{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
459 visninger | Oprettet:

Svag sladder stråle, hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Min mariner 60hk efi har en meget svag sladder stråle. Den drypper nærmest kun lidt væk fra motor.

Jeg har ikke været ude at sejle med den endnu, efter jeg købte den, men da jeg købte den og så sent som i sidste uge var strålen meget kraftig, og sælger (privat) sagde også at der var lavet service.

Tog derefter benet af og tjekkede impeller som også ser fin og ny ud.

Mit spørgsmål er så, tror i stadig det er impeller eller sidder der noget udluftnings halløj på denne motor?

Motor er testet i 200L balje så mangler ikke vand, men nu når jeg tænker over det så testede jeg den i sidste uge med nogle af de der “øre” til vandet og de faldt af i maks 10-15 sekunder og det var faktisk efter det at problemet er opstået, men synes stadig impeller ser fejlfri ud??

- Dennis




Kommentarer på:  Svag sladder stråle, hvorfor?
  • #1   8. aug jeg tror måske du har fået samlet noget forkert, hvis altså ikke du har haft den startet uden vand. vær sikker på at den er ordentligt under vand.. skyllemuffer kan godt gøre at den får fuft med, det kan du kontrollere ved at suge i studsen hvor den spytter vandet ud. kontroller allerførst at der ikke bare er skidt i sladrehullet

  • #2   8. aug Jeg har haft slange demonteret og pustet igennem. Da jeg havde gear benet demonteret pustede jeg forsigtigt gennem igennem der hvor vandpumpen bliver tilsluttet og der var frit gennemslag.

  • #3   8. aug Og som sagt, stod den ganske få sekunder da de øre faldt af. Kan det virkelig ske så hurtigt? Samt kan det passe af det ikke kan ses på impeller?

  • #4   8. aug Er noten smutte ud ? Mellem impeller og trækstangen !

  • #5   8. aug Som Lau siger: Check noten hvis du har haft pumpen skilt ad.... jeg taler af erfaring!



  • #6   8. aug Den er i, men det skete før jeg skilte den ad 🙂 skilte den af for st tjekke impeller da den ikke gav kølestråle efter at øre var faldet af

  • #7   8. aug Så prøv at starte den op med hørebøffer og vandslange, rens der hvor sladderstrålen er, med tynd svejsetråd, eller sætte trykluft igennem kortvarig. Mens den kører, tjek med hænder på motoren og den bliver for varm. Går ud fra at der også er alarm på, hvis motoren bliver for varm. Der skal komme vand ud gennem propeller udstødningen, så køler den. Eller du ikke har motoren langt nok nede i vandtromlen, den skal helt ned, ca 40 cm over propellen !

  • #8   8. aug Vil jeg prøve, men motor var helt nede i en 200L tønde så der var masser af vand over hele gear benet og skruen 🙂

  • #9   8. aug Du er sikker på at du har ramt rigtig med det hul der er i impeller hus og det rørstykke der er inde i ?
    Ved ikke om din motor har overstykventil på kølevandet, suzuki har, den skal være lukket, ved normal, hvis den er åben, så er den defekt !
    Ta motorhætte og sideskjolde af, næste gang du starter motor.
    Tjek om der kommer vand ud nogle steder der ikke skal.


  • #10   8. aug Ja er sikker på den er ramt rigtigt, jeg kan føle på gear benet når den monteres at den bliver trykker ind i den gummi ring der er. Jeg har ikke lagt mærke til nogle overtryksventil til vandet. Der kommer ikke vand ud ved motor nogle steder, hvad skal jeg kigge efter?

  • #11   8. aug Gennemtæring til kølesystemet.
    Kan du evt. Lægge et foto op, så man kan se motoren i vandtromlen ?


  • #12   8. aug Det lyder hurtigt eftersom den kun er fra 07 og sejlet 200 timer 😓

    Jeg kan sagtens lægge er billede op i morgen.
    Tror du det kan være impeller eftersom jeg havde den startet op i sidste uge med hørebøffer som faldt af da den var startet?
    Opdagede det rimelig hurtigt og slukkede.


  • #13   8. aug den der gumme tætning kølerøret skal op i er ikke faldet ud ved demontering? vel. kontroller evt lige en splittegning. boats.net fx

    hvis impelleren er våd sker der ikke så meget ved at vandet forsvinder et øjeblik mens den er i tomgang. værre hvis den er knastør og lige får en tur
    hvis du kunne puste igennem skal den også kunne trykke vand igennem, hvis det er tæt


  • #15   8. aug 200 timer er ikke meget, så den er nok ikke gennemtæret.
    Jeg ved iike om impeller har taget skade, der skal man ha den ud og se efter, efter den har været kørt tør.
    Men som regl er det skidt i sladerstrålen. Eller den ikke få vand nok eller vandet i tønden ikke er højt nok oppe. Der går et stykke tid inden der kommer kølestråle, efter den har været stoppet, på land !


  • #16   8. aug Vil jeg ikke mene, tjekkede alt meget grundigt da jeg skilte den ad og det hele så fint og smurt ud

  • #17   8. aug Jeg prøver at skifte impeller og så må jeg se om det gør noget gavn eller det er det samme 🙂 kommer lige med en Update!

  • #18   8. aug God ide, og vær nøjsom når du samler 😀

  • #19   9. aug Nu kender jeg ikke din "moderne" motor men hvis du tager skjoldet af, tror jeg du kan se en slange fra motorblokken ned til hvor sladrestrålen kommer ud. Tag slangen af oppe ved motorblokken og se om der ikke kommer vand ud?

    Hvis du har benet adskilt, kan du også prøve at teste delene enkeltvis: Sæt haveslangen på stigerøret op til motoren, så burde der komme vand ud af sladrestrålen såvel som ud af benet.

    Har du en stor boremaskine kan du måske også sætte den over akslen, smide gearhuset i baljen og se om du kan pumpe vand op af impellerhuset. Vær sikker på du kører den rigtigte vej rundt!


    Personligt tror jeg ikke det er en defekt impeller der er årsagen, men det skader jo ikke at skifte

    Jeg har selv skiftet impeller og fået noten ud af notgangen, det gav heller ingen sladrestråle. Heldigvis opdagede jeg det hjemme i garagen og ikke på havet!

    Jeg har også haft tynd sladrestråle, dels pga stoppet slange (se ovenfor), dels pga en hængende termostat.


  • #20   9. aug Det vil jeg prøve det med at sætte slangen på stige røret. Så er jeg sikker på fri gennemgang, selvom jeg godt kunne få luft igennem er det svært st se hvor meget jo. 🙂

  • #21   9. aug Jeg tror jeg har fundet din service manual?
    http://www.motooff.ru/assets/files/doc/Mercury/883065.pdf

    Slangen til din sladrestråle er markeret med gul (Telltale) i vedhæftede. Der står også hvordan du kan checke din termostat side 4B-24, den skal begynde at åbne ved 48-51 grader, måske den står åben konstant?


    profilbillede
  • #22   9. aug Ja måske, jeg kan prøve i vand og se hvornår den åbner, men på sådan en nyere motor burde sladre strålen da ikke være der selv om termostat er åben?

  • #23   9. aug termostaten er ligegyldig der skal stadig komme vand ud af hullet eneste forskel er jo om det går gennem blokken

  • #24   9. aug @23 Steffen, du har nok ret. Jeg oplevede bare at min gamle motor havde problemer med at "holde trykket" pga en hængende termostat.

  • #26   20. aug Så er der langt om længe kommet ny impeller og de to plastic skiver i, trods at post nord tog lidt tid med fragten.

    Den gav fin kølestråle i få minutter og nu er der ingen igen?

    Har prøvet og sætte vandslangen på røret da gear huset var demonteret og der kom der fint vand ud af sladerstrålen..

    Nogle ideer til hvad der kan være galt inden den ryger på er værksted?


    profilbillede
  • #27   20. aug Slangen fra blok til sladrestråle udløb stoppet? Måske noget skidt der flyder frem og tilbage? Kan du komme til at tage slagen af oppe ved motorblokken og rense den med trykluft eller tyk fiskesnøre?

  • #28   20. aug Hej, det er prøvet. Alt slange er renset og pustet igennem og der er fint gennemgang. Det er faktisk lidt et mærkeligt problem som jeg ser det 😳

  • #29   20. aug Prøv at sætte vandslange til hele tiden så det render over i tønden, mens motoren kører.


  • #30   20. aug Tænker du med øre på eller bare fylde i tønden?

  • #31   20. aug Det begynder at være rent gætværk men lidt søgning på 60kh EFI giver flere hits med problemer med en plade motorblokken og benet der kan tære. Og tilsyneladende op til 2007
    https://baatplassen.no/i/topic/96228-mercury-efi-60-hk-2007-mod-overhetes-p%C3%A5-tomgang/


  • #32   20. aug Hvis det er som foto, ja så fylde tønden helt op så det render over ,start motoren op, stadig med vandslangen fylder vand i.
    Mens motoren køre, hvis sladerstråle holder op, rens så hullet med tråd eller hvad du kan stikke ind, eller kortvarig trykluft, stadig væk mens motoren kører.


  • #33   21. aug @32
    Såvidt jeg kan se er vandindtaget dækket og så burde en frisk impeller sende tryk nok op til motorblokken?

    Men jeg tror du har ret i der er noget der blokerer sladrestrålen, måske en stump tank der flyder rundt i vandkammeret? Så det vil give god mening at rense slangen, starte motoren op og lad den køre lidt for at se om der kommer vand.

    Motoren brænder ikke af 2sek efter du starter den op... men den bliver varm hurtigt uden vand. Så hold øje (mærk) på blokken og bliver den mere end lunken så SLUK!

    1) Har du for øvrigt renset vandindtaget nederst på benet? Der sidder et gitter til at fange tang og vandmænd, det kan måke være stoppet?

    2) Hvad sker der med ørebøffer på, kommer der mere vand fra sladrestrålen? Min kan undertiden spule ud af sladrestrålen uden motoren er igang, men det afhænger af hvordan impelleren lige står (åben hele vejen op). Du kunne evt sætte ørebøffer på og dreje motoren med håndkraft og se om der kommer vand ud?


  • #34   21. aug Jeg synes jeg har prøvet det meste og har i dag valgt at smide den op til den lokale mercury båd forhandler, så håber på en mindre bagatel eftersom det kom vand engang i mellem. Jeg skal nok give en Update med fejl når den er udrettet 🙂

  • #35   21. aug Min 15 hk mariner 2-t giver kun vand når termostaten er åben, så den skal lige være varm før der kommer kontrol-stråle.
    Det er vel ikke det samme med din?


  • #36   21. aug Nej min skal give stråle uanset om termostat er åben eller lukket, min gamle 8hk mariner gør det nemlig også først når den er varm 🙂

  • #37   21. aug sæt den i havet så giver den sikkert kølvand, der er nok ingen fejl, medmindre du har monteret din impeller baglæns... på min 100hk mercury skal jeg suge i slangen for at få den til at give når den er på land

Kommentér på:
Svag sladder stråle, hvorfor?