{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
959 visninger | Oprettet:

Sejle fra Stockholm i rib? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har købt en Zodiac 550 pro open i Stockholm.

Det er åbenbart umuligt for mig at få den transporteret til DK i den næste uge. Derfor overvejer jeg at sejle den hjem.

Er det realistisk at sejle sådan en mindre rib båd så langt? Hvor lang tid skal jeg regne med at de tager?

Tak på forhånd for jeres input

/ Rex


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Sejle fra Stockholm i rib?
  • #1   30. maj 2018 Alt er vel muligt, lyder meget dyrt at sejle den hjem, det nemmeste må da være at leje en trailer og køre den hjem..
    Hvad er der på af motor?


  • #2   30. maj 2018 Jeg kørte da gerne turen op efter en båd man har købt.
    Det er den billige måde at få båden hjem sådan.


  • Erik  A
    Erik A Tilmeldt:
    apr 2018

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #3   31. maj 2018 Den skulle da nok kunne gå på div. båd trailer..

    Hvad vil du gi for at få den hjem ? .. Du kommer jo i forvejen til at betale en halv arm i brændstof


  • #4   31. maj 2018 Jeg har en 540 RIB med 115 hk 4-takt motor. Den bruger 40 liter i timen ved 40 knob. Det er ca 2 km/liter = 5 ,50 kr pr km. Sejler man langsommere går den længere pr liter.
    Alle andre løsninger burde være billigere.
    Det næste er at en RIB ikke er så sødygtigt som andre bådtyper, da den er meget let. Er der store bølger hopper den meget. Hanöbugten siges at være lumsk. Så turen hjem er ikke nødvendigvis en fornøjelse. Lej en bådtrailer et eller to døgn og kør den hjem


  • #5   31. maj 2018 hvis du bor i Kbh så har du vel 700km at sejle. og lad os sige at du kan holde en gennemsnitshastighed på 50kmt så skal du sejle i 14 timer uden stop. Og bruge ca 320l bensin. det betyder at du skal ind og finde optankningssteder på din vej.
    Jeg vil sige at det bestemt ikke er tilrådelig. Og hvis du ikke vil bruge hele din sommerferie til at sejle den hjem, så hyr et fragt firma.


  • #6   2. jun 2018 Køb en trailer, en rib egner sig alligevel ikke til at ligge i vandet, det er også meget nemmere når den skal på land, have motorservice, benzin på m.m.

  • #7   4. jun 2018 Mine naboer tog en lang tur i en dog noget støre rib...så det kan lade sig gøre men det skal planlægges grundigt.

    https://www.google.dk/amp/s/www.tv2nord.dk/amp/41785


  • #8   4. jun 2018 #4
    Det er i mine øre sludder. En RIB er netop meget mere sødygtig end andre både i tilsvarende størrelse.

    Den har en meget roligere gang i søen, er meget mere stabil, og markant mere sikker.

    Det kan sagtens lade sig gøre at sejle den hjem, men der er langt, og det kan økonomisk slet ikke svare sig.


  • #9   4. jun 2018 #8 Man skal nok opdele det i komfort og sikkerhed
    Sikkerheden er jeg som sådan enig med dig i, mens komforten er diskutabelt. Da en RIB er noget lettere end tilsvarende rene GF-båd, er den i højere grad oven på bølgerne og giver en "bumpetur" hvor den tungere naturligvis er mere træg. Men det kan jo være det er en stor og tung RIB, så det ikke er aktuelt. Og hvis den skal køres hjem er det jo slet ikke aktuelt


  • #10   4. jun 2018 #9
    Jeg har sejlet meget i RIB, både kommercielt, men også privat.

    Vil til enhver tid foretrække en RIB ved høj hastighed i sø over en alm tilsvarende fiber båd.

    Komfort og søsikkerhed er klasser højere.

    I det her tilfælde vil jeg klart anbefale at traile den hjem. Mest pga distancen og økonomien.


  • #11   4. jun 2018 Det er vel ikke for sjovt ESVAGT bruger RIB over alt i verden.
    De er bygget til at være på vandet og ikke hjemme i et badebassin.

    Tænker jeg.


  • #12   6. jun 2018 Ikke for at trampe i det, men det vi taler om her er en "fritids-RIB" på 3-400 kg.
    Nogle RIB's er til fritidsbrug og andre til erhvervsbrug. Det er nok ikke helt fair at "kopiere" fra den ene til anden type.
    Esvagt, Søværnet, Marinehjemmeværnet etc. bruger en helt anden type som vejer op til flere tons. Disse har samtidig en anden skrogform. Ved flere af dem jeg har set rører ponton'erne dårligt nok vandet. Disse har jo en super stabilitet og er meget sikre da de har skrogegenskaberne fra en almindelig GF-båd og opdriftsegenskaberne fra ponton'erne.
    http://zodiacmilpro.com/rigid-inflatable-boats/technical-specifications/
    https://www.zodiac-nautic.com/en/shop/produits/boats/open-en/pro-open-550/

    Som nævnt længere oppe har jeg en RIB af samme størrelse som den vi snakker om her. Jeg har faktisk også en styrepultbåd i samme længde, også med 115 hk, men den vejer mindst 500 kg mere. RIB bruger vi kun i let vejr pga. den manglende komfort når der er bølger. Til gengæld er den ret komfortabel i let vejr og har nogle helt andre accelerationsegenskaber som er gode til vandsport. Samtidig er den noget enklere at sætte i og tage op på slæbestedet.
    Håber der findes en god løsning på hjemtransporten.


Kommentér på:
Sejle fra Stockholm i rib?

Annonce