{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.511 visninger | Oprettet:

Chinewalk what to do? {{forumTopicSubject}}

Hej folkensen

Var ude for første gang igår efter total renovering af min sea ray 160cb med 225hk yamaha 2takt på, når jeg sejler uden at trimme går den 50-52knob med 3 mand i, MEN MEN MEN, når jeg begynder at trimme motor for at få det sidste fart i båden, begynder den at danse fra side til side, hvilket bliver voldsommere og voldsommere, Hvad kan man gøre for at afhjælpe problemet?

Pt ligger tanken i bag, samt batteri i bag, tanken er at batteri skal i front ( 170ah vægt ca. 40kg)

Hvad kan der ellers gøres, evt. placering af vægt i båden og hvorledes hvor i båden?

Mvh
Mads


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Chinewalk what to do?
  • Smølfen
    Smølfen Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 5
    #1   8. jun 2013 Nogle både er værre til at chinewalk end andre, når du trimmer motoren max. ud vil momentet fra propel trække skroget ned til den ene side og vandet skubbe den over til den anden side og så har du chinewalk, det er en lille båd med en "kæmpe" motor og båden har nok aldrig været beregnet til så stor motor og designet til så høj fart....så lær den at kende og find punktet i trimmet hvor den ikke chinewalker....

  • Smølfen
    Smølfen Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 5
    #2   8. jun 2013 Har du transducer monteret agter til måling af fart kan den også hjælpe til med at få båden til at chinewalke.....

  • #3   8. jun 2013 har ikk monteret transduser af samme grund,

    Men er ude i evt. hæve motoren et hak og smide en anden propel på med bedre bid, ligger også inde med et par hundrede kilo bly som kan støbes til loder og fordeles hvis nogle har lidt ideer til det.

    sidste udfald må blive at elevater på..

    mvh


  • #4   8. jun 2013 EN løsning er at hæve motoren og sætte en overflade propel på jeg havde samme problem med min Shakespeare og jeg købte en hydraulisk elevator til næsten 8.000 men det hjalp ikke en skid og økonomien var ikke til en chopper eller anden overflade prop så jeg opgav ØV ØV

  • Smølfen
    Smølfen Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 5
    #5   8. jun 2013 propellen gør en del...en med mindre moment og køre flere omdrejninger...overfladepropel som hasse er inde på, så vil jeg også mene problemet er løst...

  • #6   8. jun 2013 er det den eneste løsning med overflade prop og elevator, og anden vand indsugning ?

  • Smølfen
    Smølfen Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 5
    #7   8. jun 2013 vægt i bunden vil også hjælpe, det er jo sådan set omvendt pendul effekt...jo mere vægt i toppen jo lettere vil den have ved at chinewalk...og båden er kort og let så der er ikke meget til at stabilisere...

  • #8   8. jun 2013 det er lige præcis det der er problemet med de små både, men det vel også lidt det der er det som er det sjove, jagten efter det sidste! smiley men må prøve at støbe lidt loder og fordele taktisk i båden, men hvilke skrue vil i anbefale, køre med en noname står skrue lige pt, desværre med lidt hakker, så den står til udskiftning, og ved der er et hav forskellige skruer med forskelligt bid i vandet.

    mvh


  • Smølfen
    Smølfen Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 5
    #9   8. jun 2013 Propeller er en jungle..og noget der kan blive dyrt at eksperimentere med, så på det område må jeg nok melde pas...håber du finder ud af noget...rammer du plet...er der nok ik meget der følger med dig..

  • #10   8. jun 2013 Det er jo nemlig lige præcis det der er det sjove, ha noget alle andre ikk har smiley men ja der er lang vej til perfektion, men hvis nogen har en viden inden for propeller er jeg spændt på at høre nærmere! smiley

    mvh


  • #11   8. jun 2013 Du kan prøve med en overfladebrydende propel som en Laser 2 eller en Michigan Ballistic i en passende størrelse. Desuden bør du hæve motoren et hul eller 2 på agterspejlet, dog ikke så højt at kan trimme motorens vandindtag op over vandet - det vil naturligvis være skidt smiley
    Har selv tidligere sejlet med en Michigan Speedzone-propel på min Campion og den brød overfladen super godt! De er vist bare ikke i handlen mere.


  • #12   9. jun 2013 att: Morten K
    Laser 2 er sgu da IKKE en overflade propel ??????? stop nu


  • #13   9. jun 2013 att: Nygaard
    Propelvalg til hurtiggående både kan være en videnskab ?
    jeg prøvede selv mindst 9 forskellige på min Shakespeare summersport
    med 115hk Yamaha 2 takt på inden jeg endelig satte en 22" laser 2
    men problemet med chinwalk var der
    stadig når jeg sejlede over 45-57 knob og ved 50 var den meget svær hmmm nærmest umuligt og farligt.
    Men du kan prøve at spørge Lars Tonø eller Lars H da disse 2 personer er aldeles kompetente angående propeller og så KUNNE det jo være at en af dem har en Chopper eller en Clever propel liggende du kan prøve


  • #15   9. jun 2013 Att: Jens S

    AV av av det var da en tastefejl der var til noget der skulle stå 45-47 knob jeg nåede de magiske 50 knop EN gang men der var jeg også tæt på at skide i bukserne for det var sgu liivsfarligt så jeg måtte bare acceptere at BÅDEN KUNNE komme op på 50 men Hasse turde ikke thi hi hi
    Det samme sker med min Thundercraft ved 44-46 knob men ved 40-42 knop ligger den dejligt stabil og det er sgu hurtigt nok til mig


  • #16   9. jun 2013 Jeg kan se der en der har 2 beslag til salg så du kan have motoren de koster 500 kr dem ville jeg købe hvis jeg var dig og så en prop der kan lide at sidde højt og pas på køling. Jeg har selv gjort det og det virker fint, skal så sige min båd også er lidt længere.

  • #17   10. jun 2013 De Laser 2 propeller har nu brudt overfladen ganske fint uden af motoren har taget for mange RPM. Naturligvis kan du ikke sammenligne den med en Cleaver eller Chopper som jo er beregnet til at have akslen i vandlinjen.

  • #18   10. jun 2013 Det er rigtigt hvad Henriette skriver men du kan nemt lave dem selv , du skal bare have fat i 2 stk alu eller rustfri profiler der måler 10 gange 10 cm dem skærer du skråt af i toppen så enderne kommer 10 cm over hækken og monterer på hækken hvor efter du monterer motoren uden på profilerne , herved vil din båd blive 10 cm længere og din motor er hævet 10 cm det kunne min Yamaha 115 godt tåle men IGEN siger jeg til dig PAS PÅ med at forelske dig i de høje hastigheder for alle både har deres max fart og det er slet ikke sikkert at din båd
    KAN sejle mere end 50-50 og lige pludselig har du bare smidt en masse penge og tid ud på noget der ikke kunne betale sig og er spild i sidste ende.

    TRO mig ! jeg købte en hydraulisk elevator til 8000 som gav mig 13 cm setback og variabel højde fra 0 til ca 20 cm og den virkede fint men det hjalp bare IKKE en skid på min Chinewalk


  • #19   10. jun 2013 Jeg har også en skammel / setback liggende det sætter motoren ca 10 cm tilbage og så kan du hæve den fra 8-10 cm hvis motoren kommer direkte på og højere hvis du hæver den i motorens huller.
    Du må gerne LÅNE den i sommer men jeg skal have den tilbage og nej den er IKKE til salg men den er nem at kopiere.
    MVH Hasse


  • #20   10. jun 2013 http://www.baadgalleri.dk/marked/Udstyr/21890-cmc-power-lift-manuel jeg faldt lige over den her i marked..

  • #21   10. jun 2013 ja den er da også go fin men 2700 for at "prøve" om den duer er sgu da mange penge når han kan låne og prøve min gratis men det finder han selv ud af jeg gør det bare for at hjælpe manden lige nu og her.
    MVH Hasse


  • #22   10. jun 2013 Jeg læste lige starten af denne tråd
    du skal IKKE flytte vægten (bateri osv, ) op i snuden , vægten skal borblive bag i båden ellers skal motoren bruge flere kræfter til at holden snuden oppe og derved mister du fart for du trimmer jo motoren ud for at få snuden højere op og mere båd UD af vandet men på et tidspunkt er der SÅ lidt båd i vandet så den begynder men at Chinwalke og det er DET det "måske" kan hjælpe at lave et setup på hækken
    men jeg ville nu være godt tilfreds med 52 knop med en 225 hk for jeg tror ikke på at du får ret meget mere ud af det men mit tilbud står fast hvis bare jeg har en garanti for at jeg får den tilbage
    MVH Hasse


  • #23   10. jun 2013 Hasse: jeg er helt enig med dig og hvis jeg var i hans sted ville jeg da klart låne en istedet for at købe i første omgang. Den var bare lige kommet til salg så jeg ville bare vise ham den smiley

  • #24   10. jun 2013 att: Kenneth N
    Ja klart nok no problems


  • #25   10. jun 2013 til at starte med vil jeg sige tak for en masse fedt input. Thumps up!

    Batteri var planen at flytte i front, grundet den plads det fylder var mere hensigtigt var gemt i fronten, men man har jo hurtigt et standpunkt til man lære noget nyt! smiley ang. lån af det hejs for du lige en pb Hasse.
    Men status pt, vil prøve at lave setup med motor, samt har en 2-300kg bly jeg vil prøve at støbe nogle lodder ud af og lege lidt med at flytte dem rundt i båden og så se hvad der sker.

    mvh


  • #26   11. jun 2013 Drop det der med at proppe mere permanent vægt i båden
    Her er en kopi af den pb jeg har sendt til dig

    Hej Mads
    Først bil jeg lige sige at det er IKKE noget hejs men skriv din mail adresse så tager jeg et par billeder af skamlen og tager målene på setuppet så du nøjagtigt ved hvad det drejer sig om og så du kan se hvad det er og hvordan det ser ud.
    Det monteres på denne måde
    Motoren tages af og skamlen monteres på båden i de huller som motoren sat i og herefter løftes motoren op monteres motoren på skamlen og nu vil båden være længere fordi motoren kommer til at sidde længere bagud ca 10 cm og ca 10 cm højere hvis du monterer motoren i de nederste huller
    Du vil herefter kunne sætte motoren højere op endnu lige som da motoren sad på hækken.

    MHT garanti for at du leverer det tilbage så kan jeg da godt se at det er noget skidt når jeg ikke kender dig men jeg vil jo gerne hjælpe dig og må jo derfor stole på at du er ærlig men hvis du tager helt til Sjælland for at hente det så må jeg gå ud fra at du er seriøs og så kan vi også se hinanden og tage den derfra


Kommentér på:
Chinewalk what to do?

Annonce