{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
679 visninger | Oprettet:

Rene H
Rene H
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 11

Træ Kutter {{forumTopicSubject}}

Hej Baadgalleri

Jeg har set på en kutter som jeg har overvejret at købe, det er en træ kutter, men jeg ønsker mig ikke en træ kutter, og jeg har planer om at bruge et par år med et svejse en stål bund op på den op til ræling,.

Og nej jeg burde ikke købe med en stål kutter de er ikke til at betale, og jeg er blivet forelskede i denne kutter, den skal bruges til beboelse smiley Har dog heller ikke noget i mod træ kutter så længe alt under vandlinjen er stål eller glasfiber smiley

Men da båden stå på land nu for 3 år i træk, Den står langtvæk og jeg kunne godt tænke mig at få den rykke tætter på mig selv, og den skal sejles for at få den rykket tætter på, Men jeg ved ikke så meget om træ bund, som jeg kan se så skal der skiftes en 4-5 planker og så skal bunden slås og ordnes, Jeg ville selv kunne lave en del af det, med at smide planker på den og slå den er ikke noget jeg har ret meget erfarning med så mit spørgsmål er så. Hva kommer sådan noget til at koste mig? Det er en 44 fod kutter på 20 tons. det er 1.5 tommer planker. Den skal kunne holde til en tur fra nord sjælland til syd sjælland, så det er en længere tur den skal ud på, bare for at blive rykket smiley

ANG Projekt, Så var min ide, at strip den for planker når den stå på land hvor jeg gerne ville ha den, og så få langt 6mm plader på hele bunden og få dem svejst sammen, Jeg kommer fra en smed familie så det skulle ikke være noget problem at få bunden svejst op i jern, ud over det selvfølge ville koste en del og tage et par sommer at få den sejlklar igen, Hvis der er nogle som har nogle erfaring med sådan noget må i meget gerne byd ind med ider =D

Kommentarer på:  Træ Kutter
  • #1   29. okt hvorfor bygger du ikke bare en fra bunden a f det har jeg prøvet det er ikke så svært
    https://www.bruceroberts.com/

https://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/teknik-projekter/79-bygning_af_staalbaad

• Rene H
    Rene H Tilmeldt:
    okt 2019

#2   29. okt Ja men kutter er i fin stand ud over bunden, er helt vildt med kutteren, det eneste minus er bunden smiley ja jeg har godt set den båd du har bygget smiley den blev rigtig fin, og hold da op det var os et stort projek, så kan jeg ikke pive over de 500 timer jeg skal bruge på at svejse skrog op smiley men kan jeg nøjes med at svejse alt i bunden op til ræling og så den færdig så det rigtig fint med mig, alt det andet koster os kassen at få lavet og ikke mindst den tid det tage at lave alt ombord når skrog er færdig smiley det skal siges denne kutter er bygget som husbåd og har alt den skal ha, den skal bare ha engang maling og dog skal wc væggen isoleres, et par nye vinduer osv men det er jo små ting i modsætning til at svejse skrog smiley

men i modsætning til hvordan du lavet dit skrog, så tænke jeg faktisk at bruge fladjern af 250 mm bred 5mm tyk og 2 meter lang, og lade dem overlappe så den bliver bygget ligesom man bygger en klike bygget båd, så flad jern kommer til at overlappe hinanden med ca 1 cm, det ville jo forstærke den lidt og forhåbentlig ville den rulle lidt mindre, det var os mere for at jeg er tvunget til at følge skrogs form, og det ville være rigtig svært at få jern tilpasset så præcis, uden det kommer til at koste så meget ekstra tid, og om det nogle steder ville over lappe hinanden med 6 mm eller 12 mm har jo ikke så stor betydning håber jeg =D

Over vandlinjen ville jeg dog bruge 4mm plader i sted for 5mm plader, bare fordi vægten snart begynder at blive et problem, de 5 ekstra tons for jern en jo en del os af en båd af den størrelse, Jeg har set kutter af denne slags komme ind i havn med overlæs af fisk, jeg ved ikke hva et overlæs er i den kutter, men et standret læs er jo 2 tons, men de overlæsset ligger rigtig dybt i vandet, og det ville jeg self gerne undgå så meget som muligt, alle plankerne ryger af, men bliver nok nød til at forstærke båden nogle steder, og alt vejer jo ekstra smiley

Jeg ville self fuldsvejse hele skrog, og fuldsvejse skrog så meget jeg nu kan ind i os, men bliver nogle steder hvor jeg ikke ville kunne komme helt ind.

Det er hverfald min plan indtil vider, kan være det ændre sig ind foråret kommer, hvis der kommer nogle andre bedre løsninger på at bygge skrog op i jern

• #3   29. okt Synes det lyder som et umuligt projekt, at beklæde båden med fladjern..

Eneste løsning jeg ser (udover hvis træet kan restaureres) er at beklæde den med glasfiber, i 6-8 mm tykkelse, så har du en vandtæt skal...

• #4   29. okt jeg tror bare det vil slå sig alt for meget at lave det på den måde

• Rene H
    Rene H Tilmeldt:
    okt 2019

#5   29. okt Jeg ville helst ikke beklæde en gutter af den type med glasfiber, så er jeg os tvunget til at beholde de gamle planker på båden til at støtte glasfiberen, og så bliver den os rigtig svær sener at sælge, og hvis jeg ikke få ordne træet fuldstændigt 100% så ville det begynde at rådne.

Jeg er tog os mere bange for glasfiberen ikke ville kunne holde, da glasfiber jo ikke er så meget stærk i sig selv, hvis du sætter 25 tons kræfter op i mod den, tænker mere hvis båden giver sig, som den eksempel gør ved høj bølge gang.

Lars M, ville du uddybe det med at båden vil slå sig? jeg er desværre ikke helt med

• #6   29. okt Du startede en tråd for nogle dage siden, hvor du ville ligge fiber på båden. Det kan nogle mennesker godt, men det kræver at du gør det helt rigtigt. dit argument at det er svært at sælge. 2 ting,
    Lad være med at lave den hvis du alligevel vil sælge den.
    Du er forelsket i skroget, så hvorfor overhovedet tænke på salg.
    så før du overhovedet starter. Skal du tænke dine planer til ende. uanset hvad du vælger vil den bedste og nok billigste løsning være at skifte de dårlige bord. tænker du er smed, mon ikke du også kunne lære at forme træ.

• #7   29. okt hmm løs lidt negativt, men mener det dog ret positivt.

• Rene H
    Rene H Tilmeldt:
    okt 2019

#8   29. okt Du har helt ret wessel, men min bekymring var os den samme der, og efter længere snak med en båd bygger som overbevist mig at hvis jeg lage glasfiber på en kutter af den størrelse så skulle jeg holde mig langtvæk fra alt der hed dårligt vejr, Og tænke det ville ikke være sjovt at ligge i havn altid, og selv om man stævner ud når det er super vejr så ved man jo ikke altid hvordan det helt præcis bliver, Så jeg ville godt ha mig en kutter som jeg os kan sejl rundt og hygge mig i smiley

ja men jeg ønsker mig ikke en træ bund på mit skib, om det er sundt eller ej, jeg ønsker mig en bund der gør jeg kan være mere i vandet end arbjede på land, du ved hva jeg mener smiley Ja jeg burde nok købe mig en stål kutter, men de er slet ikke til at betale, ville heller bruge 100.000 kr på denne kutter end at låne 500.000 kr til at stål kutter smiley

ja ang salg der har du os ret, jeg burde ikke tænke på salg, Men skulle jeg stå om 5-10 år og ville ønske mig en anden båd eller prøve noget andet så ville det så være surt at ha brugt så mange penge og timer på noget jeg ikke ville kunne komme af med igen smiley Jeg regner og håber da ikke med jeg kommer til at sælge den sener hen, Men først skridt er jeg skal ha fundet ud af hvordan jeg skal renovere den, og stål er til at betale og stål er jeg god til at arbjede med da jeg er uddannet smed, Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan jeg skal bygge den op hva der er bedst, derfor jeg spøger så meget så jeg håber folk kommer med en masse erfarning og imput til det =D

• #9   29. okt Det er ikke vejret det vil give revner i fiberen. Det er dårligt skrog og spanter der vil være den primære årsag.
    egentlig burde du ikke være nervøs for træskrog. Det vil betyde 5 dage på land hvert andet år. at kalfatre og male bund tror jeg alle vil kunne lære. Jeg er træmand og kan ikke se jern projektet for mig som et flot velfungerende projekt. og det er så måske fordi jeg er træmand..

• Rene H
    Rene H Tilmeldt:
    okt 2019

#12   30. okt Den blev taget på land for 3 år siden, fordi ejer ikke gad mere, og den var begyndt at blive for utæt, og så har den bare stået på land i den tid uden han har gjordt noget overhovedet

• Rene H
    Rene H Tilmeldt:
    okt 2019

#13   30. okt wessel

Her er et billede fra sidst gang den var på land, det er vist 4 år siden, træet ser ud til det har haft bedre dage?

profilbillede
  • #14   30. okt jeg ville gerne have lavet det. men pt har jeg ikke tiden. og så bor jeg på bornholm.. ang våd båd. en træbåd er ikke våd, den ånder. dvs ingen kondens osv. kondens kan være et problem i fiber og jernbåde, hvis de ikke er isolerede. umiddelbart vil jeg tro der skal skiftes op til vandlinien, og stævnen skal luses ordenligt. tror prisen vil ligge på det samme som at give båden fiber.
    hvis jeg skulle give båden fiber ville jeg have sandblæst båden. og skiftet alt der var råd eller svamp i. båden er ikke bygget til at give sig, for så ville den tage vand ind. båden er tør efter 3 år på land, og det er perfekt når man ligger fiber på. syntes du skulle hente et par tilbud for jobbet.

• Rene H
    Rene H Tilmeldt:
    okt 2019

#15   30. okt Ja præcis smiley det er dyrt, jeg sad og regne på det med fiber og indkøb kun i matrialer ville det koste mig ca 80.000 kr og det er til 8 lag fiber, og uden de ekstra omkostninger der kommer, Ved at bygge båden i stål så ville det koster mig 35.000 kr i indkøb af matrialer, plus de ekstra omkostninger som kommer, tænker næsten det må os være bedre på længere sigt at bygge et skrog i stål, alle de gamle planker kommer jo af og så bliver der bygget et nyt skrog i stål, så der bliver ikke noget som kan side bag ved og gå i rådenskab, som planker har mulighed for hvis der skulle komme kondens i mellem fiber og træ, Men som sagt så bliver båden os en del tungere, ved ikke hva sådan nogle planker vejer men de må os veje lidt da de er ret stor så forhåblige ville det kun være 3 tons mere

• #16   31. okt Det er svært at regne ud sådan lige. men i teorien kan man jo godt finde vægt forskellen. men uanset, mit råd ville være at lave det i træ..

• #17   31. okt Hej René...hopper lige ind i tråden...syntes du har fat i det rigtige med stål......og ja opbygget med fladjern...svejste med overlap vil give stærke svejsning...ang.runding på hæk...få det skåret i facon på en laser skære....så er det kun svejse timer.....har selv lavet en del stålarbejede på min egen båd....følg din drøm....vh Brian...

• #18   31. okt Hvor meget har du egentligt tænkt at skulle bruge af den kutter, som du køber ? Hvis du alligevel har tænkt dig at pille hele klædningen af, kan du så ikke lige så godt lave et nyt skrog.

• #19   31. okt Find et andet skib- hvis billedet af stævnen er lig med resten, er det noget der ligner at fylde havet op med penge. En planke monteret på værft ligner 10-15 000- Jeg arbejdede som tømrer på Holbæk skibsværft, da det fungerede, og jeg mener at prisen på bedding var 10.000 pr dag+ materialer og eg er dyrt og svært tilgængeligt i rette kvaliteter og størrelser- planker udføres af store træer uden grene- da den rå planke flækkes på midten, og skal derefter forarbejdes -og da der er spring i bordene skal plankerne være en del bredere en man tror- eller find nogle pengestærke kompagnions-MVH

• Rene H
    Rene H Tilmeldt:
    okt 2019

#20   31. okt Hey Wessel, Jeg fandt ud af idag, den tidlige ejer har støbt beton i bunden fordi den lå alt for høj, så vægten bekymre mig ikke mere, det kan jeg veje op ved det smiley

Hey Brian
    Ja det håber jeg smiley ja det bliver jeg nok nød til ved runding på hæk, det ville være for voldsomt selv at stå og bikse med den.

Hey Per
    Et projekt som det her koster ca 30.000 kr i stål, igenmen et firma jeg i forvejen har samarbejde med, så bliver det os skåret i den bred jeg ønsker mig, Ja jeg har flere gange tænk på at lave mit egen skrog og bygge en båd, men der er os så meget ekstra arbjede i det, en kutter som denne skal bare ha en ny bund, sættes i stand og holdes lidt ved lige, start jeg på min egen båd fra starten, så skal jeg igemmen et kæmpe arbjede med at bygge skrog, og når det er færdig er jeg jo lang fra færdig, så skal jeg ha indrette den, lagt el ind, motor ind osv osv osv osv så ind jeg ville være færdig er der gået 5 år, En bund på denne kutter forventer jeg kommer til at koste mig ca 60-80.000 kr da jeg laver alt selv

• #21   31. okt Det kommer vel også til at koste nogle kroner til svejsematerialer, hvilken svejsemetode forventer du at anvende?
    Skal du have stålspanter også?

• Rene H
    Rene H Tilmeldt:
    okt 2019

#22   2. nov Handlen blev ikke til noget alligevel, skulle ha købt den i går, men efter en snak med havnen så dukket der nogle uventet udgifter op på havnen som de lige havde glemt at nævne først gang jeg snakke med dem, som jeg ikke ville betale. Ud over en meget dyr månedlige leje, for at ha båden stånede på land, så ville de os ha 50.000 kr i depositum ud over, som der er stor chance for mange ikke få tilbage igen. det og det ud over de 30.000kr som jeg os skulle ligge i leje af en plads på land.

• #23   2. nov Hvad var det for en havn den skulle ligge i
    har du prøvet holbæk marina

• Rene H
    Rene H Tilmeldt:
    okt 2019

#24   3. nov Hundested industrihavn, problem er at flytte den koster ikke under 50.000 kr med kran blokvogn og følgevogn, så det kan meget bedre betale sig at købe noget andet, desuden så skal havn bruge pladsen den ligger på om et år og 6 måneder ca, og det ville være lige tidsknap nok at få ordne det hele

• #25   4. nov Jeg tror det var god karma der kom i vejen. Al respekt for ideen med klinkbygget fladjern udenpå et halvråddent træskrog, men det havde sgu været en dyr og langsommelig måde at komme på vandet på.

Du skulle vel lægge i omegnen af 500m svejsesøm? Og det meste af det svejst nedefra og op aht skrogformen?

Find et mindre skib der kan sejle - det andet projekt er bare til at få stess over smiley

• Rene H
    Rene H Tilmeldt:
    okt 2019

#26   4. nov Per T

Jeg ville ikke ha svejst oven på træskrog, jeg ville ha pillet alle planker af båden, og bygget et nyt skrog op, der er faktisk ikke mere arbejde i det end at beklæde den med 7-9 lag glasfiber, at svejse den ville heller ikke tage ret langtid, ville ha hyret 2 svejser fra den gammels firma et par dage plus mig selv, men der ville til gængæld være meget arbjede i forberedelser og få tilpasset stål til skrog smiley

Jeg er ikke interesseret i en lille båd, og jeg er heller ikke bleg for at betale for det, men beløbet som man offer på båden skal os passe til det man få ud af det, og denne her ville Simpenhen blivet så dyr, at jeg ville kunne ha købt mig en stål kutter og sparet 5 måneder arbjede.

Jeg er pt på udkig efter en anden kutter, og har faktisk fundet en 70 fod stål kutter som er lige til at gå til, som ligger i vandet og er sejldygtig, den skal bare renoveres, dog tivivler jeg lidt om det ender med jeg køber den, men det er mere fordi størrelse, at tage et kursus og blive yachtskipper af 3. grad, er ikke så dyrt, eller tage så langtid, men en 70 fod Husbåd/kutter, ville give nogle problemer, hvis man tog en sommer og sejl rundt i Danmark for at hygge sig, så ville jeg være tvunget til at ligge i en industrihavne i sted for i en lystbådehavne

• #27   4. nov Jaeh, 250x5mm fladjern er jo ikke lige noget man bukker over knæet - men max point for ideen smiley

• Rene H
    Rene H Tilmeldt:
    okt 2019

#28   4. nov ja du har ret det er ikke nemt at arbejde med, men ville ha haft sat en container ved siden af båden så matrialer ville kunne blive gemt væk om natten, og så ville jeg har lånt en pladevalse på el til at stå der ind. Men det kan jo være lige meget nu smiley

Men syns og det var syndt det var en rigtig flot kutter, Jeg fik faktisk fat i den tidligere ejer, end ham der sælger den nu, han havde kviterninger for 360.000 kr ligne fra ombygning fra 2014 til 2016, bare syndt han ikke fik gjordt så meget ved skrog, og han brugt en masse penge på båden ind i, motor styring, isolerning, fyr osv

Men tror næste stoppe sted for den bliver hos ophuggeren desværre

Kommentér på:
Træ Kutter

x