508 visninger
|
Oprettet:
Motor gået 1800 timer? {{forumTopicSubject}}
Hej BG
Jeg går og kigger på en Drago 570 med en Suzuki årg. 2008 115 hk, fire cylindere, indsprøjtning, som har gået 1800 timer hvor 1700 er sejlet ved 3 knob iflg. motor test, altså under trolling. Er det store antal timer et problem og noget man skal være obs på? Eller er det ikke så sigende, når de 1700 km har været i forbindelse med trolling?
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 83 Både: 2 Emner: 27 Svar: 717
Hvis motoren er blevet passet ordentlig, og har fået skiftet motorolie hvert år. Og hvis den samtidig går uden mislyde i alle omdrejnings intervaller, samt at kompressionen er i orden på alle cylindre. Undersøg om alle tændrør ser ens ud, hvis han har skiftet til nye så spørg om han har de gamle. Der er mange meninger om hvordan de skal se ud, men her er et par link med anbefalinger. Det er vigtigt at de alle er rimelig ens.
https://www.championautoparts.com/Parts-Matter/automotive-repair-and-maintenance/how-to-read-spark-plugs.html
https://packupandride.com/how-often-should-i-replace-my-motorcycle-spark-plugs/
Og ellers serviceret som den skal, så burde der være mange timer igen.
Jeg plejer at sammenligne med en bil som køre ca 60-65km i gennemsnit gange med de timer motoren har gået, så vil det svare til en bil motor der har gået godt 110.000km. altså lige kørt til
Få en sejltur hvor du lytter til motorens lyde, og læg mærke til om ejeren lader den varme op inden den får fuld gas. En kold motor har ikke godt af fuld gas.
maj 2008
Følgere: 25 Både: 1 Emner: 14 Svar: 1.735
Den omtalte motor har jo hele sit liv - stort set - kun sejlet 3 knob. Det ses sjældent, men elektroniske fodspor er svære at slette..:)
Hvis ellers motoren lyder sund, har god kompression osv., så ville jeg ikke være betænkelig ved at købe den.
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 70 Både: 4 Emner: 66 Svar: 1.074
self. kan du ikke få tjekket det indvendige i gearet, men med vedligehold med olie skift, så burde det være som nyt, med mindre der er vand i benet ! ! tag evt udluftnings skruen ud og tjek for mayo på enden af den.
jul 2020
Følger: 1 Følgere: 47 Både: 2 Emner: 3 Svar: 236
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 2 Svar: 107
Har selv haft en 2006 som intet fejlede. Godt bundtræk, fejlfri, lydløs, men meget færre timer, så jeg har ingen mening om levetiden på selve motordelen.
Tror egentlig der er masse timer i modellen, men det jo ikke den eneste der ælder en motor.
Har den ligget i vandet, er den skyllet efter brug eller kun hvert efterår?
Mellemstykket på 115/140 modellen havde korrosionproblemer tæt på skyllestudsen hvor der sad et udtag til en sensor. Dette blev rettet på de senere modeller. Det kan løses men er ikke billigt.
Hvordan har skiftemekanismen det?
Hvis man nu siger en 115 hk motor har 2000-2500 timer i levetid og har kostet ca 70.000 som denne kostede oprindeligt i introduktion. Så er der mellem 10% og 30% af værdien tilbage. 10 er nok mere rigtigt end 30 hvis alt er OK.
Hvis prisen afspejler dette er det jo OK. Det er trods alt sjældent at lovprisningen af en motor er ringere end virkeligheden når den skal sælges.
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 70 Både: 4 Emner: 66 Svar: 1.074
Prøv også at se hvor mange virkelig GAMLE motorer der er til salg, har de virket i 30-40 år, ja så har de fået service af en eller anden slags, ved godt at man siger at de er bygget i gamle dag hvor alt blev bygget godt og grundigt..... meeeeeen det er ikke nok, der skal service til også.... og ja de sidste 10-20 år er alt bygget med en mindre tolerance og finer mekanik, der virkelig SKAL have service for at blive ved ...... så omtanke, tålmodighed og sund fornuft er et must ved køb.....
Motor gået 1800 timer?