{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
508 visninger | Oprettet:

Motor gået 1800 timer? {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Jeg går og kigger på en Drago 570 med en Suzuki årg. 2008 115 hk, fire cylindere, indsprøjtning, som har gået 1800 timer hvor 1700 er sejlet ved 3 knob iflg. motor test, altså under trolling. Er det store antal timer et problem og noget man skal være obs på? Eller er det ikke så sigende, når de 1700 km har været i forbindelse med trolling?

Kommentarer på:  Motor gået 1800 timer?
  • #1   6. jan Hej Casper,
    Hvis motoren er blevet passet ordentlig, og har fået skiftet motorolie hvert år. Og hvis den samtidig går uden mislyde i alle omdrejnings intervaller, samt at kompressionen er i orden på alle cylindre. Undersøg om alle tændrør ser ens ud, hvis han har skiftet til nye så spørg om han har de gamle. Der er mange meninger om hvordan de skal se ud, men her er et par link med anbefalinger. Det er vigtigt at de alle er rimelig ens.

https://www.championautoparts.com/Parts-Matter/automotive-repair-and-maintenance/how-to-read-spark-plugs.html

https://packupandride.com/how-often-should-i-replace-my-motorcycle-spark-plugs/

Og ellers serviceret som den skal, så burde der være mange timer igen.

Jeg plejer at sammenligne med en bil som køre ca 60-65km i gennemsnit gange med de timer motoren har gået, så vil det svare til en bil motor der har gået godt 110.000km. altså lige kørt til smiley . Men derfor kan det godt være at den trænger til at blive blæst ud, og der findes jo også diverse kemi til injektor rens osv. som kan være gavnlige.
    Få en sejltur hvor du lytter til motorens lyde, og læg mærke til om ejeren lader den varme op inden den får fuld gas. En kold motor har ikke godt af fuld gas.

• RAMBO
    RAMBO Online Tilmeldt:
    maj 2008

Følgere: 25 Både: 1 Emner: 14 Svar: 1.735
    #2   6. jan En kompressionstest vil være en god ide. Du skal huske på, at en bådmotor er belastet som en bilmotor der; Kører i 5 gear, fuldt læsset, klampen i bund og op af bakke.

Den omtalte motor har jo hele sit liv - stort set - kun sejlet 3 knob. Det ses sjældent, men elektroniske fodspor er svære at slette..:)

Hvis ellers motoren lyder sund, har god kompression osv., så ville jeg ikke være betænkelig ved at købe den.

• #3   6. jan Olie, nye rør og gear olie ved hvert service, har den fået det er den nok ok, men som de andre skriver komp tjek på hver cyl, det er en af de ting der virkelig fortæller noget om stand indvendigt, den burde være ens på alle og rimelig tæt på en på de tal en ny ligger på.
    self. kan du ikke få tjekket det indvendige i gearet, men med vedligehold med olie skift, så burde det være som nyt, med mindre der er vand i benet ! ! tag evt udluftnings skruen ud og tjek for mayo på enden af den.

• #4   6. jan Helt enig med de ovenstående.

• #5   8. jan Ikke helt enig i det hele
    Har selv haft en 2006 som intet fejlede. Godt bundtræk, fejlfri, lydløs, men meget færre timer, så jeg har ingen mening om levetiden på selve motordelen.
    Tror egentlig der er masse timer i modellen, men det jo ikke den eneste der ælder en motor.
    Har den ligget i vandet, er den skyllet efter brug eller kun hvert efterår?
    Mellemstykket på 115/140 modellen havde korrosionproblemer tæt på skyllestudsen hvor der sad et udtag til en sensor. Dette blev rettet på de senere modeller. Det kan løses men er ikke billigt.
    Hvordan har skiftemekanismen det?
    Hvis man nu siger en 115 hk motor har 2000-2500 timer i levetid og har kostet ca 70.000 som denne kostede oprindeligt i introduktion. Så er der mellem 10% og 30% af værdien tilbage. 10 er nok mere rigtigt end 30 hvis alt er OK.
    Hvis prisen afspejler dette er det jo OK. Det er trods alt sjældent at lovprisningen af en motor er ringere end virkeligheden når den skal sælges.

• #6   9. jan Det er rigtigt S L ... en motor er aldrig bedre end den er vedligeholdt ! ! så en prøve tur om alt virker kunne være godt, men det er nok de meget få der har mulighed for det, da motor ER taget af båden og at monterer den på sin egen for at finde ud af det er et kæmpe arbejde, da jeg købte min egen brugte motor ( har nu en sprit ny, men den før min nuværende ) havde sælger den monteret på et stativ med et batteri og en lille tank .... så jeg kunne høre den og betjene den smiley så det kan lade sig gøre med lidt snilde fra sælgers side.... brugte motorer er lidt dyre , de % satser du skriver lyder som forsikrings satser ... og de er for lave i forhold til hvad de forskellige motorer er værd ( hvis de er serviceret som de skal ) ..... og så skal prisen også være afspejlet med tanke på vedligehold.... der bliver pumpet mange penge i sådan en motor på vedligehold, så det skal også belønnes .... og så er der jo lige det faktum at ALT kan gå i udu mode..... ret hurtigt, selv en sprit ny ! ! ! men der er jo garanti på en ny ( HVIS service er overholdt ), at købe brugt er en tillids sag af de lidt dyre .... så der kan man virkelig brænde sine naller og stå med lorten bagefter, så jo mere man kan undersøge jo bedre, og få skrevet ALT ned på en salgs opstilling ( hvis sælger ikke vil lade en undersøge motoren, eller skrive alt ned .... sååååååååå LØØØØØØB uden motor og se dig ikke tilbage ) store afslag fra sælger er heller ikke en god ting, for så er der sikkert noget gemt, HVORFOR smiley sælger de motoren er et godt spørgsmål...
    Prøv også at se hvor mange virkelig GAMLE motorer der er til salg, har de virket i 30-40 år, ja så har de fået service af en eller anden slags, ved godt at man siger at de er bygget i gamle dag hvor alt blev bygget godt og grundigt..... meeeeeen det er ikke nok, der skal service til også.... og ja de sidste 10-20 år er alt bygget med en mindre tolerance og finer mekanik, der virkelig SKAL have service for at blive ved ...... så omtanke, tålmodighed og sund fornuft er et must ved køb.....

Kommentér på:
Motor gået 1800 timer?

x