{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
947 visninger | Oprettet:

Dan N
Dan N
Tilmeldt:
4. mar 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Træ til vægtbærende emne {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har skaffet mig en banner 26 som skal renoveres lidt i træ værket, men der er en (stolpe) er ikke sikker på hvad den faktisk kaldes men den kan ses på billedet midt i indgangen til forenden, men vil høre om nogen ved hvad jeg kan bruge af træ eller noget andet til vægtbærende da jeg er lidt for stor til at presse mig igennem 😋 tænkte at sætte nogle stolper af træ op 1 i hver side af indgangen med en lægte eller noget i den stil til at følge skroget loft bøjning til at holde vægten når masten er på


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Træ til vægtbærende emne
  • #1   4. mar 2018 Det er ikke "bare" et "gør det selv" job - jeg vil kraftigt anbefale at du får en professionel til at se på det og udføre opgaven.

  • Dan N
    Dan N Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #2   5. mar 2018 Okay vil se om jeg kan finde en professionel her i området og høre fra dem. Bor i Thy så der er nok nogle stykker jeg kan høre fra

  • #3   5. mar 2018 Du kan evt. prøve at kontakte Sejlerbixen i Struer, de laver også reparationer og mindre ombygninger på både - spørg efter Mads smiley
    Du kan finde kontaktoplysningerne her: www.sejlerbixen.dk


  • #4   6. mar 2018 Hvorfor træ? du får en mindre konstruktion med stål og slipper for råd.

    Hvis det var mig, ville jeg lave søjler i hver side af rustfrit firkantstål som søjlen du har på billedet med en overligger i stål i noget stivere dimension. Men som andre siger, lad lige nogen der ved lidt mere om det inden du går videre


  • #5   7. mar 2018 Det hedder en mastefod. Jeg vil også anbefale en pro. hvis det laves forkert går masten gennem ruffet på et tidspunkt. Den er i stål, så syntes du skulle lade den blive i stål. Syntes dog det virker underligt at den står der, så måske du skulle starte med at undersøge om det er originalt.

  • #6   7. mar 2018 Det ligner for mig en meget uoriginal løsning som sikkert at lavet fordi den oprindelige konstruktion på en eller anden måde er blevet svækket. Sår årsagen bør findes ug udbedres korrekt.

    @Wessel - jeg er ikke enig i at det hedder en mastefod. Mastefoden er den "holder" masten står i/på. Og i dette tilfælde er mastefoden placeret på ruffet.
    Stålkonstruktionen på billedet er nærmere en mastestøtte eller masteunderstøtning.


  • #7   7. mar 2018 Jens
    ja det ser bestemt mærkeligt ud. Er ret sikker på det ikke er originalt. hvad angår mastefod. så kunne det godt være en del af den selv om man har pladen på dækket/ruffet. De gamle kuttere med mast har lang mastefod da man skulle kunne ligge masten ned. Men ja det her er nok ikke.


  • #8   8. mar 2018 Det må kunne løses med at skifte træet ud som der er i åbningen. Hvis du fjerner stål støtten kommer den rigtige fejl sikker til syne. Formentlig revner i den tværliggende konstruktion eller råd i bunden af de lodrette støtter. Skift de defekte trædelene ud med noget egetræ med årene i den rigtige retning.
    mvh Thomas


  • #9   8. mar 2018 Det ville være den helt rette løsning. Men det er en opgave for ret øvede eller professionelle. ☺

  • Dan N
    Dan N Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #10   12. mar 2018 Kan altid spørge om hjælp kender et par stykker der har renoveret glasfiberbåde før men kommer ikke lige igang med båden før vejret er nogenlunde stabilt eller godt, men tak for svarene vil kigge på det hele som blev nævnt af folk smiley

  • #11   13. mar 2018 Det er ikke nok at have "renoveret glasfiberbåde før".
    Der kan komme et ret voldsomt tryk på ruffet fra masten, og hvis det ikke både er dimensioneret korrekt OG udført korrekt, så risikerer du at masten ryger igennem ruffet.
    Jeg har prøvet det (på en nyere båd hvor der ikke var foretaget konstruktive ændringer, men det gik galt alligevel), men det er jo din båd, så du kan vælge den løsning du finder mest rigtig smiley


Kommentér på:
Træ til vægtbærende emne

Annonce