{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
235 visninger | Oprettet:

Generator lav omdr./ høj output eller udveksling ? {{forumTopicSubject}}

Synes det er tumpet at smide en benzin eller 100kg diesel generator i båden når man både har motor og generator i forvejen men findes der en generator til motor der selv eller manuelt kan levere høj output ved lave omdr. ?
Eller andre løsninger der er mere effektive end solceller og vindmøller ?

Kommentarer på:  Generator lav omdr./ høj output eller udveksling ?
  • #1   9. mar Solceller og vindmøller bruges til at oplade batteriet mens båden ligger stille. En generator oplader når motoren kører. Dvs. din motor skal gå i tomgang med Ca. 1500-2000 omd. for at generatoren kan yde. Man kan så udskifte remhjulet til en meget lille størrelse for at nedsætte omdrejningerne, men det kan ikke anbefales.
    Spørgsmålet er, hvad er dit strømforbrug når du bruger diverse tv, navi ovs. mens du ligger stille og hvad er ønsket ? Ud fra disse oplysninger kan jeg bedre give dig et råd. 🌞

• #2   9. mar Jeg har installeret et 100 amp. Lithium batteri og en 2000watt. ren sinus inverter. Dette giver 26 kopper Nespresso kaffe eller 1 time og 27 minutter med miniovnen sat på varmluft.

• #3   9. mar Jeg har et stort forbrug og gerne klumpet sammen når jeg ligger stille, bandens unger spiller PlayStation, de voksne højt musik mens køleskab, lys og wc bimler og bamler derudaf.
    Havde 600 ah forbrugsbatterier, flere af dem er imidlertid stået af de sidste par vintre og de er ikke kun tunge at sejle rundt med men også dyre at udskifte.
    Da jeg regner med at skifte til litium eller krystalbatterier om et par år når de kommer ned i mit prisleje og generator alligevel skal opgraderes til den tid prøver jeg at finde en løsning på det lave output nu da det også vil lappe på det nuværende problem med for lille batteribank.
    Vil gerne kunne lade 50 amp liggende for svaj og på sigt et par hundrede når der bliver råd til litium, motor er 200hk diesel og kan sagtens trække generator.

• #4   9. mar Jeg monterede en 1200watt vindmølle på en kundes båd samt et litium batteri på 100 amp. Det kan holde køleskab, internet og 1 stk. Tv ved lige.... Hvis altså det blæser... Ligger de for svej inde i en bugt kommer problemerne efter 15-17 timer. Der kan så udbygge med flere batterier, men det er stadig opladningen der tager tid. Husk, et 100 amp. batteri kan ikke oplades på en time selvom det er en 100 amp. lader.
    Webasto sælger jo også andet end varme og batterilader, inverter, litium m.m. er blevet en del af deres varesortiment. Mit værksted er aut. Webasto center i Vordingborg og jeg bruger bla. deres produkter da kvaliteten er høj og prisen god.

• #5   10. mar Tror vi snakker forbi hinanden, min forstærker alene æder 50amp, batteribank 70amp og så kommer alt det løse.

1/
    Hvis der findes en generator, gerne 200amp +/- med en styring der gør den også kan levere i tomgang er det sådan noget jeg er ude efter, pt overkill i know men det vil løse problemet og så er jeg klar til litium.

2/
    Findes det ikke er det en udveksling til generator jeg kigger efter og så bliver det med min nuværende 50amp generator indtil jeg engang får litium eller krystalbatterier.

Grunden til jeg spørger herinde er fordi det er umuligt at google og håbede på nogen måske var stødt på det smiley

Kommentér på:
Generator lav omdr./ høj output eller udveksling ?