{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.293 visninger | Oprettet:

Ved. køb af båd {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.
Vi er et par der går og lejer med tanken om at købe motorbåd. Vi har kigget en del på Bayliner mell. 21 - 30 fod. Der skal både være plads til hygge ture samt weekend ture med overnatning for 2-4 personer.
Har bare hørt en masse forskelligt om den type båd. Meget båd og udstyr for pengene men ikke så god kvalitet. Hvad er jeres mening ?? også mht. motor / brænstofforbrug / vedligeholdelse af motor osv. Min kones krav er at der skal være toilet ombord.
Ser frem til at høre fra jer.
Mvh: Lone og henrik


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ved. køb af båd
  • #1   16. jul 2020 Jeg ville gå efter fast skrueaksel, diesel og med akterkahyt, især hvis i vil overnatte mere end to. Så i ikke alle skal ligge sammen. Og jeg ville nok ikke gå under 30 fod. Et godt eksempel ville være noget i stil med appolo 32.

  • #2   16. jul 2020 Forstår ikke en lyd af hvad han siger, men filmen kommer rundt i hele båden.
    Lidt primitiv men den har det hele, og den er ikke større end man kan have den som trailerbåd.
    https://www.youtube.com/watch?v=-uSTZ2LTBGI&fbclid=IwAR3QMDwAHs7UKCEXBwtlhQ5wgrSke1HZNWpDSsYrS1r5nQlvtkKON8zOEY4


  • #5   16. jul 2020 Hej igen.
    Tak for jeres svar.
    Tænkte at jeg nok skulle ha været lidt mere klar i spyttet både mht. pris og behov.
    Vi ligger på et leje der hedder 200000 -230000 kr.
    og der må også gerne være overskud til lidt vandsport såsom tube ski eller ring. Og som udgangspunkt skal der ikke være plads til 4 Pers.
    Det ene barn er næsten videre og den mindste villle jo nok kun tage med hvis det passede ind i planerne hos hende.
    I bund og grund er spørgsmålet bare om det er helt skævt at investere i en Bayliner…
    Prisen råder jo også lidt over hvor ny en båd man kan få.
    På forhånd tak.
    Mvh. Henrik.


  • #7   17. jul 2020 Bayliners cruiser modeller, dem der hedder Sunbridge, Ciera, Sports cruiser, som i sikkert kikker på, er efter min mening ret håbløse, der er masser af plads, og de ser stadig lidt smarte ud, men de er typisk umulige at komme rundt på, da ruffet er meget højt og stejlt, samt uden ringdæk Det høje fribord og ruf, gør at båden driver utroligt meget i sidevind, og derfor er ret svær styre ved havnemanøvre, og når man så samtidig ikke kan komme rundt på båden og tage fra, skaber det stressede situationer, især hvis man har begrænset sejlerfaring, havde man i det mindste fra Bayliners side monteret en solid fenderliste der kunne tage fra, kunne det måske gå, men det er der ikke. Kvalitetsmæssigt er især de tidlige modeller fra midt 80erne op til ca. slut 90erne ringe, dem med OMC motor skal man holde sig helt væk fra. Hvis i ende med at købe en Bayliner af cruiser typen, så gå efter en med bow thruster eller sæt penge af til en, det vil lette havnemanøvren end del. Jeg ville også undgå dem uden trin/stige mellem cockpit og fordæk.

  • #8   17. jul 2020 Eller den her ferskvandskølet diesel motor...
    https://www.dba.dk/regal-daycruiser-aarg-1993/id-1069050662/

    Ellers kan du overveje en mindre båd med påhængsmotor, indenbordsmotoren fylder også noget og den plads får man med ekstern motor. Vi har en 20 fods trailerbåd og kan overnatte 4 i båden, der er plads til 3 i kabinen og 2 under kalechen.


  • #10   17. jul 2020 Der er også denne, klart bedre kvalitet end Bayliner, og med mulighed for at komme på fordækket uden man skal igennem hele gymnastikpogramnet https://www.dba.dk/sea-ray-240-sundancer/id-1069100477/

  • #11   18. jul 2020 Sea Ray og Bayliner er stort set identiske og udmærkede både. De produceres begge af Brunswick Marine. Et af USA's største værfter. Der er en anelse forskel på udstyr og indretning. Det er ikke lettere at komme på fordækket i en Sea Ray. I en Bayliner efter årg. 2000 er trappen og udgangen bredere, indgangen til sovekabinen, under cockpittet, er også bredere end i Sea Rayen. Påstanden om at en Bayliner er tyndere i skroget er fremsat af sælgere, der vil forklare hvorfor deres både skal koste mere, selv om det stort set er identiske både. Alle nyere både bliver tyndere, pga. bedre teknik når de støbes. At det er billigere at vedligeholde en diesel, er rigtigt, indtil man er uheldig. Så koster en reparation væsentlig mere på en diesel.

  • #13   18. jul 2020 Sea Ray er Brunswicks kvalitets serie hvor Bayliner er mere budget. Mange er bådene er bygget på samme værft og til dels af samme materialer, en del udstyr er dog fra forskellige leverandører, da der her kan spares penge, på noget man ikke umiddelbart ser før efter mange år. Hverken skrog, top eller inderliner er den samme. Sea Ray får mere opmærksomhed i hele processen, lige fra tegnebræt til den bliver smidt i søen. Det hele er ret tydeligt hvis du sammenligner de 2 produkter. Maxum er mig bekendt det eneste mærke der er produceret på samme skrog som Bayliner, kvaliteten skulle være bedre på Maxum, men årene har vist det vidst var same same.

    Hvad mindre du sejler meget, løber diesel økonomisk sjældent rundt sammenlignet med benzin. Sikkerhedsmæssigt er diesel dog et plus, og så har flere havne stadig kun tankanlæg med diesel.

    Cruiser modellerne som vi her snakker om, er i min optik en blanding af speedbåd og campingvogn som ikke rigtig lykkedes. De høje sider og den meget flade bund giver masser af plads, men dårlige sejlegenskaber og nærmest ingen mulighed for at komme nemt, sikkert og hurtigt rundt på båden.

    Personligt ville jeg gå efter et nordisk mærke, og så vidt muligt undgå sterndrive. Fx Askeladden, Uttern, Flipper, Balla, Ryds, Nimbus, Nidelv, Saga, Skibsplast, Biam, Windy, Grandezza og der er mange flere. Her får du typisk en båd i god kvalitet, designet til det nordiske klima, hvor der også er lagt vægt på sejlegenskaber og en robust konstruktion, med fornuftig dimensioneret fenderliste.


  • #15   18. jul 2020 Morten R. Du skriver, helt konkret er Bayliner tyndere i skroget. Helt konkret, hvor tynde er de i forhold til andre planende både. At en værkfører skulle have sagt, at de giver dig voldsomt når de sejler i bølger, vil jeg kalde en overdrivelse. Jeg har en Bayliner på 14. år. Den vejer 2600kg. den har været trailerbåd altid. Den er blevet hevet på trailer hvergang vi har sejlet, er blevet kørt mange 1000 km. har sejlet i Nordsøen, der er stort set altid bølger. Siden jeg købte den er jeg blevet belært af div. kloge mennesker om at den ikke kunne holde til at stå på trailer. Men jg må jo have været heldig, der er ikke en eneste deformering. Morten A du nævnte at det var sværere at komme på fordækket uden det store gymnastikprogram, så foreslår du en del udmærkede skandinaviske både, en del af dem skal man ind af en lille sideåbning og over hynderne. Jeg har selv haft en Flipper, den solgte jeg pga. besværlig adgang, samt lille ringdæk der gjorde kahytten smallere. Min første båd var også skandinavisk, tyk i glasfiberen men den fik pest, fordi den var støbt om vinteren, og sat i en kold hal, inden den var udhærdet. Til Lone og Henrik vil jeg sige, I er efter min mening
    inde på lidt af det rigtige med at det er en fordel at få en lidt nyere og moderne båd. Det er stort set aldrig skroget der koster bådejere penge, det er motor og drev. Det er rigtigt at ferskvandskøling er en fordel, men med tiden er der også udgifter. Manifold, knæ, varmeveksler der kan tære ell. tilstoppe. Held og lykke m. jeres bådkøb.






Kommentér på:
Ved. køb af båd

Annonce