{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.083 visninger | Oprettet:

3-bladet til 4-bladet stålpropel {{forumTopicSubject}}


Vi sidder med et lille problem, da vi gerne vil skifte til en 4-bladet propel. Vi har lige nu en 14,25x19 alupropel (3-bladet), og vil gerne skifte til en stålpropel.
Vi er dog meget i tvivl om hvilken størrelse vi skal gå med.

Vi går max 28 knob, med 4100 rpm. Vores motor er lavet til 4200 - 4600 rpm og vil gerne opnå max rpm.

Kontakt:

Jamiejensen48@gmail.com
Nr. 42428947

Tak på forhånd

Jamie & Jan


Kommentarer på:  3-bladet til 4-bladet stålpropel
  • #2   24. maj 2019 Vi lejer med tubes & vandski, og så har vi hørt at en 4 bladet planer hurtigere smiley Derfor mindre omkostninger til brændstof

  • #4   25. maj 2019 Tjek din mailboks...:)

  • #5   25. maj 2019 Jeg mener at man skal 2p ned når man går et blad op. Jeg vil finde en bådhandler der kan give vejledning og lade dig prøve dig frem.

  • #6   26. maj 2019 Hvis du skifter fra en 3 til 4 blade prop i samme størrelse vil du får mere optrække men dit mål om kom i anbefalet maks RPM intervallet vil du kom længere fra pga mere vand modstand på 4 kontra 3 blade.
    Hvis jeg var dig vil jeg bare skift til en stål 3 blade som er en tømmer mindre ende din nuværende alu prop, så kommer du i maks RPM intervallet.


  • #7   26. maj 2019 4*14*17 vil klart være den optimale løsning

  • #8   29. maj 2019 hvad båd og motor? kan jo være der er noget andet galt siden den går i underkanten af de omdrejninger den bør?
    jeg vil sige at du bør gå fra de 19 til 17 bare fordi du får et blad mere og den samtidig er stål(=tungere) og fordi du ligger i underkanten i forvejen bør du reelt gå yderligere en størrelse ned og derved ende på omkring 15.
    der findes alverdens propel beregnere på producenternes hjemmesider, men det nemmeste er ofte at finde nogen der har ca samme båd og motor og høre hvad de sejler med.
    når det så er sagt så vil du ikke fortryde et skift til 4bladet. for det første rejser den sig ikke så voldsomt ved holeshot, og for det anden planer den meget hurtigere, eneste minus er at det koster et par knob på toppen.

    ang brændstof omkostninger, så skid det et stykke og brug det benzin der skal til for at have det sjovt. du kan købe mange liter benzin før en stålskrue(fra omkring 3000kr og op) er tjent hjem

    jeg går selvfølgelig ud fra at jeres nuværende propel ikke fejler noget


  • #9   1. jun 2019 Når du går fra alu til stål skal du ned i stigning 1p til 2p da stål er tyndere og griber bedre i vandet. Hvis du ikke kan komme op på max omdrejninger med den nuværende så skal du ned 2p mere for at få 200 omdrejninger mere for hver stigningspoint. Har du 19p og kan kun komme op på 4100rpm så skal du til en 15p i en stålpropel for at opnå rundt regnet 4500rpm.
    Hvad er bådens længde og vægt, motor? (er det en let båd så 3 bladet, er den tung og skal trække tube så 4 blade eller 5)


  • #10   1. jun 2019 Har lige købt en Solas 4 x 13 x 17 rustfri propel til min Yamaha F115.
    Udfra dine omdr er det jo nok en indenbords du har.
    Propellen erstatter en tilsvarende i alu fra Solas som dog hedder 4 x 13,25 x 17.
    Den nye propel føles som om den har lidt større stigning, dog ikke noget af betydning.
    Den har mindst samme bundtræk som den af alu.
    Og så kan jeg hæve motoren meget mere inden den suger luft.
    Ofte giver 4 bladede mere hækløft, da propellen sender vandet bagud i en kegle med større vinkel. Vandtrykket opad kan ikke bruges, da det jo er overfladen. Den trykker altså vandet lidt mere ned, og dermed hækken lidt op. Dette giver hurtigere planing.
    Det er den fjerde 4-bladede propel jeg køber, og jeg køber ikke 3-bladede igen smiley
    Det med tab af tophastighed kan jeg ikke genkende, nok tvært imod. Det er formentlig fordi en 4-bladet ofte har en lidt mindre diameter, end tilsvarende 3-bladede. Dette betyder mindre periferi-hastighed, som dermed betyder mindre friktionstab.
    Ofte har en rustfri lidt mere "cup" som kan øge stigningen ved høje omdrejninger.
    Stigningen opgives jo kun til et gennemsnitstal, men afhængigt af hvor den måles kan man jo få mange værdier. Et propelblad er jo ikke ligefremt plant.

    Jeg vil også anbefale en 4 x 14 x 17
    Søren



  • #11   4. jun 2019 hvis du går 2 tomme og vælger en 4 bladet vil din motor ikke kunne trække den ordentligt op i omdrejninger da den belaster motoren mere end en 3 bladet
    Mit råd er at holde dig til 3 blade jeg har selv haft en 4 bladet 20 tommer og 1 high five
    men gik tilbage til alround 3 bladet 20 tommer Raker stål prop.
    Hvorfor vil du have stål prop ?? er det fordi den er blank og flot at se på ???
    1 stål propel der passer til dig setup vil normalt accelerere hurtigere MEN hvis vi snakker 28 knob så spar dine penge og køb en alu propel der er 2 tommer større så vil det være spild af penge
    Du skal vide at hvis du rammer en sten med 1 stål propel så smadrer du 100% sikkert gearkassen + en udgift til en ny propel men hvis det samme sker med en ALU propel kan du være heldig at det kun er propellen der bliver ødelagt


Kommentér på:
3-bladet til 4-bladet stålpropel

Annonce