{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.090 visninger | Oprettet:

Manglende tryk på vandet eller {{forumTopicSubject}}

Hej derude.

Jeg er ved at arbejde på min Tohatsu, som ikke køler ordenligt.

Jeg har lavet en lille video af vandtrykket, når den står i en balje og kører uden termostat, så det er desværre ikke den der driller.

Når jeg ser andre videoer af Tohatsu motorer er der klart mere tryk på vandet i sladrestrålen.

Er der nogen der har erfaring med om der simpelthen kommer for lidt vand igennem motoren og at det dermed kan være årsagen til at den bliver varm?

Se video her:

https://youtu.be/1DJMTng5LEQ

Venlig hilsen





Kommentarer på:  Manglende tryk på vandet eller
  • #1   18. feb 2018 Få renset HELE systemet igennem, og sæt så et rep kit med impeller og alle pakninger i den.
    Og husk at sætte termostaten i igen ( sæt en ny i, da du så ved at det hele spiller )
    Der kan gemme sig meget skidt i hele køle systemet, og nogle kanaler er lidt snævre.
    Der er sikkert en herinde der ved om man evt kan sætte den i blød i noget der kan opløse/fjerne evt. Korrosion i div kanaler ( tænker her at proppe den af og fylde noget stads i så det kan opløses det )
    ( husk også at skifte/efterse dine zink på motoren, og sørg for at der er GOD kontakt imellem zink og motor ).


  • #2   18. feb 2018 HEj Kim.

    Tak for svar og dine gode pointer - jeg vil tjekke det du siger med det samme:-)

    Jeg har skiftet Impeller og pakninger og har renser alle de slanger og kanaler der er tilgængelige og sikret mig, at der er fri passage alle de stedet jeg kan.

    Dog har jeg er bekymring og der er en "prop" i kanalerne under motoren, altså der hvor den står på "blokken". Jeg tænker lige som dig, om det kan være muligt at "nå" disse steder uden at skulle skille hele motoren ad.

    VH smiley


  • #3   18. feb 2018 på filmen ser det ud til at du har for lidt vand i baljen, prøv at fylde baljen helt til kanten du skal helst have en ca 15 cm vand over kavitaionspladen(den plade lige over propellen) ellers kan vandpumpen ikke få fat i vandet...

  • #4   18. feb 2018 Hej Sten

    God pointe og problemet opstår desværre også når baljen er 110 % fyldt og opstår også "på vandet" desværre.

    VH smiley


  • #5   18. feb 2018 Kan din nye impeller være vendt forkert - for der er da godt nok ikke meget tryk på sladrestrålen smiley

  • #6   18. feb 2018 Hej Jens.

    Det har jeg også tænkt på, men kom frem til den konklusion, at der sikkert vendte sig rigtigt når der kom omdrejninger på, hvis den vendte forkert.

    Ved du hvordan jeg kan se om den vender rigtigt? Det er en Tohatsu 30 HP 4 taks motor..

    Tak for dine pointer og bud - jeg er klar til at tjekke det:-)


  • #7   18. feb 2018 Kan måske være et fremmedlegeme , en rest fra fx en gammel impel , det har jeg selv været udsat for på en mercury hvor det sad i røret lige over vandpumpen.....Men hvis den gamle impeller var hel er det jo nok ik årsagen..

  • #8   18. feb 2018 Håber du får det løst... og ja de skide kanaler kan være et problem.. ved ikke om man kan få et tyndt metalkabel ( gammelt koblings kabel fra en mc måske, koblingskabel da det er tykker end et gas kabel = lidt stiver ) igennem ( gerne et der har lidt slidte tråde til at stikke ud, så det kan virke som en for for stålbørste, evt få det igennem og split den ene ende op og træk det langsomt ud med en boremaskine så den flosset ende roterer på vej ud/igennem )....
    Men igen .... hvis og hvis.... men man ved det jo ikke før man prøver, med mindre der er en der har prøvet smiley .... man skal jo nok være forsigtig, har hørt om nogle kanaler der er MEGET tyndvægget, og hvis det er angrebet af ir ...... ja det bliver de nok ikke mere holdbare af smiley


  • #9   18. feb 2018 #6 Kender ikke den pågældende motor, så kan desværre ikke byde ind med så meget konkret.

  • René N
    René N Tilmeldt:
    dec 2007

    Følgere: 1 Både: 2 Svar: 96
    #10   18. feb 2018 du skal have en højere balje murebaljer er ikke høje nok

  • #11   19. feb 2018 Hva med noget kølerrens af en slags, put det i baljen og lad den stå og køre med det?

  • #12   19. feb 2018 Tak for alle jeres gode og inspirerende svar - Her er noget at arbejde videre med:-)

    Sten B og Kim: Ja måske er det et fremmed legme som sidder fast et sted, hvor jeg ikke kan nå? Det har jeg også overvejet - jeg må prøve med noget kabel, som du Kim forslår...

    Rene: Ja det kan jeg godt se andre også har, men omvendt set, så laver den samme problemer når den er i havet også. Vil du så stadig forslå en højere balje?

    Anders: Ja tak godt forslag, som også er afprøvet. Det gav en vis effekt - faktisk fra at der ingen stråle kom til at der nu trods alt kommer det som er på videoen:-)

    Jens: Jeg har forsøgte som du forslog - at vende impelleren. Det gav umiddelbart ikke noget nyt resultat. Der kom samme mængde vand ud. Efterfølgende kom jeg til at tænke på hvad impelleren gør når motoren kører i bak gear? Vender den sig i "huset", eller kan den også pumpe vand omvendt?

    Tak for alle jeres ideer - en anden har et andet sted forslået at det er "hovedpakningen" der er røget..... Gir det mening for nogen?

    Venligst og god mandag derude....




  • #13   19. feb 2018 Frem og bak ændrer ikke på omløbsretningen på impelleren - den løber (som motoren) samme vej rundt uanset smiley
    Håber du får løst problemet . og at du skriver løsningen her i tråden så andre kan drage nytte af din erfaring.


  • #14   11. apr 2018 Så har jeg efter utallige puste og genneskyld med alverdens motorrens besluttet at skille motoren ad. Stort arbejde men også lidt sjovt. Som I kan sep å billederne er jeg nået langt, men er ikke færdig. Jeg mangler at løfte det sidste stykke af motoren, således jeg kan komme til der hvor vandet løber. PT banker jeg på 2 bolte som er irret fast og holder toppen af motorstykket fast. Det kræver tålmodighed dog masser af WD 40. Spændt på hvad jeg finder af skidt og salt under den sidste del? Jeg ligger et billede op, når den sidste del er adskilt.



    profilbillede
Kommentér på:
Manglende tryk på vandet eller

Annonce