2.092 visninger
|
Oprettet:
Hydraulikolie forsvinder fra beholder på Mercruiser 5.0 alpha one {{forumTopicSubject}}
hej folkens
jeg har et problem med mit hydraulikolie til drevet som forsvinder fra beholderen på min mercruiser 5.0 hvis den sejle i tomgang forsvinder der ikke så meget, som hvis jeg planer.
har kigget efter utætheder i motoren og slangen ser ikke utæt ud.
men kan se nede under motoren er der noget grøn hydraulikolie olie.
og i vandet er der ikke tegn på hydraulikolie udslip.
fik skiftet udstødning manifold sidste år, og det er ca samme tid jeg opdage det store forbrug af hydraulikolien.
hvad kan det være ??
og hvad kan jeg gøre ??
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 3 Emner: 9 Svar: 408
Tænker det større forbrug ved plan bare skyldes flere omdrejninger - højere tryk
aug 2007
Følger: 3 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 3
Var mere nervøs over om drevet ikke er tæt, efter de har haft det pillet af.
Kan man tryg prøve slangen om den er tæt ??
dec 2007
Følgere: 1 Både: 2 Svar: 96
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 3 Emner: 9 Svar: 408
Har oplevet en autoriseret mekanikker aflevere noget der mest af alt mindede om en fejedrengs eksperimenter så det kan ikke udelukkes, måske de har glemt at spænde slanger/rør til trim.
Systemet er bygget til tryk så det burde der ikke være noget problem i men hvor meget tryk tør jeg ikke udtale mig om, måske et døgn med mindre tryk og udlagt papir under kan præcisere hvor der skal søges.
maj 2008
Følgere: 31 Både: 1 Emner: 14 Svar: 1.945
Du skriver "hydraulikolie" i grøn farve.
Er det ikke drevolie du tænker på ?
"Hydraulikolie" eller blot olie til powertrim kan være transparant eller rødligt.
Hvis det er grøn olie, så er det med overvejende sandsynlighed drevolie. Du bør ikke have drevolie i dit hydrauliksystem.
aug 2007
Følger: 3 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 3
maj 2008
Følgere: 31 Både: 1 Emner: 14 Svar: 1.945
Reservoiret med drevolie er monteret på dit drev, for at skabe et svagt statisk overtryk under drift. Det betyder med andre ord, at drevolie vil blive trykket ud ved en lækage, men at vand ikke kan trænge ind - det sidste vil første ske, når der skabes et svagt vakuum under stilstand.
Drevoliesystemet er et lukket system, som servo- og trimsystemet ligeledes er. Der må derfor ikke være olieforbrug, som man fx kan opleve det på en slidt motor.
I din tråd skriver du, at drevolien ligger i motorrummet, og i dit sidste svar, skriver du, at drevolien ikke forsvinder ned i motorrummet...Hvad er rigtigt.
Der går en slange fra reservoiret til en anordning på den indvendige transom. Anordningen kan være flækket/knækket, så vil der være oliespild.
En anden mulighed, er en revnet slange fra reservoir til den omtalte anordning.
Er der ikke oliespild i motorrummet fra reservoiret / slangen / anordningen, så skal fejlen findes i selve drevet.
De hyppigste fejlmuligheder er:
- Forreste pakdåse ved drivakslen
- Pakdåse ved propellerakslen
- O-ring imellem over- og underhus ( ved siden af impellerhuset ).
Er oliespildet / forbruget på selve drevet, så ville jeg starte med at trykprøve det. Trykprøvning skal ske ved 0.5 - 0.8 bar i ca. 60 min. Huske at dreje akslerne løbende.
Trykprøvning skal ske uden drevolie i dreveyt.
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 3 Emner: 9 Svar: 408
aug 2007
Følger: 3 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 3
Hydraulikolie forsvinder fra beholder på Mercruiser 5.0 alpha one