{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Skum eller ikke
  • karsten E
    karsten E Online Tilmeldt:
    maj 2006

Følger: 1 Følgere: 28 Emner: 9 Svar: 153
    #1   27. feb Der er langt vej til den er færdig

• #2   27. feb Ja smiley et dejligt sommer projekt

• #3   27. feb Er det en dory jolle?

• #4   27. feb Ja det er det smiley

• #5   27. feb Prøv at søge dory i fotoalbum

• #6   27. feb Har kigget lidt rundt og ham den ene som har fjernet bunden skriver ikke rigtig om han putter noget nyt i, og han har ikke været online i nogle år så kan ikke rigtig spørger ham. smiley

• #7   27. feb 1: man bør bruge en skum som ikke suger som en svamp. På dåse er der noget der hedder brøndskum.
    2: så vil et tomt hulrum ikke være tæt nok til, ikke at danne kondens, og dermed ophobning af vand.
    3: så er skummet med til at støtte bunden, specielt i din båd, og holde kondens ude af hulrummet.

• #8   27. feb Der kommer ikke kondensvand i et lukket rum, da der jo kun er den fugt der er i den luft, der er i rummet, da det blev støbt lufttæt.

Tænk også over om skummet kunne have en stabiliserende virkning, så vælger du at undlade skummet, skal du have støbt et passende antal spanter fast i skroget, samt få støbt en bundprop ind, så du kan tjekke hulrummet for vand, og tappe evt. vand ud.

Da jeg lavede ny dobbeltbund i min jolle (ikke en Dory), lavede jeg den som hulrum, jeg satte let overtryk på, via bundproppen, og testede indvendigt med sæbevand, der var et par små utætheder, tros jeg havde være omhyggelig med at støbe, men de blev tætnet.
    Sidst jeg havde bundproppen ude, var er let overtryk, og ikke en dråbe vand, godt 10 år efter, jeg lavede den nye dobbeltbund.

Men kan du undvære skummet, vil det være klart at foretrække, da der er utallige eksempler på vådt skum, og mig bekendt vil alle typer skum kunne absorbere vand over tid.

• #9   27. feb Du har fuldstændig ret Jens, et lukket rum kommer der ikke mere fugt ind, end den fugt der er i rummet når du lukker det. Men deri ligger udfordringen, i at lave et hermetisk lukket hulrum der holder i lang tid. Og hvis der går hul på skroget så kommer der vand ind, og båden synker hurtig. Så fordi skummet trods alt, består af en helt masse små bopler der indholder luft, giver det mere sikkerhed. Da det stadig har opdrift i lang tid, selv om der går hul på skroget. Derfor giver det mere langtids sikkerhed , med hulrummet fyldt med skum. Og det er lidt det samme med din båd, hvis du havde fyldt den med skum. Så ville skummet stadig være tørt, fordi dit hulrum er tæt, men den passive sikkerhed er meget større med skum i hulrummet.
    Så Jens du går altså ret hurtig til bund, med dit skib, hvis uheldet er ude. Har du tænkt på det?

• #10   27. feb Ja det er der ikke bare tænkt på, men også gjort noget ved. smiley smiley smiley
    Min dobbeltbund er der ikke så meget volume i, så udover dobbeltbunden, er der 5 selvstændige lufttætte rum, da jeg har støbt lufttætte kasser bla som sæder, og under opbevaringsrum, det stjæler noget opbevaringsplads, men giver en god sikkerhed..

Så du rammer godt og grundigt ved siden af, i din udtalelse om, jeg hurtigt vil gå til bunds, ved hul i skroget....

Men medgiver gerne, at skum i et hulrum gør at båden ikke synker, hvis alt opdriften ligger i det rum, medmindre jo skummet er totalt vandfyldt..

• #11   28. feb Jeg har en selco 14 fod som jeg har lavet i stand og der har jeg ikke lagt nyt skum i og det virker rigtig godt uden men se mit fotoalbum der kan du se hvor meget jeg har lavet på den og hvis du har nogen spørgsmål så bare spørge løs så skal jeg se om jeg kan svare på dem hilsen Casper

• #12   28. feb Jeg ville undgå skum...også "brøndskum". Du skal bare kunne få adgang til dem med f.eks. en luge. Så kan du også bruge dem til opbevaring af div. småting, en tank eller måske noget ballast hvis det er nødvendigt.

• Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 175
    #13   28. feb Lav nogle spanter i kunststof materiale så du bibeholder luftrummet næsten alle skum fabrikater suger vand og kunststof spanter suger ikke vand så er du ude over problemer under dørken.Så har du muligheden for at lave akkurum eller andre gode rum til tank og lignende.

• #14   28. feb Hvor henne kan man købe spanter i kunststof? smiley

• #15   28. feb Ved ikke lige hvilke kunststof, der tænkes på, men specielt nylon kan polyester/glasfiber ikke rigtig hæfte på, så det er ikke et optimalt valg, medmindre du støber dem helt ind i glasfiber, så de er helt omsluttet.
    Jeg brugte pir skum (ved ikke hvor du kan købe det, købte det brugt) og støbte glasfiber over, så får du en stabil spante, skummet er kun for at kunne støbe spanterne, når glasfiberen er hærdet op, er det stærkt nok i sig selv.
    jeg lavede en lang langsgående midt i båden, samt et par stumper agter, da hulrummet ikke var ret højt.

profilbillede
  • #16   1. mar Skummet lydisolere under sejlads tror du får nogle ret voldsomme lyde ved sejlads op i søen uden skum ville nok vælge skum igen laver du et ordentligt finish og det bliver tæt holder det nok for resten af bådens tid.

• Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 175
    #17   2. mar Spanterne laver du selv af glasfiber så kan se også støbes fast i bund og dørk.

Kommentér på:
Skum eller ikke