{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.528 visninger | Oprettet:

Hvor stor motor skal jeg bruge til min lille gummibåd {{forumTopicSubject}}

Hejsa. Jeg har mig en lille mercury gummibåd med oppustelig bund (tror den er 2,5meter lang) jeg har før haft en elmotor på 44lbs, men dem er desværre blevet stjålet. Jeg har siden hen tænkt lidt over at jeg vil købe en påhængsmotor istedet.

Mit spørgsmål er så hvor stor sådan en skal være. Jeg vejer omkring de 65kilo og mit primære formål er at sejle lidt rundt i den ved mig sommerhus enten alene eller sammen med en ven. Jeg har haft kigget lidt på en 3hk motor men ved ikke om den kan få båden op og plane


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hvor stor motor skal jeg bruge til min lille gummibåd
  • #1   13. mar 2018 Hvor meget er gummibåden godkendt til af motorstørrelse? Og er der oppustelig køl i den?

  • #2   13. mar 2018 5hk hvis den skal op og plane:)

  • #3   13. mar 2018 Hvad er den Godkendt til?
    Det er det vigtigeste så den ikke river motorpladen af Pontonerne smiley
    Der skulle være en typeplade på båden et sted hvor der står lidt om den smiley


  • #4   13. mar 2018 Hvis din båd planer og det gør den hvis et fartøj uden egentlig køl med ren V-formet bund eller med flad bund i den agterste tredjedel, eller fartøjer, der er bygget på en sådan måde, at skroget ved en vis hastighed løftes delvist ud af vandet. I tvivlstilfælde afgør Søfartsstyrelsen, om et fartøj er omfattet af denne bekendtgørelse.
    så skal du selvfølgelig lige huske spedbådskørekort.


  • #5   14. mar 2018 Det er kun hvis motoren er yder mere end 19 kw at der kræves speedbådskort, men det kan da være en god ide lære lidt om hvordan man færdes på vandet.

    Hvis din gummibåd er med lameldørk, skal du glemme ideen om at få den ud af vandet.


  • #7   14. mar 2018 Jeg har ikke lige mulighed for at kigge på min båd, men så vidt jeg husker er det 3hk den på tage. Båden er med oppustelig bund

  • #8   14. mar 2018 Så får du den ik op og plane.. smiley ud og investere i en med oppustelig køl og så en passende motor så kører det! smiley

  • #9   14. mar 2018 Hvad mener du med oppustelig køl? Og hvad er forskellen på det og sådan en som jeg har?

  • #10   14. mar 2018 Oppustelig køl er hvis der ligger en slange eller "pølse" under den hårde bund der er i sådan en type gummibåd så kan man puste den op og så skaber det en v formet bund på gummibåden.

  • #11   14. mar 2018 Okay, der er ingen hård bund i min båd, den er helt blød

  • #12   14. mar 2018 Hvis du gerne vil have lidt fart på så ville jeg nok bytte den ud med en med hård bund.

  • #13   14. mar 2018 Men den køl får du desværre ikke så meget sjovt og fart ud af den med luft køl.
    Den er tung at sejle rundt med i fuld gas.
    I forhold til rib udgaven, glasfiber køl, hvad man kalder dem smiley


  • #14   14. mar 2018 Jeg har fået af vide af en anden at jeg sagtens kan få min båd op og plane hvis bare jeg smider en 4-6hk motor på

  • #15   14. mar 2018 Det er meget muligt men så er du også over hvad den er godkendt til af hensyn til hvor mange hk den kan tag smiley

    Som jeg skrev længre oppe eller kan du rive din motorplade af Pontonerne hvis den presser alt for meget.
    Det er set mange gange på lige den model båd.
    Så er det da bedre at få et rigtig køl fra starten, så får du mere glæde af den i den sidste ende smiley


  • #16   14. mar 2018 Men det er jo din beslutning hvad du vil smiley
    Om du tager chancen og prøver med lidt større motor.
    Eller får en båd med fast køl i stedet.
    Det sidste får du mere ud af og hurtiger båd med samme hk motor.


  • #17   17. mar 2018 Jeg har haft en gummibåd på 2,65 m. med fast bund og oppustelig køl, og 4 HK 4 takt.
    Jeg vejer 90 kg. og den "gravede" sig ned, og kom aldrig ud ad vandet, og plane.
    Den var godkendt til 5 HK, men det havde ikke været nok.
    Men alligevel havde jeg meget sjov med den sammen med børnebørnene.
    Med venlig hilsen
    Allan Pedersen


Kommentér på:
Hvor stor motor skal jeg bruge til min lille gummibåd

Annonce