{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
803 visninger | Oprettet:

Opgradering af propel {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg ville lige høre jeres erfaringer med at opgradere propellen. Jeg har en 16 fods Fletcher med en ældre 2 takt 70 HK Johnson fra omkring 1990. Jeg har testet topfarten til omkring 32-35 knob, målt på en telefon. En del af vinterens opgraderinger bliver dog bla også et gps-styret speedo. Mit spørgsmål går dog på jeres erfaringer med at opgradere propellen og evt til hvilken?

Mvh
Steffen


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Opgradering af propel
  • #2   4. jan 2019 Der var engang en fin hjemmeside på www.fletcher-boats.co.uk, men den er vist nedlagt der er dog en gruppe på facebook. https://www.facebook.com/FletcherOwners/
    Tænkte at det var der man fik de bedste tip, men ellers er der en Tysk hjemmeside hvor der er lidt data på forskellige båd/motor setup.
    https://www.fletcher-sportboote.de/
    https://www.fletcher-sportboote.de/proprechner.html
    https://www.fletcher-sportboote.de/ffdb.html
    smiley


  • #3   4. jan 2019 Hvad med at lave en fin oprettelse af din båd her, så vi alle kan se hvad du har?

  • #4   4. jan 2019 laser 2 gør det som regel godt på den slags både hvis kun er fart du er ude efter. stigning afhænger af omdrejninger


  • #5   5. jan 2019 Hvis du sejler 35 knob på GPS'en med en 29 år gammel 70hk motor på en ligeså gammel 16 fods båd vil jeg sige du har et fint setup og en skrue der passer. Brug hellere pengene på noget andet

  • #6   6. jan 2019 Steffen, aflæs omdrejningestallet på motoren ved fuldgas, med den vægt i båden som du ønsker at benytte den ved. et tal hvor du sejler i modvind og et i medvind, og tag gennensnittet af det. Og hvis det ligger 2-300rpm over det som motorens max rpm er så kan du godt gå en størrelse op.

  • Thomas K
    Thomas K Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Svar: 14
    #7   10. jan 2019 Husk at der er andet og mere end topfart!
    Jeg skiftede selv min Mariner 115 efi, monteret med en 3 bladet vanguard stålpropel til en spritny Mercury 115 efi monteret med en 4 bladet spitfire alupropel.
    Jeg ved godt at den ny motor vejer 25 kg mindre end den gamle, men båden sejler også meget bedre, meget lavere planingstærskel, meget mere kraft i bakgear og topfarten er ca. den samme.
    Så overvej lige om det skal være 3 eller 4 bladet.


  • #8   10. jan 2019 Tak for jeres svar, jeg overvejer lige om det er pengene værd at få den opgraderet. Så har jeg også fået oprettet båden på galleriet, beklager at billeder ikke er fantastiske endnu, men jeg får selvfølgelig taget nogle nye til foråret.

  • #9   10. jan 2019 Hej Steffen, det kan være et lidt svært at komme igennem nåleøjet for optagelse. Så det er vigtigt at have præcise detaljer i beskrivelsen jeg har lige et par kommentare til dig.
    Egentlig mener jeg at GTO ikke er modelen som sådan, det står såvidt jeg ved for Grand Tourer Outboard. Det underbygger jeg med at de modeller der har indenbords har betegnelsen GTS (s for sterndrive). Så kaldte Fletcher altid deres modeller for Arrowflash, Arrowflyte eller Arrowsport og sådan i den stil. Din minder mest om den model der hed "Arrowflash 147 GTO" med målene 15fod og 2 tommer egenvægt tør og uden motor 263kg. anbefalet motor område 40-80hp. Og glasfiber skrog i 25° dyb V bund.
    Skriv under type at det er en Speedbåd som Fletcher ratede som Coastal Aprroved.
    Skriv også detaljerne på den propel du har på den om det er rustfri eller alu samt dens nummer.
    Prøv at google Arrowflash 147 GTO. og se om det ikke er den model du har.
    Nu da dine billeder er lidt mangelfulde, vil det være en god ide at gøre lidt mere ud af beskrivelsen.
    Bare lige lidt tips til hvad du kunne tilføje, inden du bliver afvist.
    https://www.youtube.com/watch?v=ZGW_hacjoMg
    Vh Thomas


  • #10   11. jan 2019 Hej Thomas

    Mange tak for dine tips, dem vil jeg lige kigge nærmere på. Tror du har ret i at modellen er en Arrowflash 147 GTO, selvom den åbenbart også kan se lidt forskellig ud i bl.a indretning.


  • #11   28. feb 2019 Hej Steffen…. Lige et link til en side med propelberegner. https://www.drev.se/propellerskolan
    .Jo flere oplysninger du har jo bedre) Så er der lidt at regne på smiley

    Johnson 70 yder max. Hk ved. 5.500 rpm – og har arbejdsområde 5.000 – 6.000 rpm. (bedst op mod max). Udveksling i gearkasse er 2,42.

    Farten synes jeg er fin….specielt hvis den er hurtig ude af vandet. Jeg vil tro du har 19p du har på – og vil 21p være i overkanten. Du kan nok vinde lidt med stålpropel - men det koster jo.
    (På min Skibsplast er 19p i overkanten – og jeg har 17p stål for det meste. Den er også lidt tung og klodset ift til din).

    Mvh René A smiley


  • #12   28. feb 2019 Hej René

    Mange tak for hjælpen. 👍
    Den er ret hurtigt ude af vandet, så jeg skal nok lige ud og have sejlet lidt mere i den for at se om ikke den er ok. 😀

    Mvh
    Steffen


Kommentér på:
Opgradering af propel

Annonce