{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
352 visninger | Oprettet:

Afmontering af skrue. {{forumTopicSubject}}

Jeg skal have ny propel. I/B diesel m. fast skrue.
Jeg har forsøgt at skrue endemøtrikkken af, men den sidder fast.
Mit spørgsmål er: Skal man mod uret når man løsner endemøtrik? Skruen er venstregående (set agten fra).
Er lidt nervøs for at dreje den forkerte vej.
Varme vil sikkert hjælpe, ligeledes rustopløser, men stadig vil det være rart at være sikker på at dreje den rigtige vej.
Vh, og på forhånd tak for svar.

Kommentarer på:  Afmontering af skrue.
  • #1   6. feb Hvis skruen kører mod uret set agten fra, bør endemøtrikken være med linksgevind.

• #2   6. feb Nej, så bør den have alm gevind.

• #3   6. feb ja venstregående så er det alm gevind

• #4   6. feb Som jeg husker det drejer en propel på en standart påhængsmotor med uret, når man står bag propellen, her er der højre gevind..

Så rotere propellen mod uret, når man står bag den, må der jo så være links gevind.

• #5   7. feb Det er vel som cykelpedaler. Højre pedal har retgevind og venstre pedal har linksgevind. Venstre pedal kører mod uret når man står og kigger ind på den. Så det samme for skibsskruen. Vil æde min gamle fiskehat på, at din endemøtrik er med linksgevind.

• #6   7. feb Ja, helt nemt er det ikke. Og et evt. svar er måske ikke entydigt. Jeg må nok snakke med et Yanmarværksted inden jeg tager de grove redskaber i brug.
    Og til Kim C. Hvis det nu skulle gå så galt, husk lige at afmontere blærefluerne fra fiskehatten inden du går i gang smiley
    Jeg vender tilbage.

• #7   7. feb Ha ha ha............der sidder kun en flue i hatten. Den piller jeg altså af, hvis hatten skal spises.

• #8   7. feb Min stationær polermaskine kører højre rundt - når man kikker på aksel-enden. Og den har linksgevind. og hvis du kikker på akslen på en vinkelsliber så løber den venstre rundt og har almindelig gevind.

• #9   17. feb Jeg fik afmonteret endeskruen på min propeller i dag. Efter at have stået i blød i rustopløser fik jeg banket en split ud, og en stor fastnøgle klarede resten. Dog mangler jeg nu en aftrækker for at få propellen af, men den har jeg fået lovning på senere på ugen.
    Og hvilken vej gik endemøtrikken så? Ingen grund til at vade i det. Jeg siger bare velbekomme smiley

• #10   17. feb Føj for Puttgarten. Tror den gamle hat skal have 3 timer ved 200 grader i ovnen, og så serveres med en stærk sennepssauce. Men fedt at møgdrengen kom af. smiley

Kommentér på:
Afmontering af skrue.