{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
525 visninger | Oprettet:

motor og båd planer {{forumTopicSubject}}

Jeg har nu for første gang prøvet min båd. 15 hk 4 takter evinrude. Lille 14 fods jolle med overbygning.
Båden kunne plane så det gik rimeligt stærkt.
Hvordan kan jeg vide om motor er for stor. Er lidt bange for når den planer at den kan tippe bagover hvis den møder en bølge og noget vind.
Har hørt at både kan gøre dette. Jeg kan selvfølgelig lade være med at sejle så hurtig.
Mvh Erling

Kommentarer på:  motor og båd planer
  • #1   11. maj Sørg for en god vægt fordeling og sejl fornuftigt, og husk at montere dødmands linien til din redningsvest

https://www.youtube.com/watch?v=wy_XzxofmL8

https://www.youtube.com/watch?v=vpszGJjatmg

• #2   11. maj Angående dit spørgsmål om motor er for stor er der vel en plade eet eller andet sted på båden der angiver max motorstørrelse?

Umiddelbart vil jeg ikke sige en 15hk til en jolle med overbygning er for stor.

Men selvom motoren er passende kan man sagtens komme galt afsted. Så øv dig i stille vejr og lad være med at plane i høje bølger og lave skarpe sving osv osv. Som din båd er konstrueret ville jeg også være lidt påpasselig med sø og vind fra siderne, overbygingen ser ud til at kunne fange en del vind og sø.

Held og lykke og mange gode timer med båden

• #3   11. maj Jeg har selv en 14´jolle med lidt overbygning, og en 15 hk motor, jeg har aldrig oplevet problemer.
    Og er der store bølger skal man ikke sejle ud i en lille båd, men ender man der alligevel, må man sejle forsigtigt.
    Tror det er værre hvis den ikke planer, men rejser snuden, så kan den hurtigere blive smidt rundt af en bølge.

Har du målt hvor stærkt du sejler ?

• #4   11. maj når du skriver planer, mener du så stejler, altså med næsen i vejret? for så er det fordi den ikke er helt oppe at plane endnu.
    eller flyt motor et hak længere ind i trim hullerne.
    normalt sejler en båd fint stabilt når den planer

• #5   11. maj Jens og Steffen har måske fat i noget af det rigtige: Det du oplever som ustabil sejlads pga fart er måske i virkeligheden ustabil sejlads pga forkert trimmet motor så du ikke kommer i rigtigt plan?

Når man ser dit fotoalbum ser din hæk da ganske solid ud og jeg vil tro båden er bygget til væsentligt større motor end 15hk, sikkert nærmere det dobbelte. Og er du undermotoriseret kan du faktisk også ende med at "hænge halvt oppe" med stævnen i vejret hvor båden føles ude af kontrol.

• #6   13. maj hydrofoils hjælper den til at plane nemmere hvis det er fordi den rejser næsen og ikke lægger sig igen

• #7   13. maj Hej. Tak for alle de gode svar. dem kan jeg bruge. jeg tror faktisk den er ok mht til motor og størrelse/jolle str. DNår jeg sidder bagest som man jo gør tipper den selvfølgelig en anelse. Når jeg sejler går det ok og når jeg skruer op for hastighed ryger bagenden op og den er plan med havet. Og det går stærkt, hvor stærkt ved jeg ikke.
    jeg har endnu ikke helt forstået at ja hedder det trimme motor. Lige nu er den i sidste hul dvs at den står lodret ned. Måske der skal ændres på det. Måske nogle kan fortælle lidt om hvad det gør hvis jeg tager et par huller mere så skruen kommer længere op. ja som nybegynder er der nok at lære, men det går frem af. Men tak for hjælpen. Mvh EJ

• #8   13. maj Hej Erling,
    prøv lige at se det her link
    https://www.clubmarine.co.nz/internet/clubnz.nsf/docs/MG19-2+Technical

• #9   13. maj Tak. Blevet lidt klogere.

• #10   13. maj Erling, der er masser af gratis GPS speedometer apps, så ejer du en smartphone kan du nemt finde ud af hvor stærkt du sejler

• Kim S
    Kim S Tilmeldt:
    apr 2018

Følger: 1 Svar: 3
    #11   14. maj jeg bruger en app der hedder DigiHUD

• Allan P
    Allan P Tilmeldt:
    dec 2017

Følger: 13 Følgere: 1 Svar: 3
    #12   16. maj Hej.
    Jeg har lige prøvet min nye jolle. En Nydam 400 fisk på 4 meter og 10 HK, som er max. for denne båd.
    Den sejler meget med snuen op, men giver jeg mere gas, så planer den, og det går alt for stærkt til en gammel mand. (Men det er sjovt !). Jeg har hørt, og vil prøve, at ligge 50 til 80 kg. sandpose i fronten, eller et barnebarn (smiler - han får vest på ligesom jeg selv.).
    Flot båd du har ! God fornøjelse i det fine sommervejr.
    Mvh Allan

• #13   17. maj allan du skulle nok have købt en kølbåd istedet for en planende. planende både styrer ret dårligt ved lav fart.
    ellers sæt hydrofoils på så kan den plane ved lavere fart

Kommentér på:
motor og båd planer