1.458 visninger
|
Oprettet:
Z-drev vs IPS drev {{forumTopicSubject}}
Hej jeg er på udkig efter en ny båd
Hvad er jeres meninger og erfaring om hvad der er bedst
Er det et z drev eller IPS drev hvad holder bedst ??
maj 2008
Følgere: 31 Både: 1 Emner: 14 Svar: 1.945
Den størrelse både, i den årgang du søger, når du snakker IPS drev, sejler ikke med alm. kendte drev.
De store cruisere benyttede tidligere faste aksler, men er i det omfang, at Volvo Penta leverer det konverteret til IPS systemet.
IPS er kostbart - rigtig kostbart, når det skal serviceres eller et går i stykker.
Nyt IPS drev koster hurtigt 375000,- kr. excl. montering ( komplet udskiftning )
aug 2010
Følger: 15 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 5 Svar: 6
Fairline 40 Targa har hæk drev
maj 2008
Følgere: 31 Både: 1 Emner: 14 Svar: 1.945
IPS drevet er et udemærket drev, men intet er så godt, at det ikke kan gå i stykker.
Volvo Penta har en forkærlighed for at lade patenterede reservedele udgår eller lægge dem i restordre - det sker med nye installationer eller med tudse gamle. Uanset hvad, så er du alvorligt på den, hvis den lille dims du mangler enten er udgået eller i restordre. Det kan selvfølgelig også ske med Mercruiser eller en anden producent, men det ses meget hyppigt hos Volvo Penta.
Hvad enhver bådejer frygter mest er en grundstødning eller påsejlig af drivgods fx træstamme, paller eller andet, som flyder i de danske farvande.
Sker det med et IPS drev, så KAN det i værste fald få fatale konsekvenser for både drevet / drevene og hele konstruktionen i bunden, hvor de er monteret.
Forsikringsmæssigt er der også en forskel. IPS drevene er tonsedyre at forsikre sammenlignet med de hækmonterede - årsagen er beskrevet hvorfor længere oppe i teksten.
Det er svært, at tale mod IPS, for ideen er rigtig god, men der er også en bagside, som man skal kende.
Jeg hælder mest til faste aksler.....
Z-drev vs IPS drev