{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.477 visninger | Oprettet:

Evinrude 40 hk 2 takt 2 cyl 1994 pros cons {{forumTopicSubject}}

Hej

Overvejer at købe en brugt evinrude 40 hk 2 takt 2 cyl. Med powertrim fra 1994.

Har i nogen erfaringer med denne motor?

Er det en god årgang?
Er den støjsvag ifht dens tid og alder (ved godt det er 2 takt:)
Vibrationer

Den er serviceret og i god stand

Evt pris?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Evinrude 40 hk 2 takt 2 cyl 1994 pros cons
  • #1   16. jul 2017 Altså .. der sejler MANGE ældre motore rundt, og de klare det sgu fint.
    Det er som alt anden mekanik, vedligehold det og det kører bare..... ( ja så lige med undtagelse af noget nyt, der har så fine tolerancer at der ikke skal ret meget til før de stopper ).
    Så til en fair pris og at den er vedligeholdt.... ja så er det en fin ting...
    Det er jo nok også begrænset med timer i forhold til en bil, at den har kørt i sin tid.
    Hvis du evt kan tage en komp test af den inden køb og se hvad den siger i tal, samlign dem med dem den havde fra ny, men ellers et kritisk syn på den ( gerne med en motor kyndig ved siden af ) ... køling, div rør, slanger osv ...
    Der er altid en risiko ved brugt køb, nogle kan være forskruet til ukendelighed, nogle er pusset og plejet udvendigt, men totalt tæret indvendigt, plus der er ingen garanti på at den ikke går ned efter et par ture eller 10... men sund fornuft og en god mekker samt ærlig sælger.... ja såååååå køb.
    Ellers er der mikkel mus herinde .... han er ret ferm til de gamle 2 takts....
    Held og lykke smiley


  • #2   16. jul 2017 Tak for dit svar.

    Jeg kigger på den og får den komptestet, vand i olie osv. Den er med powertrim og til en pris på 6500kr det er vel en fair pris?



  • #3   16. jul 2017 Evinrude motor kan du pille i mange gange om året.
    Hvorfor ikke betale for noget som køre vær dag og som kan holde til det.

    Køv fy en 40 yamaha de lægger til 8000-11000kr
    Der får du kvalitet i stedet.

    Men nu den motor er billig, så har du penge til reservedele.


  • #4   16. jul 2017 Jeg kan selv skrue så er ikke så bange for det. Reservedelene er billige. Og ja denne her har powertrim og remote.

    Vandpumpe kit 300kr
    Spændingsregulator 300
    Tændspole 300kr
    Sealkit komplet til gear 350kr

    Ja også sejler jeg måske 20 gange om året. For mig er det måske nogen gange mere projektet end det at sejle:)

    Men er der en generel holdning til at evinrude er et dårligt mærke? Hvis ellers den er serviceret og bliver efterset så kan den vel være lige så god som alle mulige andre?

    Det jeg er ude efter er om lige denne motor støjer(vibrerer) mere end andre fra de årgange og om benzinforbruget er ok.

    Jeg læste i en anden tråd at mercury fra ca 1995 og opefter har en god benzinøkonomi. Gælder det også for evinrude 1994?


  • #6   16. jul 2017 Der er intet som er noget værd fra de årg der.
    Husk på hvor gammel de er.
    Og slidtage.


  • #7   16. jul 2017 Ok Jens. Jeg sejler ikke så meget så tror ikke helt det kan forsvares herhjemme at smide mange penge efter de nye motorer.

    Jeg har selv pillet i min mercury 1991 en del men det var fordi der var en idiot der havde haft den før mig der havde brugt mange forkerte dele.

    Det med at ældre motorer ikke skulle være noget værd er jeg ikke helt enig i. Det skal vel altid sidestilles med hvordan forbrugsmønsteret er.

    Jeg har et indtryk af at der står rigtig mange påhængsmotorer derude som nærmest ikke er blevet brugt. Jeg renoverede mit gear for lidt siden. Det var som nyt inden i. Dog skiftede jeg alle pakningerne. Men igen det er noget der koster 3-400kr

    Jeg er helt med på at nye påhængsmotorer idag har en helt anden driftsøkonomi og komfort, men har dog også læst om en del der har været uheldige med især helt nye 4 taktere til 50+.


  • #8   16. jul 2017 Ja så er det godt garentien går ind og dækker de første 5 år på en ny motor. smiley

  • #9   16. jul 2017 Ja det kan du ha ret i. Og en dag ender jeg nok også med en lækker helt ny 4 takter men som det er i dag har jeg desværre ikke pengene til det så de "gamle" motorer er stadig interessante.

    Har i nogen ide om hvad topfarten bliver?

    13 fod 25 2 takt = 35-40km/t

    13 fod 40 2 takt = ???? Km/t


  • #11   16. jul 2017 Jeg tænker også selv omkring de 50km/t

    Jeg tænker også at med en større motor kan jeg planer ved mindre omdrejninger og derved mindre støj og vibrationer. Eller jeg galt på den. Denne her har også powertrim og det glæder jeg mig til at prøve at sejle med


  • #12   16. jul 2017 tror hastigheden passer meget godt omkring de 50+ km/t
    Min 14 fod med 40 hk 2 takt går ca 29 knob(ca 53 km/t) men en i båden. og ca 27 knob med 3 mand.


  • #13   26. jul 2017 Hej der
    Har selv haft en Evinrude 40 i samme årgang, og har absolut intet dårligt at sige om denne ældre motoren. Min virkede upåklageligt de ca 10 år jeg havde den, og er jævnligt i kontakt med den nuværende ejer og han har kun ros at sige om den. Ryger selvfølgelig ved koldstart som alle ældre VRO motorer men starter og sejler som et jern. Brugte ca 8 liter i timen ved fuldgas på en 14 fods Finmar speedbåd. Det synes jeg er ok. Har selv 60 og 90 hks Yammie 2 takt nu, og de går selvfølgelig roligere i tomgang, da de er 3 cylindrene.
    Evinruden er til gengæld hamrende let at skrue på og stumper kan du få allevegne


  • #14   26. jul 2017 Hej Carsten - tak for dit svar. Jeg har fået fat i et eksemplar. Den ser næsten ud som ny under skjoldet og virker rigtig solidt bygget. Jeg har skilt den ad og efterset den og er virkelig imponeret over at den ikke er mere slidt end den er. Det har nok været en trailermotor tænker jeg.

    Jeg har ikke været ude at sejle endnu da jeg mangler et sæt styrekabler men har haft den startet op og den lyder sq fin. Meget rolig tomgang. Ikke mange vibrationer heller. Så har store forventninger. Ja også gør en klat maling underværker:)


    profilbillede
  • #15   26. jul 2017 Kørte du med vro tilsluttet?

Kommentér på:
Evinrude 40 hk 2 takt 2 cyl 1994 pros cons

Annonce