{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
631 visninger | Oprettet:

Fletcher motorplacering? {{forumTopicSubject}}

Hej, står og skal til at montere en påhængsmotor på en fletcher. Er der nogen der har erfaring med det?

Det drejer sig om en fletcher bravo 17" hvor der skal en Suzuki 90hk 2 takts påhængsmotor på. Har hørt en fugl synge om at den skal monteres lidt off-centre, altså lidt forskudt fra midten. Kan det passe? Hvis ja, hvor meget?

Har styr på højden, det er mere sideværs jeg er i tvivl om. Kunne bare være lækkert med lidt ekspertise inden jeg borer huller i hækken.

Tak på forhånd! Mads.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Fletcher motorplacering?
  • #1   11. feb 2019 Det er rigtigt at de var offcenter på ihvertfald dem med store motorer. Er ikke sikker på om de små var det.
    Hvis det var min havde jeg monteret i midten, og så balanceret båden med placering af tank og batteri. 90 hk er en lille motor til en f 17.
    De var ca 2 cm offsat hvis du vælger det


  • #2   15. feb 2019 Hej Mads,
    Jeg er enig med Torben i at den skal sidde i center. For hvis den sidder forskudt på en dyb V-bund. Vil risikoen for propel slip være mere udpræget, når man svinger til modsatte side af forskydningen. Fordi man derved løfter motoren mere ud af vandet.
    se linket herunder,
    http://www.killcaremarina.com.au/commonly-asked/60-boating-performance
    Hvis din motor har en zink-finne (anode) der sidder bag propellen kan den bruges til at kompensere for propellens moment og side-træk indtil en vis motorhøjde. Forestil dig at du satte et bilhjul på istedet for propellen, og satte den på jorden så trækker den jo til den side som hjulet drejer. Der er nogle af motore der har indbygget et svej i spydet, der er med til at kompensere. Og man kan også købe noget der hedder "Torque Tamer" som man kan eftermontere. Men det er ikke sikkert at du har behov for sådan med dit set-up.
    Og nu skriver du at du har styr på højden, men sørg nu for at du bruger de huller i motoren, så du kan hæve den indtil du får det bedste resultat. For fast monterede motore (uden jack-plate) syntes jeg, at med kavitationspladen et sted mellem 25-50mm over kølens linie, er det der har virket bedst. Men det er noget man skal prøve sig frem med.


  • #3   17. feb 2019 Monter motoren i midten. Det ved de større motorer grundet den centrifugal kraft de laver.
    Evt monter motoren så stænk plade 2-3 cm over bunden. Grundet v bunden på fletcher på 24 gr kan det betyde en del.


Kommentér på:
Fletcher motorplacering?

Annonce