{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
330 visninger | Oprettet:

Peter B
Peter B
Følger: 1 Emner: 27 Svar: 278

Elben nord for Hamborg {{forumTopicSubject}}

Jer har fået fortalt at man som fritidssejler må sejle på Elben ind til Hamborg. Efter Hamborg skal der kanalbevis og noget mere til. Er der nogen der kan bekræfte dette

Kommentarer på:  Elben nord for Hamborg
  • #1   16. apr Kanalbeviset kræves på de europæiske floder og kanaler.

Der gælder særlige regler for sejlads på indre vandveje, floder og kanaler. Disse regler er fastlagt af CEVNI-landene, bl.a. Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig og Østrig.

CEVNI-landene har pålagt fartøjer fra udlandet at følge reglerne for sejlads på indre vandveje. Reglerne omfatter bl.a. særlige vigepligtsforhold og farvandsafmærkninger. Der er også krav om, at føreren skal have gennemført sejladsundervisning og erhvervet kanalbeviset.

Danske sejlere, der allerede har erhvervet et duelighedsbevis i sejlads for fritidssejlere, kan gennemføre et tillægskursus og gå op til prøve i CEVNI-reglerne og herefter få udstedt et kanalbevis.

​​Tillægskursus i CEVNI-reglerne

Dette tillægskursus udbydes af flere sejlorganisationer i Danmark, f.eks. Dansk Sejlunion, Foreningen til langturssejladsens fremme og/eller Dansk Yachtskipper Forening.

​​Kanalbevis

Kanalbeviset gælder for fartøjer op til 15 meter.​ Der gælder særlige regler for lystfartøjer over 15 meter. Desuden gælder der supplerende regler for sejlads på de store floder som Rhinen, Donau, Rhone. Hvis du skal sejle på de europæiske indre vandveje, bør du orientere dig om de lokale regler.​

Elben første strækning ind til Hamburg er dog underlagt internationale søfartsregler, men derfra gælder CEVNI reglerne og kræver kanalbevis

• Peter B
    Peter B Tilmeldt:
    okt 2009

#2   16. apr Tak for godt svar, det vil sige at jeg kan sejle på mit speedbåds kort indtil Hamborg? Min båd er 7 meter lang motorbåd.

• Peter B
    Peter B Tilmeldt:
    okt 2009

#3   18. apr Så det er frit frem st sejle der.

Kommentér på:
Elben nord for Hamborg