgrad.

Dækket



Gennemgå dækket for ujævnheder, buler og stjerner. Hvis der er sivelyd (lyder som en våd skumgummimadras, når man går på det), er dækslaminatet utæt og delamineret. Tjek forstags-indfæstning og vant-røstjern for revner, stjerner og utætheder. Gennemgå evt. teakbelægningen i cockpittet for tykkelse, udseende og prik med en syl i fugningen mellem stavene. Løse fuger kræver total omfugning af teakområdet.

Motoren

Se servicekvitteringen for motoren, og løft oliestandspinden og kontroller farve af olie. Hvis der er hvid farve er toppakningen utæt og motoren er brændt af. En ren motor er et godt tegn på, at båden er blevet passet ordentligt.

Drevet



Kontroller drevmembran, se gerne kvittering for skift. Tjek drev-olien, hvis farven er hvid, er drevet utæt og slidt. Ingen anode er tegn på dårlig jording i el-anlæg. Kontroller batterilader, HPFI relæ, 230 volt jording og galvanisk isolator.

Søventiler



Båden synker hvis en søventil knækker. Slå eller spark, åben og luk alle søventiler. Hvidrust er tegn på svag- og utæthed. Kontroller søventil og slanger til holdingtank, kloaklugt betyder at anlægget er gammelt og evt. utæt.

El-installationer



Landstrøm skal være koblet over et HPFI anlæg. Test, at det kobler fra ved fejlstrøm. Kontroller jording til jordplan og galvanisk isolator.

Mast, bom og sejl



Kontroller revner med lup ved fæste af salingshorn og revner ved bund af mast. Løse og flossede syninger i sejl betyder stort slid.

(Tekst og Foto: Torsten Rasmussen)

Du kan læse flere spændende artikler på www.baadnyt.dk

Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg




  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
De 10 vigtigste råd til køb af brugt sejlbåd